Probleem met 2226H

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kvp
    • May 2009
    • 3

Probleem met 2226H

Dag allemaal

Een tijdje geleden heb ik 2 JBL's 2226H op de kop kunnen tikken, waarvoor ik een manifold in elkander gestoken heb. Zo lang het volume niet te hoog is, gaat het allemaal prima, wanneer ik echter wat luider speel, beginnen de luidsprekers, hoe moet ik dit noemen, te klappen of te kletteren. Het eigenaardige is dat dit verschijnsel zich zelfs manifesteert met een minimum aan uitslag van de conussen. Enig idee wat de oorzaak kan zijn, of zijn deze luidsprekers helemaal niet geschikt voor dit soort klankkast (een vraag die ik me misschien eerder had moeten stellen...)?

Groeten
    Koen
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

Wat voor een versterker staat erop?

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by kvp
      Dag allemaal

Een tijdje geleden heb ik 2 JBL's 2226H op de kop kunnen tikken, waarvoor ik een manifold in elkander gestoken heb. Zo lang het volume niet te hoog is, gaat het allemaal prima, wanneer ik echter wat luider speel, beginnen de luidsprekers, hoe moet ik dit noemen, te klappen of te kletteren. Het eigenaardige is dat dit verschijnsel zich zelfs manifesteert met een minimum aan uitslag van de conussen. Enig idee wat de oorzaak kan zijn, of zijn deze luidsprekers helemaal niet geschikt voor dit soort klankkast (een vraag die ik me misschien eerder had moeten stellen...)?

Groeten
      Koen
      Lijkt erop dat je spreekspoelen aanlopen, dit kun je checken door met twee handen voorzichtig de conus heen en weer te bewegen, hoor je iets schrapen dan lopen ze inderdaad aan. In dat geval zit er niets anders op dan de speakers te reconen of te vervangen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• kvp
        • May 2009
        • 3

Dank alvast voor jullie reactie. Voor wat het spreekspoelen aanlopen betreft zal ik deze avond even nakijken wanneer ik thuis ben. Als versterker hangt er een Emotiva XPA-2 aan.

Heb ondertussen even nagekeken (en vooral geluisterd), bij het naar beneden duwen van een conus, noch bij het terug naar boven veren valt wat dan ook te horen. Geen geruis, geen schuren, niets...

Groeten
        Koen
        Last edited by kvp; 19-05-09, 06:37.

Comment

• wout
          • May 2003
          • 100

Ik heb ooit met deze drivers hetzelfde probleem gehad, als ik me goed herinner heb ik toen de + en - van de drivers gewisseld en weg was het probleem...
          The leader knows, Dateq!

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Ik heb ooit met deze drivers hetzelfde probleem gehad, als ik me goed herinner heb ik toen de + en - van de drivers gewisseld en weg was het probleem...
            Lijkt mij zeer sterk!
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• DJ_Progrezz
              • Apr 2008
              • 104

Dat moet je doen als je speakers in tegenfase spelen, maar dit is volgens mij toch een ander probleem.

Comment

• ivo
                • Jul 2003
                • 390

Bij de 2226h kan het wezen dat de polen verkeerd om zitten, een paar jaar lang is dit vanuit de fabriek zo geleverd.
                Je kan het controleren met een 9volt baterij, rode pool op de plus van de baterij en de de zwarte op de min, de conus zou nu naar buiten moeten komen.
                als je een oude en een nieuwe serie door elkaar gebruik, kan je een probleem hebben, zijn het twee gelijke speakers is het geen probleem.
                Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Volgens mij is er meer sprake van een niet goed ontworpen kast waardoor de speaker z'n X-max zeer snel bereikt...

Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• kvp
                    • May 2009
                    • 3

De verkeerde polariteit lijkt me idd ook sterk, maar ik ga het zeker proberen. Wat foutieve kast betreft, ik kan alleen maar zeggen dat ik me gebaseerd heb op een bestaand ontwerp dat ik op internet teruggevonden heb. Maar bij dit ontwerp was er geen sprake van een specifieke driver, misschien is deze 2226H hier niet voor geschikt...

Comment

• DJ_Progrezz
                      • Apr 2008
                      • 104

Daar zeg je iets wat niet klopt. Een kast is altijd gemaakt voor een specifieke (of een aantal) speaker.

Waar kunnen we dit ontwerp vinden??

Comment

• beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

Originally posted by salsa
                        niet goed ontworpen kast waardoor de speaker z'n X-max zeer snel bereikt
                        Nee, want :

Originally posted by kvp
                        Het eigenaardige is dat dit verschijnsel zich zelfs manifesteert met een minimum aan uitslag van de conussen.
                        Wat het wel kan zijn is lastig te zeggen , maar in mijn ogen is het de reden dat je ze "op de kop hebt kunnen tikken"

Ik heb zelf een setje 18 inch in gebruik die bij lage vermogens vreemde geluiden geven, maar juist met behoorlijk wat vermogen er op weer gaan als de brandweer....dus dat is best wel bizar eigenlijk....

Zitten er grote ventilatie gaten in de magneet bij jou speakers??? Dan zou er dus best wel eens troep in kunnen zitten! Misschien wel een klein verdwaald beestje uit een vochtige opslag ruimte....
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• teunos
                          • Feb 2008
                          • 352

Hallo, ik denk dat het probleem is dat de poorten niet correct zijn afgestemd. Vaak bij een te kleine poort krijg je zogenoemde ''port noise''. Port noise treedt op als de air velocity (te simuleren in winISD) te hoog wordt (30>) en kan tot gevolge hebben dat een speaker gaat klappen. een te kleine poort icm een kleine achterkamer kan dan makkelijk tot klappen lijden. Ik weet alleen niet hoe dit zit met Manifold kasten. maar waar heb je het ontwerp vandaan, is het bestaand, of heb je een 18'' kleiner geschaald en dit gebouwd?
                          ''diamonds are forever''

Comment

• salsa
                            • Jan 2007
                            • 1315

Wanneer je een speaker niet in een ontworpen kast heb voor die speaker kan de speaker het zelfde reageren alsof deze in 'free-air' zit.
                            Moet je maar eens proberen, dan zul je zien dat bij het geringste vermogen de speaker al over de zeik gaat.....

Check de specs en vergelijk of dit JBL model wel geschikt is voor deze 'kast'..

Dave
                            Last edited by salsa; 22-05-09, 15:15. Reason: tiebfauten..
                            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Dj Sjefkuh
                              • Jan 2009
                              • 17

nou met +/- om te draaien los je het echt niet op he. gaat je conus gewoon de andere kant op
                              enjah mij lijkt me t gewoon puur en simpel weg een opgeblaze setje, op laag klinken ze goed, namate je er druk achter zet, gaan ze moeilijk doen.
                              reconen die hap! (verbeter me als k het verkeerd heb)
                              4 Vibe 18s, 2 Vibe 15, 2 V-238
                              driven by adj VLP-2500 and 2 ks XA-1000's
                              played with numark C3 usb, numark DMC2
                              (want my one stack of Titans 48's)

Comment

Working...