Basreflexpoort 150mm

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jwwemekamp
    • Feb 2009
    • 9

Basreflexpoort 150mm

Hoi,
    In het ontwerp voor mijn sub zitten basreflexpoorten van 150mm doornee.
    Kan ik die ergens kopen of zelf maken? Zo ja, waarvan dan en wat is de beste methode?

Ik hoor graag jullie suggesties.
  • HT-Events
    • Apr 2009
    • 17

Regenpijp? Neem een regenpijp van 150mm doorsnee, zaag deze op de juiste lengte, lijm deze in het gat waar de pport naar binnen moet, en klaar is keers.

Gr,

Tinjo
    Doe waar je goed in bent en laat de rest aan anderen over!

Comment

• jwwemekamp
      • Feb 2009
      • 9

Ja, dat had ik ook bedacht, alleen bestaat er geen regenpijp van 150 mm, wel rioolbuis van 160 mm. maar dat is dus te groot...

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Maar dikwandige rioolbuis van 160 is wel omgeveer 150 van binnen!
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by beyma
          En als dat niet zo is zou je bij een pijp van 160 mm in de lengte er een stukje tussenuit kunnen zagen om het vervolgens met PVC lijm weer aan elkaar te smelten.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• teunos
            • Feb 2008
            • 352

Originally posted by beyma
            ongeveer 150 ja, precies 152 geloof ik.
            ''diamonds are forever''

Comment

• nightline
              • Oct 2002
              • 1001

Afhankelijk van de lengte van de poort, denk ik niet dat je hier iets van gaat merken.
              Als je je realiseert dat speaker parameters zomaar 10% kunnen verschillen tussen speakers uit een zelfde serie, dan ga jij deze misafstemming niet merken, of het gaat juist een voordeel zijn.

regards,

Jack
              Powered by AudioMadness....

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by nightline
                Afhankelijk van de lengte van de poort, denk ik niet dat je hier iets van gaat merken.
                Als je je realiseert dat speaker parameters zomaar 10% kunnen verschillen tussen speakers uit een zelfde serie, dan ga jij deze misafstemming niet merken, of het gaat juist een voordeel zijn.

regards,

Jack
                Ik zou daar dus erg voorzichtig mee zijn, vergeet niet dat het oppervlak kwadratisch toeneemt met de diameter....
                Een klein verschil in diameter scheelt al snel 10Hz in afstemming.
                Bas-reflex kasten voor sub gebruik zijn meestal net boven de Fs van de speaker getuned, je loopt dus het risico dat je onder deze Fs komt met als gevolg dat de conus heel snel tegen zijn X-max aanloopt.
                Een andere diameter kan dus wel maar daar hoort dan ook een andere lengte bij.

Comment

• jwwemekamp
                  • Feb 2009
                  • 9

Hartelijk dank allemaal. Ik ga een stuk dikwandige pijp van 160 gebruiken en evt. aanpassen tot 150 mm. Eerst maar even luisteren...

Groet,
                  Jan Willem

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

In het geval van oppervlakte vergroting van de poort komt de afstemming hoger uit bij dezelfde lengte.

Mvg Johan

Comment

• Lawaaiige Buur
                      • Jan 2006
                      • 45

Ik heb evt nog 3 kartonnen kokers staan van 150mm binnenmaat, 1 meter lengte p/s
                      http://www.licht-geluid.nl/forum

Comment

• teunos
                        • Feb 2008
                        • 352

Het probleem met een kartonnen koker is dat deze op bepaalde frequenties makkelijk kunnen resoneren, met een beetje pech ligt die resonantiefrequentie rond de afstemmingsfrequentie. Net als een bekken een stijf object lijkt, buigt hij makkelijk op zijn resonantiefrequentie. Verbuigingen in een bas reflex poort door een poort gemaakt van materiaal dat niet sterk of dik genoeg is, kan dus al snel nadelig voor het geluid. Als je kartonnen pijpjes gebruikt, maak ze zo kort mogelijk ( zodat bij xmax en Pmax net geen 30m/s in de poort wordt bereikt) en brace ze goed.
                        ''diamonds are forever''

Comment

• HT-Events
                          • Apr 2009
                          • 17

Welk ontwerp ga je gebruiken voor boxen?

Misschien is er op een andere manier een mouw aan te passen, ik had ook een poort ontwerp met buizen, maar daar heb ik gewoon de poorten geintregeerd in de kasten (dus gewoon een vierkant of rechthoek opengelaten op de juiste plek en diameter en die gedicht op de juiste lengte met een plaat hout( wel zodat dit goed blijft klinken en dat de reflexpoorten zijn werk doen zoals het ontwerp aangeeft, alleen toch bleek mijn optie beter te zijn, kijk maar naar onderstaande specs. Let wel op dat je dit stevig bracet, ander ga je resonantie krijgen.

De specs met buispoorten waren een gevoeligheid van 99 db 1w/1m

en nu zijn ze 101 db 1w/1m (gemeten onder perfecte omstandigheden)

15 inch subs gaan als een tierelier

Groetjes Tinjo
                          Doe waar je goed in bent en laat de rest aan anderen over!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by HT-Events
                            Welk ontwerp ga je gebruiken voor boxen?

Misschien is er op een andere manier een mouw aan te passen, ik had ook een poort ontwerp met buizen, maar daar heb ik gewoon de poorten geintregeerd in de kasten (dus gewoon een vierkant of rechthoek opengelaten op de juiste plek en diameter en die gedicht op de juiste lengte met een plaat hout( wel zodat dit goed blijft klinken en dat de reflexpoorten zijn werk doen zoals het ontwerp aangeeft, alleen toch bleek mijn optie beter te zijn, kijk maar naar onderstaande specs. Let wel op dat je dit stevig bracet, ander ga je resonantie krijgen.

De specs met buispoorten waren een gevoeligheid van 99 db 1w/1m

en nu zijn ze 101 db 1w/1m (gemeten onder perfecte omstandigheden)

15 inch subs gaan als een tierelier

Groetjes Tinjo
                            Hoe heb jij dat zo nauwkeurig kunnen meten?
                            Ik kan me niet voorstellen dat een ander materiaal voor een baspoort het rendement met 2 dB verhoogt. Enige wat ik erbij kan bedenken is dat de kastinhoud door de andere poort constructie iets kleiner is waardoor je poortafstemming hoger is komen te liggen, hierdoor stijgt het rendement meestal iets ten koste van de laagste frequenties.

Comment

• T_Sound
                              • Sep 2009
                              • 267

Originally posted by MusicXtra
                              Hoe heb jij dat zo nauwkeurig kunnen meten?
                              Ik kan me niet voorstellen dat een ander materiaal voor een baspoort het rendement met 2 dB verhoogt. Enige wat ik erbij kan bedenken is dat de kastinhoud door de andere poort constructie iets kleiner is waardoor je poortafstemming hoger is komen te liggen, hierdoor stijgt het rendement meestal iets ten koste van de laagste frequenties.
                              We heb een kast gebouwd met de originele tekening en eentje met onze aanpassingen. In een studio gemeten met 1w/1m en dat met allebei onder dezelfde omstandig heden e.d. En inderdaad, bij onze aanpassing ging het rendement omhoog, maar we heb 3 HZ ingeleverd (origineel was 32 HZ en onze gaat tot 35 HZ) tevens hadden we ook nog schotten extra geplaatst in ons ontwerp dus misschien was HTEvents niet helemaal eerlijk in zijn reactie, maar nu hoop ik duidelijkheid te hebben geschept en no hard feelings.

Ik hoop dat de topicstarter geholpen is/wordt en dat deze ook een leuk setje speakers kan maken zodat hij ook plezier aan zijn zelfbouw kasten heeft. Net als vele andere zelfbouwers, toch?

Groetjes T-Sound
                              Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

Working...