Kasten voor JBL 2240H 18"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • André84
    • Mar 2007
    • 26

Kasten voor JBL 2240H 18"

Hey lui,

Ik heb 2 stuks JBL 2240H 18" speakers liggen (afkomstig uit sa w-bin), die ik wil omtoveren tot 2 reflexkasten die als PA subs moeten dienen voor onze band.

Nu kan alvast een beetje met winisd klooien, maar misschien zijn er mensen die kant en klare bouwtekeningen hebben voor deze speakers? Of kan ik ook ergens kant en klare lege kasten krijgen zelfs?

Via de zoekfunctie vond ik niet meteen wat, maar mocht er hier al meer over zijn geschreven, dan laat het me gerust weten.

p.s. ik ben een behoorlijk "n00b" op dit gebied...
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Hey André,

Speakerplans.com

Dit is een dubbele maar als je dit ontwerp "als het ware door de midden zaagt" krijg je leuke enkele kast voor deze luidspreker.

Door de T/S-parameters is deze luidspreker vooral geschikt voor 40 Hz+, een highpass op 40 Hz of hoger is aan te raden.

Mvg Johan

Comment

• André84
      • Mar 2007
      • 26

Bedankt voor je antwoord Johan,

Zoals ik al zei zit er echt niet zo in, 40hz das denk ik net niet het sublaag? of is dat gebruikelijk? Ik speel zelf basgitaar en ik daarvan dat dat iig niet lager als 40hz hoeft te worden weergegeven. Zijn deze speakers geschikt om als sub te dienen in een PA opstelling? (met 1 speaker aan elke kant van het podium)?

op die tekening, dat vlak in het midden (120) dat is de reflexpoort?. Mijn kast moet dus zijn: 53.6 breed, 55 hoog, 67 diep. De reflex is 6 cm hoog en 19,3 cm diep. Dat moet em zijn?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Die 40Hz is al heel aardig sub voor live muziek hoor.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Was jouw laagste snaar geen 33 Hz André?
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• André84
            • Mar 2007
            • 26

zou goed kunnen hoor van die 33 hz. Het is de lage B van een 5 snarige bas iig ;-) Maar volgens mij zijn die frequenties voor basgitaar niet enorm van belang, maarja de bassdrum moet er ook over natuurlijk.

Comment

• e-sonic
              • Aug 2004
              • 329

gegevens JBL

hallo,

ik heb de gegevens even opgezocht op het JBL en ALTEC heritage forum,

Deze vraagt best een grote kast, in een eerder topic klaag je over de afmetingen van het w-bin.

In kasten rond de 100-150 liter is het beneden de 60 Hz echt over, en hangt het van genre muziek af, of dit een oplossing is.

zowel de toppen uit je eerdere topic, als deze luidspreker komen uit de tijd dat grote kasten met relatief kleine versterkers nog de norm waren....

PS let op de polariteits indicatie, positieve spanning op de min geeft een conus uitwijking naar voren.

groetjes jurjen
              Last edited by e-sonic; 25-06-09, 11:44.
              Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• André84
                • Mar 2007
                • 26

die w-bins waren dan ook uitzonderlijk groot met 100 kilo ofzo. qua volume moet het toch ook minstens de helft kleiner kunnen. Scheelt nogal in de kofferbak ;-)

Je hebt goed gezien dat ik er al ooit eens een topic over gestart heb. Die tops overigens gaan er niet mee gecombineerd worden. Daarover wil ik nog een apart topic starten overigens, maar dit eerst.

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Zijn deze speakers geschikt om als sub te dienen in een PA opstelling? (met 1 speaker aan elke kant van het podium)?
                  Deze luidspreker is niet gemaakt voor subweergave, daartegenover staat dat deze luidspreker érg efficient is (helaas, het is altijd één van de twee).

Eén per kant zou ik niet doen, teveel destructieve interferentie. Twee kasten naast elkaar geven juist constructieve interferentie (koppeling).

op die tekening, dat vlak in het midden (120) dat is de reflexpoort?. Mijn kast moet dus zijn: 53.6 breed, 55 hoog, 67 diep. De reflex is 6 cm hoog en 19,3 cm diep. Dat moet em zijn?
                  De dubbele versie is 67 cm diep, 53,6 cm breed en 113,6 cm hoog (110 cm + 2 x plaatdikte).

De enkele versie wordt dus 53,6 cm breed, 67 cm diep en 58,6 cm hoog (113,6/2 + 1,8 cm [plaat ter afsluiting] ).De poort is inderdaad 6 cm hoog en 19,3 cm diep.

Mvg Johan

Comment

• 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

[FONT=Verdana]Zaten deze jongens ook niet in de [/FONT][FONT=Verdana]KS audio BR-subs van een paar decennia geleden?
                    Of was dat de 2241 driver...

Mvg,

Teun
                    [/FONT]
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• André84
                      • Mar 2007
                      • 26

Ik dacht aanvankelijk dat het de 2241 waren die uit de w-bins zouden komen, maar dat was niet het geval. Die zijn volgens mij wel heel wat populairder...

bedankt voor de aanvullende info Johan :-)

Comment

Working...