Beyma FD210 filter wie weet er meer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Beyma FD210 filter wie weet er meer?

Wie o wie kan mij helpen aan info over het Beyma FD 210 tweeweg filter.
    Ik weet dat het een 12 dB filter is met de X-over op 1300 Hz maar wat ik niet weet is welke contacten ik door moet verbinden om de hoogdriver 3,6 of 9 dB te verzwakken. Ook schijn je een soort van EQ puntje erin te kunnen krijgen door een tweetal bruggetjes aan te sluiten.
    Op de Beyma site is er niets over terug te vinden en googlen heeft tot op heden niets opgeleverd.
    Laatste redmiddel is de print uitpluizen en er een schema van gaan tekenen maar dan moet ik de isolerende viltlaag van de print gaan krabben en daar wordt ie niet mooier op.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

kan je me even een foto doormailen van vooral de brugjes .
    Misschien kan ik je helpen .
    heb ooit eens een projectje gedaan met een FD 250.
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by sis
      kan je me even een foto doormailen van vooral de brugjes .
      Misschien kan ik je helpen .
      heb ooit eens een projectje gedaan met een FD 250.
      sis
      Die is net even anders, ik heb zelf ook de FD212 maar ook die is anders.
      Maar i.i.g. bedankt voor de moeite.

Comment

• nightline
        • Oct 2002
        • 1001

Het is in iedergeval zo dat een bruggetje plaatsen op een bepaalde plaats, de functie uitschakeld.
        Bij alle bij mij bekende Beyma filters is een bruggetje tussen 4 en 5 de EQ uitschakelen. En bruggetjes tussen 6 en 7 of 8 en 9 of beide levert een vermindering van de volume reductie op het hoog op.
        Maar je kunt e.e.a. zonder problemen testen, en of meten. Voor het verzwakken van de hoog driver worden gewoon 2 serie weerstanden gebruikt. Voor de EQ een serie weerstand en serie condensator.
        De bruggetjes doen niet meer dan de weerstanden/condensator kortsluiten.

Mvg

Jack
        Powered by AudioMadness....

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by nightline
          Het is in iedergeval zo dat een bruggetje plaatsen op een bepaalde plaats, de functie uitschakeld.
          Bij alle bij mij bekende Beyma filters is een bruggetje tussen 4 en 5 de EQ uitschakelen. En bruggetjes tussen 6 en 7 of 8 en 9 of beide levert een vermindering van de volume reductie op het hoog op.
          Maar je kunt e.e.a. zonder problemen testen, en of meten. Voor het verzwakken van de hoog driver worden gewoon 2 serie weerstanden gebruikt. Voor de EQ een serie weerstand en serie condensator.
          De bruggetjes doen niet meer dan de weerstanden/condensator kortsluiten.

Mvg

Jack
          Meten is vrij lastig met de condesatoren.
          Er zitten, in tegenstelling tot andere bij mij bekende Beyma filters, geen 9 maar slechts 6 aansluitingen op om jumpers op aan te sluiten. Deze zijn genummerd met 1, 2, 3 en A1, A2, A3. Inmiddels ook al een mail naar Beyma verstuurd maar tot op heden geen reactie ontvangen.
          Ben bang dat ik de isolatie van de print moet gaan verwijderen en een schema moet gaan tekenen.

Comment

• nightline
            • Oct 2002
            • 1001

Originally posted by MusicXtra
            Meten is vrij lastig met de condesatoren.
            Er zitten, in tegenstelling tot andere bij mij bekende Beyma filters, geen 9 maar slechts 6 aansluitingen op om jumpers op aan te sluiten. Deze zijn genummerd met 1, 2, 3 en A1, A2, A3. Inmiddels ook al een mail naar Beyma verstuurd maar tot op heden geen reactie ontvangen.
            Ben bang dat ik de isolatie van de print moet gaan verwijderen en een schema moet gaan tekenen.
            Ik heb nog even gegoogled, en kwam tot de volgende ontdekking: filter heeft een cross-over freq. van 1,2 Khz, is geschikt voor 4 of 8 ohm voor de laag speaker, en kan het hoog dempen met 3, 6 of 9 Db. Helaas geen EQ functie op dit filter, hiervoor moet je de FD212 hebben.
            Dit wetende maakt het verklaren van de aansluitingen veel makkelijker.
            -brug over 1-2 = 4 ohm op het laag
            -brug over 2-3 = 8 ohm op het laag
            -brug over a1-a3 = 0 Db demping op het hoog
            -brug over a2-a3 = 3 Db demping op het hoog
            -brug over a1-a2 = 6 Db demping op het hoog
            -geen brug over de a aansluitingen = 9 Db demping op het hoog

Althans dit zou de logische verklaring zijn, om e.e.a. zeker te weten is de demping simpel te meten door de weerstand over a1 - a2 te meten en over a2 - a3. Om zeker te weten wat de 4 of 8 ohm aansluiting is, kun je de serie spoel van het laag meten tussen de punten +in - 1 en +in - 3.

Mvg

Jack
            Last edited by nightline; 01-11-09, 14:35.