schakelaar in subs maken

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel12
    • Dec 2008
    • 95

schakelaar in subs maken

hallo

Ik ben van plan om mijn subs actief te gaan filteren
    maar ik wil als dat moet ook nog passief kunnen filteren.

Ik had gedacht om in mijn subs een schakelaar te maken en een nieuwe speakon aansluiting er bij te maken.
    Maar mij vraag is van welke schakelaars ik gebruik moet maken?
    alvast bedankt.

info subs
    800watt rms
    8 ohms
    18 inch
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1086

Met een dubbel uitgevoerd wisselschakelaar! Sap uit de versterker op de twee common contacten (als je een knuppelschakelaar neemt de middelste contacten). Het filter (daaraan vast de speaker) op het ene paar contacten en directe verbinding naar de speaker naar het andere paar contacten.

Koop geen goedkope shit-schakelaars. Deze maken heel soms wel eens tijdens schakelen contact met beide contacten!

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• michiel12
      • Dec 2008
      • 95

schakelaar in subs maken

hallo

Bedankt voor de reactie.
      Als je zou willen zou je dan een simpelen tekening kunnen maken op paint of zo iets.

En weet jij ook toevallig waar ik die schakelaars kan kopen?

Alvast bedankt.
      Michiel

Comment

• Freek Fokker
        • Aug 2003
        • 495

Originally posted by @lex
        Koop geen goedkope shit-schakelaars. Deze maken heel soms wel eens tijdens schakelen contact met beide contacten!

@lex
        Dat zegt niets over de prijs van een schakelaar. Het make-before-break principe is gewoon een feature. Bovendien kan het niet echt kwaad in deze situatie.
        SR20DET

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by michiel12
          hallo

Bedankt voor de reactie.
          Als je zou willen zou je dan een simpelen tekening kunnen maken op paint of zo iets.

En weet jij ook toevallig waar ik die schakelaars kan kopen?

Alvast bedankt.
          Michiel
          Conrad heeft vast wel iets in zijn assortiment.
          Let er wel op dat er minimaal 10 A geschakeld kan worden.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• michiel12
            • Dec 2008
            • 95

hallo

ik heb nu van plan om een 3speakon er in tebouwen en die aantesluiten net achter de filter
            kandat

alvast bedankt
            michiel

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Waarom? Wat wil je er mee??

Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• michiel12
                • Dec 2008
                • 95

Hallo

Wat ik er mee wil is hem dan actief filteren. Maar ik wil ook de filter er inlaten zitten omdat als dat nodig is hem ook passief te filteren.

alvast bedankt
                michiel

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1086

Originally posted by Freek Fokker
                  Dat zegt niets over de prijs van een schakelaar. Het make-before-break principe is gewoon een feature. Bovendien kan het niet echt kwaad in deze situatie.
                  Niet helemaal waar, in die zin dat het bij goedkope shit dus niet bekend is of het break-before-make of make-before-break is. Het maakt bij een sub idd niet uit (je verbindt hooguit het filter en de speaker terug aan de versterkerkanaal). Maar als je dit principe toepast op een scheidingsfilter met een schakelaar voor actief/passief van een top, dan kan het zijn dat je twee versterkerkanalen via het filter op elkaar aansluit. Omdat ik de TS niet lastig wilde vallen met dit soort dingen, heb ik dit daarom zo beschreven.

Dus TS: koop voor de zekerheid Break-before-make!

@lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• @lex
                    • Jul 2006
                    • 1086

Originally posted by michiel12
                    hallo

ik heb nu van plan om een 3speakon er in tebouwen en die aantesluiten net achter de filter
                    kandat

alvast bedankt
                    michiel
                    Waarom dan toch terugkrabbelen??? Doe het met schakelaar. Veel veiliger als je bij elke schakelaarstand bij zet welke functie je in die stand gebruikt!

Maar eigenlijk is het voorbeeld nu wel makkelijker:

Houd de speakon voor de passieve filter aansluiting in stand
                    Maak een speakon-aansluiting direct naar de speaker toe
                    Maak een y-kabeltje met een schakelaar erin en sluit het zo aan dat je met de schakelaar naar of de ene speakon (actief) op of naar de andere speakon het signaal stuurt.

Als je dit nou intern doet met je klaar! Makkelijk hè?

Stuur anders even een PM dan kan ik wel een tekening scannen voor je!

@lex

Comment

• michiel12
                      • Dec 2008
                      • 95

Originally posted by @lex
                      Waarom dan toch terugkrabbelen??? Doe het met schakelaar. Veel veiliger als je bij elke schakelaarstand bij zet welke functie je in die stand gebruikt!

Maar eigenlijk is het voorbeeld nu wel makkelijker:

Houd de speakon voor de passieve filter aansluiting in stand
                      Maak een speakon-aansluiting direct naar de speaker toe
                      Maak een y-kabeltje met een schakelaar erin en sluit het zo aan dat je met de schakelaar naar of de ene speakon (actief) op of naar de andere speakon het signaal stuurt.

Als je dit nou intern doet met je klaar! Makkelijk hè?

Stuur anders even een PM dan kan ik wel een tekening scannen voor je!

@lex
                      mijn email m.louis_lltv@hotmail.com

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Ff snel een schema in elkaar geflanst, het is zo simpel wat je wilt en daar heb je echt alleen maar een tweepolige wisselschakelaar (S1A en S1B) voor nodig.

Comment

• michiel12
                          • Dec 2008
                          • 95

oke
                          bedankt

waar kan ik die kopen kan je even link geven
                          bedankt

Comment

• ivo
                            • Jul 2003
                            • 390

Bij een hoger filter als 6db/okt gaat het schema niet op, het paralel component op het filter blijft op deze manier een "brug" vormen tussen je min en plus van je versterker.
                            Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by ivo
                              Bij een hoger filter als 6db/okt gaat het schema niet op, het paralel component op het filter blijft op deze manier een "brug" vormen tussen je min en plus van je versterker.
                              Ja, maar dat is niet echt een probleem, meeste fabrikanten doen het op deze manier.
                              @Michiel: Ik heb je al eerder een link gegeven, we hoeven toch niet alles voor te kauwen?

Comment

Working...