martin wx218x of wx18x

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peerke
    • Aug 2008
    • 3

martin wx218x of wx18x

ik zoek een tekening van een wx 218x of wx18x van martin
    wie kan mij daar aanhelpen
  • Vincent Buttstedt
    • Jul 2008
    • 42

Hey,

Die sub is super simpel.. hoef je niet echt tekening voor te hebben.
    De WS218X is 2xWS18X aan elkaar...

Kijk op deze foto voor een voorbeeld:

Dit is het niet 100%, maar ongeveer hetzelfde concept.

Je pakt gewoon de buiten afmeting van Martin's website, en de bass-poorten in de hoeken, die gaan van speaker tot aan ±20cm van het achter plaat.
    De WS218X speakers, hebben een plaat in het midden, dus elke speaker heeft z'n eigen kast.

Speakers die het meest er op lijken is B&C 18TBX100, maar met de nieuwe 18SW115 en goeie versterkers, zal ej goed geluid krijgen.

Martin Audio gebruikt nu Powersoft versterkers, voor 2x WS218X doen ze 1 kanaal van een MA18K, K20 van powersoft zonder problemen.

Comment

• Hansound
      • Apr 2006
      • 832

Ik heb de S218 staan, die is volgens mij hetzelfde.
      Dus kom maar opmeten

Welke speakers wil je er dan in gaan gebruiken ?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Vincent Buttstedt
        Hey,

Die sub is super simpel.. hoef je niet echt tekening voor te hebben.
        De WS218X is 2xWS18X aan elkaar...

Kijk op deze foto voor een voorbeeld:

Dit is het niet 100%, maar ongeveer hetzelfde concept.

Je pakt gewoon de buiten afmeting van Martin's website, en de bass-poorten in de hoeken, die gaan van speaker tot aan ±20cm van het achter plaat.
        De WS218X speakers, hebben een plaat in het midden, dus elke speaker heeft z'n eigen kast.

Speakers die het meest er op lijken is B&C 18TBX100, maar met de nieuwe 18SW115 en goeie versterkers, zal ej goed geluid krijgen.

Martin Audio gebruikt nu Powersoft versterkers, voor 2x WS218X doen ze 1 kanaal van een MA18K, K20 van powersoft zonder problemen.
        Was het bouwen van speakers maar zo simpel, die baspoort is nou precies waar het allemaal om draait. Een basreflex is een combinatie van de juiste driver met nauwkeurig op die driver afgestemde poorten. Zomaar een kastje in elkaar knallen met poorten die 'ongeveer' 20 cm zijn is de kans levensgroot dat er helemaal geen geluid uit wil komen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dexter
          • Jul 2005
          • 433

s218 en ws218 zijn verschillende speakers en verschillende kasten.

Comment

• Verheyen
            • Jan 2007
            • 65

Originally posted by dexter
            s218 en ws218 zijn verschillende speakers en verschillende kasten.
            Ik heb ze hier naast elkaar open gehad en de kasten zijn vanbinnen in ieder geval hetzelfde.
            De speakers verschillen nogal wat van elkaar maar het zijn beide overduidelijk B&C's.

Comment

• dexter
              • Jul 2005
              • 433

Wil nog niet zeggen dat ze gelijk zijn.
              Vergelijk alleen al eens de specificaties...

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by dexter
                Wil nog niet zeggen dat ze gelijk zijn.
                Vergelijk alleen al eens de specificaties...
                Die specs komen anders heel aardig overeen, de verschillen zijn voornamelijk terug te voeren op 1 of 2 18"ers.
                Maar, om dit ontwerp na te bouwen zul je toch echt de originele speakers moeten hebben en de poortafmetingen.
                Je kunt er echt niet zomaar een willekeurige speaker in gebruiken zonder dat dit consequenties heeft voor het rendement en de klank, zelfs al pas je de poorten aan.

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Hoe bepaal je poorten?

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by frederic
                    Hoe bepaal je poorten?
                    Door te simuleren in Winisd of een soortgelijk programma kun je al vrij nauwkeurig de poortdimensies vaststellen. En na het bouwen van de kast kun je het controleren aan de hand van de impedantie curve.

Comment

• Verheyen
                      • Jan 2007
                      • 65

De poorten zijn bij beide kasten identiek. Ik meet ze vandaag wel eens even op voor de geïnteresseerden. De speaker in de ws218 is een 18tbx100. Deze speaker wordt in bijna elke sub van Martin gebruikt tegenwoordig. In het begin is nog even de tbx46 gebruikt maar niet in de ws218.

Comment

• Hansound
                        • Apr 2006
                        • 832

Originally posted by Verheyen
                        De poorten zijn bij beide kasten identiek. Ik meet ze vandaag wel eens even op voor de geïnteresseerden. De speaker in de ws218 is een 18tbx100. Deze speaker wordt in bijna elke sub van Martin gebruikt tegenwoordig. In het begin is nog even de tbx46 gebruikt maar niet in de ws218.
                        En welke speaker zit er in de S218 dan ?
                        Zijn 2de hands niet te vinden dus dan is nabouwen evt een optie

Comment

• Verheyen
                          • Jan 2007
                          • 65

Iets in deze stijl: http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/163.pdf.
                          Hij trekt er in ieder geval goed op.
                          Het kan zijn dat er bij TM-audio nog twee s218 staan. Ik heb daar een half jaar geleden nog twee h3's gekocht. De subs heb ik laten staan. Hoor daar eens.

Comment

• Turboke
                            • Oct 2006
                            • 463

Hij ziet er zo misschien wel uit maar is het dezelfde als deze?
                            Waarschijnlijk heeft deze van martin uit een aanpassing gekregen.

Comment

• dexter
                              • Jul 2005
                              • 433

In de s218 en s18 wordt de 18pzb gebruikt niet de 18tbx.

Toch zit er wezelijk verschil in klank in de subs, heb zelf met beide gewerkt en de wsx sub is strakker en loopt lager door.
                              Op de s versies moet je flink pompen om de kick er beetje redelijk uit te krijgen wat je dus bij de wsx stuk minder hoeft.
                              Dat de wsx lager doorloopt op het gehoor maakt mij weinig uit merkt toch geen mens live.
                              Last edited by dexter; 26-01-10, 17:52.

Comment

Working...