tapped horn met eminence 3015LF

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paul_ulrix
    • Mar 2009
    • 74

tapped horn met eminence 3015LF

Ik was op diyaudio een interessant topic tegengekomen over iemand die 4 tapped horns met de eminence 3015LF woofer, de specs zagen er zeer veelbelovend uit, nl 102 db gevoeligheid, en zo goed als vlakke respons vanaf 38hz tot een 100 hz, en dat in openlucht.

1 nadeel slechts : de kast is groot en zwaar, de maten zijn 36 x 48 x 26 inches, oftewel 91.44 x 121.92 x 66.04 cm, niet echt transportvriendelijk dus. Gewicht zal met de 18mm berk die ik gebruikt heb ook rond de 70 kg zitten ofzo.

hier een foto van de binnenkant van eenzelfde cab, dit is niet diegene die ik gebouwd heb, ben vergeten foto's tijdens het bouwen te nemen :

het bouwen zelf was nog vrij eenvoudig, de platen zagen heb ik wel overgelaten aan een zagerij, dat maakte het al een stuk makkelijker, enige wat ik nog moest doen was het gat voor de speaker uitfrezen + de platen wat voorboren en lijmen, als lijm heb ik polyurethaan constructielijm genomen, die vult nl heel goed, gewone houtlijm doet dat niet en dan heb je veel meer kans op lekken.

Ik heb wel 1 foutje gemaakt : te weinig bracing, maar opening is zo groot dat ik zonder problemen in de kast kan kruipen

voor meer info over dit ding :

http://www.diyaudio.com/forums/subwoofe ... horns.html

buiten opmeten wat deze sub kan moet ik nog doen, helaas is het weer daar nu wat slecht voor.

nu nog wielen + handvaten + verf en ik kan er mee buiten komen.

het leuke van deze cab is dat je zoiets in een paar uur in mekaar kan zetten, er zit wel 1 schuine hoek in maar die had ik ook recht gezaagd en de lijm de opening laten opvullen..

Last edited by paul_ulrix; 26-11-09, 21:20.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by paul_ulrix

het leuke van deze cab is dat je zoiets in een paar uur in mekaar kan zetten, er zit wel 1 schuine hoek in maar die had ik ook recht gezaagd en de lijm de opening laten opvullen..
    Als je alle kantjes netjes rond freest, de speakers en handvatten verzonken monteert een nette aansluitplaat maakt en de kasten netjes in de warnex zet dan ben je wel ff langer bezig dan een paar uur......
    Juist de afwerking gaat erg veel tijd in zitten.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• paul_ulrix
      • Mar 2009
      • 74

speaker verzonken monteren is in dit geval overbodig hij zit toch aan de binnenkant.

kanten frezen en hoekjes zetten moet ik idd nog doen, eerst maar die bracing, alles wat nu op de sub staat gaat nu lopen.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Ik zou alle panelen van de hoorn van bracing voorzien, indien mogelijk zelfs van dubbele bracing gezien de breedte van de kast.
        Dit komt het rendement en geluid sterk ten goede want trillende panelen kosten energie en kleuren het geluid.

Comment

• paul_ulrix
          • Mar 2009
          • 74

hoe dik zou ik die bracing nemen ? ook 18mm of zou 12 ook voldoen ?
          het rendement is nu in ieder geval serieus hoog, mag ook wel voor zo'n grote kast.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

12 mm zou in principe voldoende zijn maar is een beetje lastig te schroeven.
            Het rendement wordt nog een stukje hoger nadat je de bracing hebt aangebracht.

Comment

Working...