traditionele topkasten hangen zoals line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stanger
    • Jun 2009
    • 32

Alvast bedankt allemaal voor de reacties.
    Het is mij nu wel zeer duidelijk dat het zeker niet aan te raden is om te doen

Comment

• Edwin Heesbeen
      • Oct 2006
      • 19

Hallo allemaal,

Dit is zeker niet aan te raden.

Je krijgt namelijk gruwlijk problemen met het hoog.

Als je 2 topjes op elkaar stackt behaal je 3db winst omdat je er een 2e topje bij zet, maar je haalt ook nog eens 3db winst omdat er een akoestische koppeling onstaat tussen beide drivers.
      6db winst dus.

Bij een hoogdriver is dit heel andere koek.
      Waneer je 1 hoog hoorn per kant hebt is er niks aan de hand, ga je er een 2e bij plaatsen krijg je problemen.
      In een hoorn ontstaat namelijk een looptijdverschil, dit komt omdat de buitenkanten van de hoorn langer zijn dan het midden.
      Deze looptijd verschillen zorgen er voor dat 2 hoorns niet met elkaar koppelen.
      Dan krijg je het spreidings probleem, een hoorn die verticaal 40 graden opening heeft gaat onheroeplijk overlappen met de 2e hoorn.
      Deze staan niet in timeline met elkaar dus krijg je fase fouten, en hele vervelende ook.
      Bij de overlapping zullen door de fase fout sommige frequenties elkaar opvreten, en sommigen juist weer optellen waardoor je een heel raar en onrustig hoogbeeld krijgt.

De enige manier om hoog te laten koppelen is als het aan 2 voorwaarden voldoet.

1: er mag geen looptijdverschil in de hoorn zitten, hiervoor moet je een planer wave hoog driver gerbuiken.
      2: de 2 hoordrivers (en dat is het moeilijkste van alles) mogen niet verder dan een halve sinus uit elkaar staan van de hoogst weer te geven frequentie.

Voorbeeld: 2 hoogdrivers elk een bereik tot 16Khz, een hele sinus 16Khz = 21.5mm
      Dit betekend dat de drivers niet verder dan 10.75mm uit elkaar mogen zitten.
      En dat is met 2 losse kasten simpelweg niet mogelijk.

Sucses met de bouw van je systeem

Comment

• qvt
        • Oct 2009
        • 721

Originally posted by Edwin Heesbeen
        Hallo allemaal,

Dit is zeker niet aan te raden.

Je krijgt namelijk gruwlijk problemen met het hoog.

Als je 2 topjes op elkaar stackt behaal je 3db winst omdat je er een 2e topje bij zet, maar je haalt ook nog eens 3db winst omdat er een akoestische koppeling onstaat tussen beide drivers.
        6db winst dus.

Bij een hoogdriver is dit heel andere koek.
        Waneer je 1 hoog hoorn per kant hebt is er niks aan de hand, ga je er een 2e bij plaatsen krijg je problemen.
        In een hoorn ontstaat namelijk een looptijdverschil, dit komt omdat de buitenkanten van de hoorn langer zijn dan het midden.
        Deze looptijd verschillen zorgen er voor dat 2 hoorns niet met elkaar koppelen.
        Dan krijg je het spreidings probleem, een hoorn die verticaal 40 graden opening heeft gaat onheroeplijk overlappen met de 2e hoorn.
        Deze staan niet in timeline met elkaar dus krijg je fase fouten, en hele vervelende ook.
        Bij de overlapping zullen door de fase fout sommige frequenties elkaar opvreten, en sommigen juist weer optellen waardoor je een heel raar en onrustig hoogbeeld krijgt.

De enige manier om hoog te laten koppelen is als het aan 2 voorwaarden voldoet.

1: er mag geen looptijdverschil in de hoorn zitten, hiervoor moet je een planer wave hoog driver gerbuiken.
        2: de 2 hoordrivers (en dat is het moeilijkste van alles) mogen niet verder dan een halve sinus uit elkaar staan van de hoogst weer te geven frequentie.

Voorbeeld: 2 hoogdrivers elk een bereik tot 16Khz, een hele sinus 16Khz = 21.5mm

Sucses met de bouw van je systeem
        En zo is het maar net
        There is no substitute for imagination

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Ja en het leuke is dat SoundProject SP4 een hybride Line Array is!!
          Althans, dat beweren hun......
          Ik vindt dit een mooi voorbeeld van hoe het dus niet moet!!

Dave
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• jenny
            • Aug 2009
            • 44

Edwin, dit is een zeer mooie en eenvoudige uitleg.Er toch nog mensen die een verstaanbaar antwoord kunnen geven.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by nightline
              Ik heb dit met 12" kastjes eens geprobeert, 5 kastjes onder elkaar.
              Het resultaat was een goede koppeling tot redelijk hoog in het mid, het top hoog koppelt echter voor geen meter met kamfilter effecten kado.

Na enkele praktijk testen heb ik het nooit meer gedaan, vanwege het eerder genoemde probleem, en de smalle afstralling. Het is gewoon niet werkbaar.

Mvg

Jack
              Soms wil je kasten gewoon wat hoger hangen. Ik heb eens gespeeld met het idee om twee 12"/1" topjes te kantelen en er zo twee onder elkaar te hangen in een frame. Het idee was dan om met bijv een genie liftje telkens twee van die setjes naast elkaar te hangen. Topkasten worden bij een groundstack veelvuldig pal naast elkaar geplaatst, dus wat dat betreft is de door mij voorgestelde configuratie niet veel anders. Per standaard heb ik dan de mogelijkheid om de luidsprekerstellen nog wat te draaien.
              Volgende vraag, moeten de hogetonendrivers van de twee setjes dan zover mogelijk uit elkaar, of juist zo dicht mogelijk?
              Ik wil dus niet echt een array nabootsen, maar gewoon de speakers hoger weghangen, om ook met conventioneel wat verder weg te komen.

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

1.75 cm uit elkaar, hoe doe je dat binnen 1 kast, of plak je voor het gemak dan maar de randen van de hoorn tegen elkaar.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by DJ Antoon
                  1.75 cm uit elkaar, hoe doe je dat binnen 1 kast, of plak je voor het gemak dan maar de randen van de hoorn tegen elkaar.
                  Ja
                  Bestudeer de diverse line-array's maar eens.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

Als je kijkt naar L'acoustics Dv-Dosc hebben ze dit 'probleem' opgelost door de boven en onderkant van hun kasten zo dun mogelijk te maken.
                    Daardoor heb je theoretisch dus de hoogdrivers binnen de koppelings afstand blijven, ondanks dat het dus 'losse' kastjes zijn.

L'acoustics heeft dat destijds zo opgelost met hun drivers.

Dave
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Husss
                      • Jul 2003
                      • 220

Originally posted by salsa
                      Ja en het leuke is dat SoundProject SP4 een hybride Line Array is!!
                      Althans, dat beweren hun......
                      Ik vindt dit een mooi voorbeeld van hoe het dus niet moet!!

Dave
                      Wat je bij de sp4d's doet is de midhoog sectie een kwart slag draaien.
                      Hierdoor kun je ze in een verticale array (op ze kant) hangen mede doordat de verticale spreiding van de midhoog sectie slechts een graad of 30 is. Zo heb je dus een minimale overlap en koppelen de 15" hoorns maximaal.

Het is inderdaad geen line array maar wel prima bruikbaar op bovenstaande manier!

Met vr gr,

Husss

Comment

• Edwin Heesbeen
                        • Oct 2006
                        • 19

Originally posted by salsa
                        Als je kijkt naar L'acoustics Dv-Dosc hebben ze dit 'probleem' opgelost door de boven en onderkant van hun kasten zo dun mogelijk te maken.
                        Daardoor heb je theoretisch dus de hoogdrivers binnen de koppelings afstand blijven, ondanks dat het dus 'losse' kastjes zijn.

L'acoustics heeft dat destijds zo opgelost met hun drivers.

Dave
                        Hallo Dave,

Klopt L acoustics heeft dit probleem idd gedeeltelijk opgelost.

Het is namelijk zo dat wanneer je 2 kasten gewoon kaarsrecht onder elkaar hangt er idd een koppeling ontstaat tot ongeveer 15Khz.

Maar op het moment dat de kasten onder een hoek worden gehangen ( wat meestal toch wel het geval is) breek je toch de koppeling weer.
                        Omdat de 2 hoogdrivers onder een hoek hangen krijg je het zelfde effect als in een confensionele hoorn, de buitenkanten van de hoorn hebben een hogere looptijd als het midden, wat weer een looptijdverschil veroorzaakt.

Ik heb al met aardig wat Line-Aray systemen gewerkt, en in sommige gevallen noem ik het een Li-Aray.

Maar wat je vooral merkt als je naar 1 kastje luistert is dat het hoog veel en veel te hart is, soms wel tegen de 9db.
                        Dit doen ze omdat op het moment er 5 of meer kastjes onder elkaar hangen de low/mid drivers lekker koppelen, maar het hoog niet of nauwelijks.
                        Door het hoog per kastje flinkt op te schroeven kunnen ze het redelijk in verhouding krijgen.
                        Vooral bij de kleinere Line-Aray systemen zoals Nexo Geo S8, Adamson spectrix en JBL Vertec is dit erg aanwezig.

Ik ben persoonlijk eigenlijk een beetje klaar met Line-Aray systemen.
                        9 van de 10 keer is er wel iets niet goed.
                        Of het is niet goed gericht of het hangt te laag of de locatie is gewoon veel te klein voor een Line-Aray, of het weer zo'n vaag merk die het toch niet helemaal snappen.

Ik had tot overmaat van ramp een poosje terug een optreden met mijn vaste band (Thuisband) wij stonden in een sportkantine met 2 JBL VRX kastjes op een paaltje met een 2x 18" sub er onder.
                        Dit alles werd pasief aangestuurd, dus ik kon niks afregelen.
                        Om het maar plat te zeggen helemaal kut, er was werkelijk niks van te maken.

Geef mij in veel gevallen maar gewoon lekker een normaal frontsetje 100x beter dan al die Li-Aray systemen die te pas en te onpas worden ingezet.

Groeten
                        Edwin

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Hallo Dave,

Klopt L acoustics heeft dit probleem idd gedeeltelijk opgelost.

Het is namelijk zo dat wanneer je 2 kasten gewoon kaarsrecht onder elkaar hangt er idd een koppeling ontstaat tot ongeveer 15Khz.

Maar op het moment dat de kasten onder een hoek worden gehangen ( wat meestal toch wel het geval is) breek je toch de koppeling weer.
                          Omdat de 2 hoogdrivers onder een hoek hangen krijg je het zelfde effect als in een confensionele hoorn, de buitenkanten van de hoorn hebben een hogere looptijd als het midden, wat weer een looptijdverschil veroorzaakt.

Ik heb al met aardig wat Line-Aray systemen gewerkt, en in sommige gevallen noem ik het een Li-Aray.

Maar wat je vooral merkt als je naar 1 kastje luistert is dat het hoog veel en veel te hart is, soms wel tegen de 9db.
                          Dit doen ze omdat op het moment er 5 of meer kastjes onder elkaar hangen de low/mid drivers lekker koppelen, maar het hoog niet of nauwelijks.
                          Door het hoog per kastje flinkt op te schroeven kunnen ze het redelijk in verhouding krijgen.
                          Vooral bij de kleinere Line-Aray systemen zoals Nexo Geo S8, Adamson spectrix en JBL Vertec is dit erg aanwezig.

Ik ben persoonlijk eigenlijk een beetje klaar met Line-Aray systemen.
                          9 van de 10 keer is er wel iets niet goed.
                          Of het is niet goed gericht of het hangt te laag of de locatie is gewoon veel te klein voor een Line-Aray, of het weer zo'n vaag merk die het toch niet helemaal snappen.

Ik had tot overmaat van ramp een poosje terug een optreden met mijn vaste band (Thuisband) wij stonden in een sportkantine met 2 JBL VRX kastjes op een paaltje met een 2x 18" sub er onder.
                          Dit alles werd pasief aangestuurd, dus ik kon niks afregelen.
                          Om het maar plat te zeggen helemaal kut, er was werkelijk niks van te maken.

Geef mij in veel gevallen maar gewoon lekker een normaal frontsetje 100x beter dan al die Li-Aray systemen die te pas en te onpas worden ingezet.

Groeten
                          Edwin
                          Wat je schrijft over line arrays ligt toch echt aan onkunde van degene die het systeem plaatst en afregelt en niet aan de line array.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• salsa
                            • Jan 2007
                            • 1315

Originally posted by Husss
                            Wat je bij de sp4d's doet is de midhoog sectie een kwart slag draaien.
                            Hierdoor kun je ze in een verticale array (op ze kant) hangen mede doordat de verticale spreiding van de midhoog sectie slechts een graad of 30 is. Zo heb je dus een minimale overlap en koppelen de 15" hoorns maximaal.

Het is inderdaad geen line array maar wel prima bruikbaar op bovenstaande manier!

Met vr gr,

Husss
                            Ja maar het nadeel is wel dat als je ze strak tegen elkaar hangt, dus echt als een banaan, de lobbing ook erg 'duidelijk' wordt.
                            Tevens wordt je horizontale spreiding erg krap in het mid/hoog, terwijl de 15 inch low hoorn een behoorlijke bult krijgt in z'n horizontale spreiding.

Ik zie liever de SP4 gewoon 'normaal' gestackt staan met een vuistje tussen de voorkant en strak tegen de achterkanten aan van de top kasten.

Dave

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Originally posted by MusicXtra
                              Ja
                              Bestudeer de diverse line-array's maar eens.
                              Alsof je probleem dan opgelost is. Die grijns zegt mij alles maar of anderen dat willen begrijpen... Praktijk blijft toch nog altijd een compromie.

Niet voor niets dat er bij de goede line arrays nogal wat werk gaat zitten in simulaties en dedicated processing per speaker uit gerekend word om het zo optimaal mogelijk te krijgen.

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

[...]en in sommige gevallen noem ik het een Lie-Aray.[...]
                                Ha ha ha... ik houd me buiten deze reactie verder lekker buiten deze discussie, want als er érgens veel over geschreven is op dit forum is het line-source-arrays vs line-arrays wel (ofwel: zoek eens wat beter)... maar de term Lie-array ga ik erin houden !! 'k wou dat ik die zelf verzonnen had !!

De principes van akoestische koppeling zijn duidelijk en een aantal fabrikanten hebben het voor elkaar gekregen een acceptabele hoog-koppeling te krijgen (Amdamson, L'Acoustics), maar veruit de meeste banaan-boxen doen niet wat ze beloven (Lie-Arrays).

Afijn, het is wel tijd voor de TS om weer eens te reageren denk ik. Lees het 'JBL Vertec' topic eens door van een paar jaar geleden, daar ga je veel wijzer van worden !

Adios!
                                Last edited by berolios; 04-11-09, 10:05.
                                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...