10 Kleine topjes passief of actief aansturen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

10 Kleine topjes passief of actief aansturen

Beste,

Ik heb zeer degelijke kleine speakerkastjes op de kop kunnen tikken (totaal 10 stuks).
    Ik Ben van plan ze alle 10 te vullen met volgende speakers:

8" woofer: RCF L8S800 340w (op aanraden van MusXtra )
    RCF N450 hoge tonenspeaker 100w
    Hoorn RCF H100

Als ik ze alle 10 als set zou willen gebruiken, zou ik per kast een passieve filter steken, of zou ik ze actief aansturen?
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Aaahhh, die kasten was ik al tegengekomen op marktplaats.
    Verkoper wist niet te vertellen welke drivers er eerder in hadden gezeten, behalve "volgens mij RCF".

Was er niet al een filter aanwezig?

Ik zou het sowieso passief aansturen, zonder een seconde te twijfelen. Ik zie de voordelen niet helemaal van actief met deze drivers, laat staan voor de applicaties waar zo'n dergelijke kast geschikt voor zou zijn.

Je creƫert momenteel eigenlijk een RCF Monitor 8 (http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...tor-8-mr8.html) in een houten-spetterlak behuizing. Precies de reden geweest waarom ik nooit de RCF monitor 8 heb aangeschaft, dat achterlijke plastic.

Mvg,

Teun

Ps. Leuke aankoop en idee, absoluut.
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Hou je er wel rekening mee dat de poorttuning en kastinhoud kloppen met de RCF speaker?
      Je kunt niet 'zomaar' een speaker in een kastje schroeven, dan zou het resultaat je wel eens heel erg tegen kunnen vallen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Originally posted by MusicXtra
        Hou je er wel rekening mee dat de poorttuning en kastinhoud kloppen met de RCF speaker?
        Je kunt niet 'zomaar' een speaker in een kastje schroeven, dan zou het resultaat je wel eens heel erg tegen kunnen vallen.
        Volgens de verkoper zaten deze speakers er in.

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Zou een Passieve Scheidingsfilter van RCF voor deze speakers standaard te krijgen zijn? Ik zou ze scheiden op 1600hz

Comment

• RenĆ©E
            • Oct 2006
            • 291

Als je een goed passief filter wilt hebben voor je luidspreker dan kom je hoogstwaarschijnlijk bedrogen uit met een standaard filter uit de winkel.

Het is namelijk zo dat een goed filter meestal meer is dan een simpele cross-over. Vaak zitten er nog een of meerdere correctienetwerken op en is er ook in een (simpele) beveiliging voor je hoogdriver voorzien. En dan zwijg ik nog over het feit dat je bij het berekenen van een filter niet zomaar uit kunt gaan van een nominale belasting van een weergever, maar rekening moet houden met het verloop van de impedantie over het frequentiebereik. Uiteindelijk komt het vaak ook neer op testen & tweaken als je het goed wilt hebben.

In tegenstelling tot 4AC zie ik dus wel een voordeel van actief filteren: Actieve filters hebben het leven van de zelfbouwer eenvoudiger gemaakt.

[EDIT:] Sloppy leeswerk van mij. Je bent bezig een speaker te bouwen die reeds door RCF is gebouwd, alleen dan in een houten behuizing. Je hebt kans dat wanneer de tuning van de luidspreker niet zoveel verschilt zo'n filter als door RCF toegepast in hun MR8 wel zal voldoen en/of dat je 'm in grote mate kunt nabouwen.
            Last edited by RenƩE; 04-11-09, 21:48.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Als je passief wilt filteren heb je zeker een filter nodig dat specifiek voor deze speaker, dus met de nodige correcties, is ontworpen. Ik heb in mijn line-array processor settings voor het mid behoorlijk moeten corrigeren om het goed te laten klinken.
              En dat terwijl de poort-tuning en het kastvolume behoorlijk optimaal is voor de speaker. Die cross-over op 1600 Hz kan de speaker makkelijk aan en is ook goed te doen voor de hoogdriver.

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Originally posted by MusicXtra
                Als je passief wilt filteren heb je zeker een filter nodig dat specifiek voor deze speaker, dus met de nodige correcties, is ontworpen. Ik heb in mijn line-array processor settings voor het mid behoorlijk moeten corrigeren om het goed te laten klinken.
                En dat terwijl de poort-tuning en het kastvolume behoorlijk optimaal is voor de speaker. Die cross-over op 1600 Hz kan de speaker makkelijk aan en is ook goed te doen voor de hoogdriver.
                [FONT=Verdana]Voor zover ik onthouden heb, heb jij voor jou line array de L8S800 speakers serieel geschakeld. Je hebt er wel 2 zitten per unit.

Ik zit te denken hoe ik zo veel mogelijk van die speakertjes op 1 versterker kan aansluiten. Ik reken op 300w per L8S800. Als ik er 4 parallel zet, kom ik aan 2ohms 1200w. Zou een Synq Digit 2k2 dit aankunnen? [/FONT]

[FONT=Verdana] [/FONT]
                [FONT=Verdana]Hoeveel mag je die speakertjes belasten? Zou er een mogelijkheid zijn[/FONT]

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by frederic
                  [FONT=Verdana]Voor zover ik onthouden heb, heb jij voor jou line array de L8S800 speakers serieel geschakeld. Je hebt er wel 2 zitten per unit.

Ik zit te denken hoe ik zo veel mogelijk van die speakertjes op 1 versterker kan aansluiten. Ik reken op 300w per L8S800. Als ik er 4 parallel zet, kom ik aan 2ohms 1200w. Zou een Synq Digit 2k2 dit aankunnen? [/FONT]

[FONT=Verdana]Hoeveel mag je die speakertjes belasten? Zou er een mogelijkheid zijn[/FONT]
                  Dit speakertje kan behoorlijk wat vermogen verwerken, als je uitgaat van 350 Watt per speaker aan versterker vermogen zit je aardig goed.

Comment

• 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

Originally posted by 4AC
                    Aaahhh, die kasten was ik al tegengekomen op marktplaats.
                    Wacht es even,

Hee!

verrek.

Marktplaats.nl > Zelfbouw PA kasten - Muziek en Instrumenten - Speakers
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

Working...