ferrietspoel?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Denny0612
    • Oct 2009
    • 11

ferrietspoel?

Ik heb vorige week 2 complete speakerkasten met inhoud overgekocht van een discotheek (zijn gedateerd enigszins en kon ze voor een prikkie kopen).

Ik ben van plan deze opnieuw te bekleden en ben daar al reeds aan begonnen. Maar nu zit ik met een probleempje en heb eigenlijk weinig verstand van die technische snufjes.

De kasten zijn opgebouwd uit een 19" speaker welke als woofer fungeert, een 15" voor mid bass en er zitten twee tweeters en een hoorn in.

Nu zit er dus een ferrietspoel in die kisten maar die zijn niet aangesloten. Ik heb het vermoeden dat deze ooit eens waren aangesloten aan de tweeters en de hoorn???

Mijn volgende vraag luidt of het raadzaam is om een filter tussen die 19" speaker te zetten.

Heeft hier iemand een zinnig antwoord op?
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Zolang je niet ff meer info geeft, zoals Merken of types of als je echt snel iets wilt weten zou ik als ik jouw was een paar foto-tjes plaatsen voor de leden hier.

Hier kunnen we nog niets mee..

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Superfly
      • Sep 2008
      • 86

Hallo Denny0612,

Welkom op het forum.
      Als je zinnige antwoorden wil zal je ons eerst meer informatie moeten geven. Zoals merk en type boxen.

Uit jou verhaal maak ik op dat het Fullrange speakers zijn.
      Wat ik wel vreemdt vindt is dat er volgens jou een 19" en een 15" speaker in zit.
      Nou denk ik dat 19" moet zijn 18" want zover ik weet zijn er geen 19" modelen, maar ik kan het mis hebben.

Ik vermoed dat er ook een passieve filter in zit of heeft gezeten.
      Een passieve filter bestaat uit meerdere spoelen en condensatoren en dus niet 1 ferrietspoel.

Misschien dat enkele fotos ons uitkomst kunnen bieden, want zo is het koffie dik kijken.

Marcel
      Last edited by Superfly; 25-10-09, 23:51.
      Make My day, Blow your Amp

Comment

• Denny0612
        • Oct 2009
        • 11

@ Superfly.

Het is idd en 18" speaker. Mijn excuses

Ik zal vanmiddag wat foto's plaatsen om het te vergemakkelijken.

De informatie die ik nu kan geven is vrij beknopt maar misschien dat jullie er wat mee kunnen.

De speakers zijn volgens mij fullrange speakers, maar dat weet ik niet zeker dat zal ik even moeten opzoeken vanmiddag als ik thuis ben.

De speakers zelf zijn van het merk DAP (ik weet het, niet het beste merk).

Wat de tweeters betreft zijn het motorola piezo's (deze ga ik vervangen). De hoorn + driver zijn voor mij onbekend en is ook niet terug te vinden.

Even over de spoel: Dit is een Monacor LSIF-330. Waar dit nou voor dient weet ik echt niet vandaar mijn vraag.

Mogelijk dat jullie hier wat mee kunnen. Foto's volgen

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Een piëzo kan zonder filter aangesloten worden maar daar komt dan ook geen mooi hoog uit.
          De rest van de speakers is echt niet full-range, mogelijk dat de vorige eigenaar de speakers met verschillende versterkers en een aktief X-over aanstuurde en dat de ferrietspoel een achterblijfsel is van het passieve X-over dat er ooit in heeft gezeten.
          Kwestie van de vorige eigenaar ff vragen hoe het zit lijkt me zo.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Denny0612
            • Oct 2009
            • 11

Originally posted by MusicXtra
            Kwestie van de vorige eigenaar ff vragen hoe het zit lijkt me zo.
            Dat wordt moeilijk aangezien deze discotheek failliet is gegaan. De eigenaar van deze zaak zal denk ik niet meer te achterhalen zijn.

Wat kan ik nu het beste doen zodat deze kast zowel bass als mid en hoge tonen levert?

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Denny0612
              Dat wordt moeilijk aangezien deze discotheek failliet is gegaan. De eigenaar van deze zaak zal denk ik niet meer te achterhalen zijn.

Wat kan ik nu het beste doen zodat deze kast zowel bass als mid en hoge tonen levert?
              Een passief cross-over kopen, mogelijk dat DAP je die kan leveren.
              En anders een aktief cross-over met de nodige versterkers.

Comment

• Denny0612
                • Oct 2009
                • 11

Dus 3 cross-overs... per speaker een aparte cross-over? Is dat een mogelijkheid. Dan kan die spoel dus weg?

Ik kom misschien een beetje dom over, maar ik heb echt helemaal geen verstand hiervan

Comment

• RenéE
                  • Oct 2006
                  • 291

Je kunt wel je luidsprekers gaan proberen op te lappen, maar weet wel waar je aan begint. Wil je uiteindelijk een luidspreker waarvan het niet alleen belangrijk is dat er kabaal uit komt maar dat het kabaal ook nog van redelijk tot goed kwaliteit is dan zou ik het onderstaande nog even in ogenschouw nemen:

Woofers en luidsprekerbehuizingen moeten op elkaar afgestemd zijn, het feit dat er niks over de luidsprekerbehuizing bekend is en dat er DAP speakers in zitten (goedkoop blijft toch aantrekkelijker voor de aanklooiende zelfbouwer) zijn al geen goede voortekenen dat er fatsoenlijk aan het ontwerp gerekend is. Check eens of de 15" speaker akoustisch gescheiden van de 18"er in een eigen compartiment zit.

Je geeft aan dat je graag nieuwe, fatsoenlijke, hoogdrivers in je luidspreker wilt bouwen. Dit betekent ook dat je cross-over nog belangrijker wordt. Een goed cross-over / filter is specifiek voor een luidsprekerbox ontworpen, het ontwerpen vergt enige expertise dus ik raad het je af er aan te beginnen. Een actieve cross-over maakt het al makkelijker, maar heeft weer als nadeel dat je meerdere versterkers nodig hebt.

Bovendien, mocht je uiteindelijk slagen in je project, dan heb je een ongetwijfeld lompe en zware luidspreker welke je niet makkelijk vervoert. Daarnaast wil je meestal je midden en hoge tonen óver het publiek heen projecteren en wil je de subs juist liever op de grond hebben staan. Wordt met deze kasten ook wel lastig.

Comment

• Denny0612
                    • Oct 2009
                    • 11

@ RenéE
                    De speakers zijn gescheiden van elkaar... dus dat geluk heb ik al!
                    Een kleine berekening op los gelaten en de inhoud van de kist komt nagenoeg overeen met hetgeen wat ik had uitgerekend.

Wat die DAP speakers betreft... deze zaten er al in dus het was maar een gokje of het daadwerkelijk wat is/was.

Even voor de goede orde die speakers zijn voor huis, tuin en keuken gebruik... denk aan een tuinfeest etc. Daarbij is DJ'en maar een hobby en verdien er ook niets aan.

Resume... ik ben eruit waarvoor ik die spoel kan gebruiken het schijnt dat een spoel indien je deze parallel aansluit de hoge tonen kan filteren, hetgeen wat een condensator doet met lage tonen.

Op de 15" speaker zit nu een cross-over. Werkt uitstekend!

Vooralsnog heb ik de tweeters en de hoorn voorzien van een condensator op de "plus" en deze in serie geschakeld.

Ik maak gebruik van twee versterkers waarbij ik de woofers en de mid/ hoge tonen beiden seperaat aansluit.

Wat betreft de zwaarte van de kist... hijs best aan de zware kant. Daarin moet ik je helemaal gelijk geven. Maar ik ga er ook niet meer slepen en zeulen ze staan straks in mijn kelder/ bar en daar blijven ze ook staan

Maar ik ben blij dat er op dit forum, mensen zijn die met de medemens nadenken en niet elkaar alleen maar afze*ken Dus eenieder bedankt voor het meedenken!

Comment

• RenéE
                      • Oct 2006
                      • 291

@Denny

Ik hoop ook niet dat ik te demotiverend over kwam. Het gebeurt alleen nogal eens dat mensen zich met volle overgave in zo'n project storten (alleen maar toe te juichen) maar toch redelijk hoge verwachtingen hebben die uiteindelijk niet helemaal te verwezenlijken zijn (en dat is dan wel weer jammer). Echter ben jij zo te horen al wel aardig tevreden over de vorderingen die je reeds gemaakt hebt, helemaal goed dus!

Ik heb nog wel een tip bij het stukje over je spoel. Zorg ervoor dat je deze in geen geval direct parallel aan de speakeringang zet. Je versterker ziet voor de lage tonen dan namelijk een zeer lage impedantie. Overigens geldt het zelfde voor condensatoren, in dat geval ziet de versterker voor hoge tonen een zeer lage impedantie. Maar misschien had je dit zelf ook al wel door.
                      Last edited by RenéE; 26-10-09, 23:31.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

@ RenéE

Resume... ik ben eruit waarvoor ik die spoel kan gebruiken het schijnt dat een spoel indien je deze parallel aansluit de hoge tonen kan filteren, hetgeen wat een condensator doet met lage tonen.

Op de 15" speaker zit nu een cross-over. Werkt uitstekend!

Vooralsnog heb ik de tweeters en de hoorn voorzien van een condensator op de "plus" en deze in serie geschakeld.

Ik maak gebruik van twee versterkers waarbij ik de woofers en de mid/ hoge tonen beiden seperaat aansluit.
                        Een spoel even simpel parallel op je tweeters aansluiten heeft tot gevolg dat de versterker voor een deel van het spectrum een kortsluiting gaat zien. Een X-over is over het algemeen een netwerk van spoelen, condensatoren en weerstanden die nauwkeurig op elkaar en de aangesloten speakers afgestemd zijn. Dit knutsel je even niet zelf in elkaar maar vergt veel kennis om schade aan speakers en versterkers te voorkomen. En dan heb ik het nog niet over de klank....

Comment

• Denny0612
                          • Oct 2009
                          • 11

Originally posted by MusicXtra
                          Een spoel even simpel parallel op je tweeters aansluiten heeft tot gevolg dat de versterker voor een deel van het spectrum een kortsluiting gaat zien.
                          Daarom heb ik de spoel ook niet aangesloten op de tweeters maar op de sub-speaker! Hoge tonen filteren voor de tweeters?

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Daarom heb ik de spoel ook niet aangesloten op de tweeters maar op de sub-speaker! Hoge tonen filteren voor de tweeters?
                            En ook dat kun je niet ongestraft doen zonder dat je weet welke waarde de spoel heeft. Je hebt nu een 6 dB laagdoorlaat waarvan je geen idee hebt op welke frequentie hij filtert.
                            Enige voordeel t.o.v. parallel aan de hoog drivers is dat je hier geen kans op schade hebt.

Comment

Working...