Nexo ls1200

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stanger
    • Jun 2009
    • 32

Nexo ls1200

hoi,

Ik ben al een tijdje het internet aan het afschuimen op zoek naar een goede tekening van de Nexo ls 1200. Ik heb op deze site ls2000 nexo - Speakerplans.com Forums - Page 1 een plan terug gevonden. Weet er iemand of dit betrouwbaar is en het klopt? Of klopt dit helemaal niet?

Nu ben ik er van uitgegaan dat de info klopt en ben ik verder gaan zoeken naar de gebruikte speakers. Ik kom dan vaak tegen dat er de B&C 18PZB100 in gebruikt word als de kast nagebouwd word.
    Nu heb ik aan de hand van deze tekening en de B&c speaker de kast eens gesimuleerd in winisdpro. Ik ben al geen held in het werken met winisdpro en weet dan ook niet of het wel klopt wat ik gedaan heb

Als ik alles ingeef kom ik uit op een tuning frequentie van ongeveer 39 Hz voor de rear chamber en een tuning frequentie van 117 Hz voor de front chamber, zou dit kunnen kloppen?

Ik heb natuurlijk de poorten ongeveer genomen en er kan wel een kleine afwijking op zitten aangezien er afrondingen zijn aan de poorten van de originele kast en ik dit verschil niet ingecalculeerd heb met mijn berekeningen.

ik heb dan ook nog eens dezelfde berekeningen gedaan met de rcf LF18N401 en deze resultaten komen ongeveer op hetzelfde uit. Dit doet me dan ook twijfelen aan de juistheid van mijn berekeningen

Zijn er mensen die mij kunnen helpen en dit eens kunnen nazien of het klopt wat il allemaal wel doe?

Alvast bedankt

groeten
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

hoi
    even FYI
    de luidspreker heeft geen invloed op de poortafstemmingen
    dus dat kan best kloppen dat er ongeveer hetzelfde uitkomt met verschillende speakers.
    verder heb ik het kastmodel niet bekeken
    maar voor een bandpass klinkt het niet raar die beide afstemfrequenties....
    probeer eens salsa (dave) die heeft ze geloof ik eens nagebouwd
    veel suukses
    knoppen en waarden :)

Comment

• nightline
      • Oct 2002
      • 1001

De LS1200 is een 6e orde bandpass kast, en die tunings frequenties kloppen vrij aardig.
      Vergeet niet dat deze baskast standaart met een Nexo controller wordt aangestuurd/gecontrolleerd, zonder deze controller zou de kast weleens veel anders kunnen klinken als wat je verwacht.

Mvg

Jack
      Powered by AudioMadness....

Comment

• stanger
        • Jun 2009
        • 32

Ja, ik weet dat ze gebruikt worden met de nexo controller, ik had deze controller dan ook willen gebruiken op de zelfgebouwde kasten. Ik weet dat er dan wel een impedantie verschil is, want de originele speakers zijn 6 ohm dacht ik en diegene die ik wil gebruiken zijn 8 ohm. Ik weet ook niet of dit problemen zal geven met de controller?

greetz

Comment

• JVS
          • Mar 2004
          • 317

Ik ben zelf niet echt onder de indruk van de LS1200. Klinkt een beetje naar karton. Een Nexo Alpha S2 sub levert meer mooi laag dan twee LS1200's gestackt. Beiden zijn origineel gevuld met de 18PZB46. 18PZB100 in 8 ohm gaat ook prima. Mijn tip: bouw een paar halve S2's en stuur deze aan met een NX241 / NX242 met de PS15/S2 preset. Succes gegarandeerd.

Comment

• stanger
            • Jun 2009
            • 32

Ik kan natuurlijk niet vergelijken want ik heb de S2 sub nog nooit horen spelen. Ik zou ze best beide wel eens willen bouwen om te vergelijken maar zijn er plans te vinden van de S2?

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Overigens doet die controller helemaal niets in het geluids beeld van de LS1200, hoogstends een low-cut in de beide banden..
              De tekening die je hebt klopt goed, behalve de dikte van het plaatwerk, op de tekening staat 12mm en in het 'echie' is deze 15mm.
              De 'baffle' plaat is van 18 mm.
              De genoemde speakers zijn beide erg goed te gebruiken.
              Op dit moment test ik speakers van Selenium en wel de SWS18 modellen..

Dave ( S.A.L.S.A)
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• stanger
                • Jun 2009
                • 32

Salsa, maakt de controller dan geen echt groot verschil of hoe moet ik dit zien?
                En indien er toch gebruik gemaakt word van de originele controller, geeft
                dit dan problemen met de 8ohm speakers die ik zo willen gebruiken? En het schema van de kast klopt dus volgens jou, de plaatdikte van de poort in de rear chamber is deze ook 15mm dan?
                Dan nog een vraagje ivm de poort in de rear chamber:
                Op de tekening is te zien dat er aan het uiteinde een grotere "plaat" zit, is dit enkel ter versteviging van de poort of wat is dit juist?
                alvast bedankt

groeten

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

De NEXO speakers zijn 4 a 6 Ohm, gewoon om met relatief 'goedkope' versterkers op 4 Ohm een redelijk vermogen te kunnen leveren.
                  Let wel, deze Band Pass kasten vragen om veel vermogen!!
                  De controller is meer bedoeld om de PS15 kasten te corrigeren t.o.v de LS1200 sub.
                  De sense van de LS1200 sub out put kan je altijd gebruiken met 8 Ohm en/of andere versterkers.
                  De plaat aan het uiteinde van de Bass poort is om staande golven voor de poort te verminderen zegt NEXO..
                  Overigens zal je eens moeten gaan zoeken naar de foto's van de binnenkant van de LS1200 sub, deze staan ook op deze site!
                  Vooral de verstevigings delen is zeer belangrijk, immers, het kastje is van 15mm gebouwd (Da's niet te dik voor een 18 Inch hoor!!)

Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• stanger
                    • Jun 2009
                    • 32

De foto's van de binnenzijde had ik inderdaad al eens terug gevonden op deze site. het zal dus wel nodig zijn om de constructie ook zo te maken aan de poort. Ja, ik ben toch zoiezo van plan om de controller te gebruiken aangezien ik deze sub dan wil bouwen en ik ook de ps15 zou willen bouwen. Alleen van de ps15 moet ik nog een schema zien te vinden van de kast. En ik heb nog gehoord dat deze subs veel vermogen nodig hebben. Het is daarom misschien ook beter om een 4 ohm speaker te gebruiken?? Want ik dacht dat je deze beide speakers ook in 4 ohm kon krijgen?

greetz

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

als je toch een 8 ohm speaker neemt met orginele processor, zou je de sense-lijnen van het sub 1,5dB tot 3dB kunnen verzwakken met een weerstandnetwerkje, zodat hij toch wel genoeg vermogen krijgt bij 8 ohm

Comment

• Verheyen
                        • Jan 2007
                        • 65

Originally posted by dokter dB
                        als je toch een 8 ohm speaker neemt met orginele processor, zou je de sense-lijnen van het sub 1,5dB tot 3dB kunnen verzwakken met een weerstandnetwerkje, zodat hij toch wel genoeg vermogen krijgt bij 8 ohm
                        Ik vind dit niet echt nodig. Ik heb ook pas 4 ls1200 afgewerkt en heb ze dit weekend eens goed getest. Ik had nou niet echt de indruk dat ik sub te kort kwam. Eerder een overvloed. Het verschil tussen 6 ohm en 8ohm ga je zelf maar amper horen. Ik heb er trouwent de 18pzb100 insteken.
                        Gaat hardstikke goed.

Comment

• stanger
                          • Jun 2009
                          • 32

@ Verheyen,

Heb jij de ls1200 nagebouwd aan de hand van een bestaand exemplaar of heb je ook een plan gebruikt dat je van het net hebt?
                          Welke toppen heb jij er op staan? zijn dit ook zelfbouw kasten?
                          Gebruik jij de Nexo controller voor de ls1200 en de toppen?
                          sorry voor de vele vragen

groeten

Comment

• JVS
                            • Mar 2004
                            • 317

Originally posted by salsa
                            Overigens doet die controller helemaal niets in het geluids beeld van de LS1200, hoogstends een low-cut in de beide banden..
                            De controller doet wel degelijk wat. Naast een laagaf en hoogaf filter zit er ook nog een stukje dynamische equalizing in. Dit is nodig om de excursie tussen beide afstemfrequenties in te beperken. Rond de 49-50Hz trekt de controller er bij flinke uitsturing zo'n 5-6dB uit. Daarnaast heb je natuurlijk nog het stukje voicecoil temperatuursimulatie wat in de limiter wordt meegenomen. Bekijk maar eens het blokschema van een TD-controller, dan snap je erg rap waarom er zoveel in zo'n ding zit !

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

Originally posted by Verheyen
                              Ik vind dit niet echt nodig. Ik heb ook pas 4 ls1200 afgewerkt en heb ze dit weekend eens goed getest. Ik had nou niet echt de indruk dat ik sub te kort kwam. Eerder een overvloed. Het verschil tussen 6 ohm en 8ohm ga je zelf maar amper horen. Ik heb er trouwent de 18pzb100 insteken.
                              Gaat hardstikke goed.

maar je zegt niks over welke toppen je erbij gebruikt
                              alles valt en staat bij verhoudingen
                              als je een lultop erop zet heb je teveel sub (jouw situatie )
                              als je met wel een goeie top te weinig sub hebt ben je blij met een goed hoorbare extra 1,5dB sub
                              en met de groeten

Comment

Working...