Topkast voor drive-inn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niels de Jong
    • Nov 2008
    • 7

Topkast voor drive-inn

Zouden jullie mij kunnen helpen uit mijn besluit te komen.

Mijn plan is om zelf topkasten te maken voor mijn drive inn. Ik zit erg te twijfelen tussen enkel 12"/15" of dubbel 10" met een 1" driver.

wat zijn de voordelen en nadelen ten aanzien van deze keus.

Alvast bedankt,
    Niels
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Misschien kan een beetje inlezen zo hier en daar al een boel verheldering geven, ook is het wel fijn voor ons als je een budget geeft+wat je al hebt(zonder subs kom je met 10" niet erg ver). Zelf heb ik 2 kant-en-klare LEM T400 toppen met een LEM Procon 1000 Plus amp, en daar ben ik tot nu toe zeer tevreden mee.
    Denk overigens niet dat zelfbouw heel veel zal besparen, goede zelfbouwkasten zijn soms nog wel duurder dan kant-en-klare topjes/subs!
    Verder kan je hier miss. even kijken: Speakerstore website en: Speakerplans.com .
    Denk ook aan de houtkeuze e.d; eventueel heb ik nog wel een PDFje met ontwerpen van beyma voor je.

Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Niels de Jong
      • Nov 2008
      • 7

Na wat research te hebben gedaan kom ik op het volgende

enkel 12" 1" topkast met als mid speaker 18 sound 12mb600

als 1" driver ben ik er niet uit.

Wanneer ik voor 18 sound ga kan ik alles bij dezelfde dealer halen maar
      ik heb gelezen dat de drivers van 18 sound kwalitatief niet zo goed zijn.
      klopt dit ook vergeleken met een B & C of een Rcf driver?

Deze optie had ik gevonden voor de 1"driver

18 sound:
      ND1080
      ND1090
      hoorn: ext1086
      B & C:
      DE25
      DE250
      hoorn ME ?

Wat zouden jullie mij adviseren?

alvast bedank.
      Last edited by Niels de Jong; 18-06-09, 15:57.

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1067

18-sound is een goed merk..niks mis mee ik heb zelf 4 br118 en die klinken als een huis!..

En 18 sound heeft hele leuke & vrij simpele zelfbouw ontwerpen op speakerstore staan!

1 x 18 sub doet het vaak goed met een enkel 12" top

Maar voor dubbel 18 gebruik ik liever een enkel 15" of een dubbel 12"...denk daar aan als je ooit je set eens wilt gaan uitbereiden!

Verder snuffel eens flink rond op het forum en bekijk fotoś van anderen en noem maar op..Zet alle voor en nadelen is op een rijtje en maak dan een goede keuze die bij je past. Dan kan je een hoop plezier van je spullen hebben!

mvg jens

Comment

• Niels de Jong
          • Nov 2008
          • 7

basboxen

Ik beschik over 4 basboxen:
          2 glijbanen van JBL met de 2205H erin
          de andere 2 zijn zelfbouw basreflex boxen met een 15" speaker.

Hier heb ik dus nog een goede topkast bij nodig vandaar.

Comment

• e-sonic
            • Aug 2004
            • 329

kasten keuze

Ik ken de type nrs van je 15 inch bas reflex kast niet, maar wellicht is het iets om de 15 inch met een flinke hoorn in een top kast te steken.

Je hebt nu twee verschillende systemen die gelijktijdig in het laag actief zijn, ieder met een verschillend rendement en fase verloop, dit geeft interferentie.

Dus gebruik de glijbaan in het gebied waar deze het meeste actief is, meestal zo'n 60 Hz tot 200 Hz, je kunt dan een actief wisselfilter gebruiken voor naar de toppen en glijbaan, en in de toppen de 15 inch met een passief filter van 1200-1500 Hz, afhankelijk van je mid/hoog driver.

De truuk is om het frequentie gebied op te delen, je hoeft dan geen zware versterkers te gebruiken en je hebt toch flink wat geluid met een kleine set.

groet jurjen
            Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

Ik denk dat de keus voor een driver puur persoonlijk is.

18ound maakt goede speakers hoor. Is echt geen slecht merk wordt door veel Promerken gebruikt.

Met drivers is B&C een van de koplopers in de markt.

Dat vidt ik persoonlijk ook maar een Beyma driver ( Cp380M ) is ook een waanzinnige driver niets op aan te merken.

Ikzelf heb toppen gebouwd met Beyma :

12MI100 met de CP380M op een TD235 hoorn en filter FD250

Deze kombie gaat echt hard en zuiver ook op hoog volume ( rendement is erg hoog ) echt een midkast !!

Prijzen liggen ook verschillend in de markt.

Zo betaal ik voor de :

12MB600 130,00 in BTW
              ND1080 156,00 in BTW
              ND1090 148,00 in BTW
              ext1086 31,00 in BTW

DE25 101,00 in BTW
              DE250 109,00 in BTW

12MI100 150,00 in BTW
              CP380M 111,00 in BTW
              TD235 / 245 36,00 in BTW

Als ik mocht kiezen tussen de 12" van Beyma of 18Sound zou ik voor Beyma gaan zeker vanwege het MID wil je een fullrange kastje maken de 18Sound omdat deze een betere diepgang heeft als de MI100

Driver zou ik een DE250 nemen of een CP380M.

Als hoorn heb ik alleen ervaring met de 18Sound - Beyma - Paudio ( PH220 ) uit deze 3 zou ik de PH220 nemen omdat deze gewoon lekker klinkt kost iets van 20 euro geloof ik maar de andere zijn ook prima hoor met de B&C hoorns heb ik geen ervaring.

Maar metr jouw aanwezige speakers zou ik zoals ollega forummer hierboven gaan denken om die 15" speaker uit de kast te halen en een nieuwe kast te bouwen en er een driver erbij te zetten.

Dan is je set veel makkelijker in te zetten :

kleinere feestjes gewoon de top fullrange en wil je meer druk op het laag bij de grotere feestjes kun je de glijbaan erbij zetten.

Mss kun je eens kijken welke 15"je hebt zitten in de baskast.
              Last edited by Rolandino; 21-06-09, 11:02.
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

Working...