18'' Subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj luuk cobus
    • Mar 2007
    • 50

18'' Subs

Hallo,

Wij willen volgend jaar met carnaval (ja carnaval is net voorbij!) eigenlijk 2 subs erbij bouwen voor op de carnavalswagen nou heb ik al wat rond zitten kijken, maar wat is nou echt een speakerontwerp voor buiten? Het idee is in elk geval dat het 18'' subs moeten worden. De 18LW1400 van 18 sound leek me wel wat om er 2 kasten van te bouwen. Nou zijn er wel ontwerpen voor die woofer maar hoor je een BR kast buiten wel goed? En deze Speakerstore website komt daar dan ook echt beter en harder geluid uit als een deze BR kast bijv. Speakerstore website . Of zou ik meer naar zo'n sub moeten kijken Speakerstore website . Wat is een verstandige keuze voor op de carnavalswagen? Het bouwen gaat allemaal lukken we hebben 2 mensen in de groep die thuis een zaagtafel hebben en 1 heeft er zelfs een hele houtwerkplaats thuis.

Groeten Luuk
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Het eerste ontwerp is een hoorn, die zal absoluut de meeste druk produceren maar is ook enorm groot en onhandelbaar.
    De overige twee zijn een stuk compacter en gaan, zeker met de 18LW1400, echt wel hard.
    Een BR kast hoor je buiten net zo goed als binnen. met twee kasten kan het zijn dat het wat minder verdraagt als een hoorngeladen kast.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• T_Sound
      • Sep 2009
      • 267

Een aanvulling op de tekst van MusicXtra, een BR kast werkt voor kortere afstanden.
      Je publiek staat hopoguit op een metertje of 5 tot 1 naast de wagen als jullie langskomen met de wagen. Nu ligt het er ook aan of de loopgroepen van jullie (voor en/of achter de wagen) ook meer dan 15 meter achter de wagen lopen.

De Hoorn kast zal verder dragen, maar op kortere afstand (toeschouwers) minder doen dan een BR kast.
      Als je een combi van een hoorn en een BR kast op de wagen zou leggen, dan zou je en op kortere afstanden een redelijke druk produceren en op de langere afstanden (draging), misschien een W-bin o.i.d. Al dat deze ook best lomp kunnen zijn, in iedergeval lomper dan een simpele BR kast.

Het is maar wat je doel er mee is. Ik denk dat een B kast voor jullie de eerste keuze zou moeten zijn, omdat jullie niet bepaald over grote afstanden hoeven te dragen (tenzij je standje, ik kan harder dan de buurman, wil gaan), maar als je dat wel wilt, dan zou je daar nog een hoorn (2 stuks o.i.d.) extra aan de set toe kunnen voegen.

Maar de beslissing ligt natuurlijk bij jullie.
      Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Welke subs hebben jullie op het moment?

Mvg Johan

Comment

• w00Dy
          • May 2006
          • 257

ik heb momenteel 2 van die KIT18's met een 18ND9300 erin. Redelijk compact (te heffen en te verplaatsen door 1 man), super licht voor het geluid wat eruit komt. Zet er ff een goeie amp op en je hebt jaren plezier, binnen en buiten!
          Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• dj luuk cobus
            • Mar 2007
            • 50

Originally posted by Rademakers
            Welke subs hebben jullie op het moment?

Mvg Johan
            We hebben op dit moment 6 zelfbouw subs met 15'' dap speakers erin en 2 wharfedale EVP-X18B. Maar dit is allemaal van drie mensen uit de groep en eigenlijk willen we dan een beetje van ons zelf eraf en dan gewoon van de groep kopen. En we hebben dit jaar ook een optocht gehad en er rijden alleen maar wagens met knoep harde muziek. Als we in ons hutje stonden dan trilde alle platen door die lui voor ons. Maar we willen dus nu zelf ook hardere muziek om daar een beetje mee te kunnen komen. En het plan was om er een VLP 2500 van American Audio achter zetten lijkt me dat deze wel genoeg vermogen heeft toch 1300 watt per kanaal op 4 ohm en de speaker is 1000 Continu. Of zou je een zwaardere versterker moeten hebben? En ik denk dat een BR kast dan wel het beste is want we moeten achter de wagen goede muziek hebben hoeft er dus niet ver vanaf. Maar het is dus niet zo dat je een BR kast buiten gewoon niet meer hoort ofzo? En is die KIT 18 dan een goede keus om te maken?

Groeten Luuk

Edit: Hoe zit het met filters enzo of kun je gewoon achter op de versterker low pass aanzeten of is dat niet goed genoeg? En zo'n filter maak je die zelf of koop je die hoe zit dat want ik heb geen verstand van die dingen?
            Last edited by dj luuk cobus; 18-02-10, 23:24.

Comment

• Beckers Entertainment
              • Dec 2008
              • 650

Is het niet verstandiger om nu gewoon met je huidige set te werken en die ene keer per jaar een leuke set te huren?
              Ik snap best dat je liever je eigen materiaal erop zet enz. Maar ik denk dat je goedkoper uit bent met huren... Zeker aangezien je eigenlijk niet zo goed weet wat je moet doen.
              Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• dj luuk cobus
                • Mar 2007
                • 50

Ja maar we zijn het er eigenlijk allemaal mee eens dat je naar een paar jaar huren ook wel een set had kunnen kopen. Dus kun je beter voor het geld waar je elk jaar voor huurt gewoon elke keer wat bijkopen we hebben toch muziek dus daar zitten we eigenlijk ook niet mee. Maar een BR kast is buiten dus wel gewoon goed hoorbaar want de wharfedales op de wagen hoorde je eigenlijk haast niet terwijl het de grootste subs waren die we erop hadden.

Comment

• dj luuk cobus
                  • Mar 2007
                  • 50

Speakerplans.com En dit zou dit iets zijn met 2 Eminence Kilomax of de omega. Of zou die 18LW1400 harder gaan in deze kast. http://www.speakerstore.nl/constructions/59

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Originally posted by dj luuk cobus
                    Speakerplans.com En dit zou dit iets zijn met 2 Eminence Kilomax of de omega. Of zou die 18LW1400 harder gaan in deze kast. Speakerstore website

De eerste kast is een bandpass, dat kan je zien omdat de speaker niet aan de voorkant zit, maar de geluidsenergie via een aantal kamers en poorten naar de buitenlucht gaat, een simpele A-B test tussen bassreflex en bandpass heb ik zelf nog nooit gedaan, dus je zou eens iemand als musicXtra ofzo moeten vragen, die heeft zelf ook ongeveer deze keuze moeten maken toen hij zijn subs ging bouwen, en kan je vast precies vertellen hoe het allemaal zit.

Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Om te beginnen haal je met goede processing al heel wat meer uit je set. Dus in ieder geval een externe crossover met low pass en gezien je luidsprekers een high pass rond de 30 - 40 Hz.

De Kilomax 18" is geen aanrader, standaard. Een 6de orde BP zoals de link gaat meestal iets harder als een basreflex maar heeft een klein stralend oppervlakte, dus vooral geschikt voor korte afstanden buiten. Het gaat gezien de afstemming wel harder als een 18" basreflex.

Nadeel van de 18LW1400 in een BR vind ik persoonlijk dat er vrij veel vermogen in moet om het echte voordeel er uit te halen.

Misschien is dit wat voor jullie: Cubo 15

Mvg Johan

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1086

Originally posted by w00Dy
                        super licht voor het geluid wat eruit komt
                        Heuh?? Dit is toch het zelfbouw luidspreker forum? Gaat hier toch niet over zingende Parren?

Sorry, ff off-topic:-)

Gr, @lex
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Hou het simpel, een basreflex geeft heerlijk strak laag en de kasten zijn eenvoudig zelf te bouwen.
                          Dat ze niet ver zouden dragen is onzin, hele stadions worden met 'simpele' BR kasten van geluid voorzien.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dj luuk cobus
                            • Mar 2007
                            • 50

Ok maar zijn 2 van die 18LW1400's te versterken met een vlp 2500? En wat geld er voor 4 van die kasten die Rademakers zegt (Met de eminence kappalite 3015LF andere 3015LF van eminence kan ik niet vinden)? En er staat bij die link dit: [FONT=Times New Roman][FONT=Verdana]Cubo is a multi purpose, stand alone bass bin that will equal or out run a single 18" BR*, of similar size. Is het verschil tussen BR en Horn dan zo groot of valt dit mee. En wat gaat er dan harder 4 van die Horn's of 2x 18LW1400 in de KIT 18 (BR) kast?[/FONT]
                            [/FONT]

Comment

• dj luuk cobus
                              • Mar 2007
                              • 50

Free Speaker Plans - Mini Scooper 18 En zou hier een beetje geluid uit komen? Beter als die 15''?

Comment

Working...