De bouw van een dubbel 10" hoorngeladen kast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

Laten we Lekker ON topic blijven!!

Heeft er niets mee te maken wat jullie vinden kwa afstraling van andere kasten!
    Kasten staan inmiddels hier, foto's zal ik spoedig plaatsen, evenals de bevindingen van klank enz van deze kasten.

Ivo heeft de kasten naar mijn wensen gebouwd. Zullen ondersteunt worden met 4 enkele 18" JBL2241 laagkasten per 2 topkasten.

Toppen zullen 2weg worden aangestuurt, geprocesst dmv een Xilica. Amps ben ik nog niet helemaal uit, heb standaard racken met 2 maal Synq 3K6 en Labgruppen 1300. Ik betwijfel echter of een 1300 voldoende zou wezen om op het mid te plaatsen. En dan kom ik nog wat 1300 tekort Synq is weer erg veel om op het mid te plaatsen.

Hier ga ik nog eens mee experimenteren.

Kastjes zijn verder erg compact, gaan vreselijk HARD en netjes te tillen met 2 man. Goed te stacken door de plaatsing van de handgrepen, en zelfs alleen van de bassen te halen!
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• qvt
      • Oct 2009
      • 721

Originally posted by MusicXtra
      Er is geen kast te vinden die dezelfde hoek heeft als de hoek van de hoorn....
      L'Acoustics ARCS en Meyer JM-1P

L'Ac gebruikt een DOSC van 60x22,5 Graden om het hoog gecontroleerd te laten afstralen, van meyer weet ik het niet maar het zal ongetwijfeld in dezelfde richting zitten (compressiedriver gekoppeld aan een waveguide)
      Last edited by qvt; 09-01-10, 15:38. Reason: quote verkeerd
      There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by qvt
        L'Acoustics ARCS en Meyer JM-1P

L'Ac gebruikt een DOSC van 60x22,5 Graden om het hoog gecontroleerd te laten afstralen, van meyer weet ik het niet maar het zal ongetwijfeld in dezelfde richting zitten (compressiedriver gekoppeld aan een waveguide)
        Ja, klopt maar het gaat hier niet om het hoog maar om het laag/mid.
        Om toch maar on-topic te blijven; ziet er netjes uit allemaal, persoonlijk zou ik echter de hoorns van iets dunner materiaal gemaakt hebben om wat gewicht te besparen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• ivo
          • Jul 2003
          • 390

Om toch maar on-topic te blijven; ziet er netjes uit allemaal, persoonlijk zou ik echter de hoorns van iets dunner materiaal gemaakt hebben om wat gewicht te besparen.
          Heb ik aan gedacht maar duner materiaal kan gan resoneren, dan zou ik dit weer moeten verstevigen wat ook weer gewicht met zich meebrengt.
          De driver van jbl, die in de kasten zit, weegt al 14kilo.
          Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by ivo
            Heb ik aan gedacht maar duner materiaal kan gan resoneren, dan zou ik dit weer moeten verstevigen wat ook weer gewicht met zich meebrengt.
            De driver van jbl, die in de kasten zit, weegt al 14kilo.
            Ik snap het, zeker als de hoorn demontabel moet blijven.
            En met een driver van 14 kilo doet die laatste kilo besparing er ook niet echt meer toe.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Watt Xtra
              • Oct 2004
              • 1119

ZO!
              Gisteren de topkasten dan eindelijk eens goed gebruikt, 2 toppen per kant, 4 JBL X118 laagkasten eronder. Aangestuurt met ampracken met Xilica processing, synq 3K6 op laag en mid en een 1300 Labgruppen op het hoog.

Erg onder de indruk van het directe geluid. Zaaltje van zn 20-25 meter diep, meter of 12 breed. Geluid gewoon recht voor zn raap.
              Meer dan voldoende headroom over. Durf er rustig nog wat meer mee te doen. Ook het "hoorn" geluid wat nog wel eens aanwezig wil zijn valt erg mee.

De komende maanden zal de set nog wat vaker worden ingezet en moet er nog een klein beetje worden gefijntuned om het best haalbare geluid uit de kasten te verkrijgen!

Foto van een stackje zal ik nog plaatsen.

Ivo, "topkastjes" gemaakt hoezo dubbelzinnig?
              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

zo nu het fotootje

Comment

• Tomgeusens
                  • Mar 2010
                  • 1

Luidspreaker plan

Hey Ivan,

Ziet er super uit !!
                  Heb jij daar een speakerplan van?

Ben op zoek naar een goed speakerplan om dergelijke topkast te maken.
                  Die van Selenium vind ik de topkasten wat te breed uitvallen.

Mijn subs zijn zelf maar 45 breed en hun topkasten zijn 60.

Groeten Tom

Comment

• tarpan
                    • Dec 2008
                    • 266

Die opening voor de 10"...
                    Is dat puur om de constructie doenbaar te houden, of is het werkelijk als band-pass?
                    als je bij de brom zit...

Comment

• Watt Xtra
                      • Oct 2004
                      • 1119

Originally posted by Tomgeusens
                      Hey Ivan,

Ziet er super uit !!
                      Heb jij daar een speakerplan van?

Ben op zoek naar een goed speakerplan om dergelijke topkast te maken.
                      Die van Selenium vind ik de topkasten wat te breed uitvallen.

Mijn subs zijn zelf maar 45 breed en hun topkasten zijn 60.

Groeten Tom
                      hallo tom, ik denk niet dat Ivo zo de plannen vrijgeeft. Zijn op verzoek van mij gebouwd door Ivo. Daarnaast de gebruikte en passende componenten welke gebruikt zijn is ook niet voor iedere zelfbouwer wenselijk en of haalbaar kwa financien. Alles JBL. alleen het hoogdrivertje kost net geen 1000 euro.. zonder hoorn.

Deze kastjes zijn mede zo compact doordat de hoorn voor de 10"ers ook vrij kort en klein zijn. Enkel is deze topkast eigenlijk nauwelijks te gebruiken, je mist dan onderin het midlaag. een enkele topkast gaat gewoonweg niet laag genoeg. 2 stuks per kant is dus eigenlijk wel noodzakelijk om goed aan te sluiten op het laag.

Comment

Working...