RCF L15/554 Kastjes?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jelmer van Dijk
    • May 2007
    • 9

RCF L15/554 Kastjes?

hallo,

ik ben van plan om mooie kastjes te bouwen voor deze woofers,
    maar weet alleen nog niet welke. heb zo op dit forum zitten kijken maar ben nog niet echt helemaal er over uit welke..zat eerst te denken aan een W-Bin van EAW.. anders liefst wel een degelijke hoorn kast...
    we hebben zelf al 2 HD15 subs..wat zou hier mooi bij passen..?

RCF L15/554

1200W continuous program power
    99DB
    40Hz-2kHz
    M-roll damped surround
    Expentional damped cone

Applications The L15/554 is designed to be mounted in compact size bass reflex enclosures. The good combination of voice coil length, very low mass weight and suspensions control makes the L15/554 a very good choice for high power 2 way systems. Thanks to a very high BL/Re ratio, small mechanical depth and a strong cone, the L15/554 is a good solution for horn loaded or hybrid horn loaded systems.

greetz!
    Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Ze kunnen in een Renkus-Heinz C3-sub kast... Maarja die bouw je zonder voorbeeld niet na.

Met de T/S parameters moet je wel in staat zijn om een kast te berekenen, als je die niet hebt kun je ze in dit documentje vinden: http://members.home.nl/vanmeijeren/forum/rcf.pdf

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Jelmer van Dijk
      • May 2007
      • 9

hoe zien die kastjes eruit, want ik vind ze alleen maar met monitor speakers...

maar die link die je mij hebt gestuurd blijkt dus uit dat ik een reflex of hornloaded kast moet maken van +/- 100 liter...?

ik kom net kijken in dit soort dingen.. heb altijd al wel kastjes gebouwd maar dat waren altijd maar simpele lege reflex kastjes.. wil nu iets nieuws maken.. maar ik dacht eerder aan die w-bin's of is dit geen goed idee??

Greetz

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Originally posted by Jelmer van Dijk
        hoe zien die kastjes eruit, want ik vind ze alleen maar met monitor speakers...
        Hier mijn bouwproject van de RH C3-subs: http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...nz-c3-sub.html

Maar ik zou je niet willen aanraden om die te gaan bouwen. Is een erg complexe kast, je kunt hem waarschijnlijk enkel nabouwen als je zelf een origineel exemplaar hebt, anders is het geen doen.

Ik heb daar de L15/554K in hangen, maar ze zijn ook geleverd met de 'niet-K' versie.

Van W-bins heb ik geen kaas gegeten, daar kan ik je niet mee helpen.

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Jelmer van Dijk
          • May 2007
          • 9

Hallo Hugo,

bedankt voor je tips, ik zie dat je van die andere subs wel kaas hebt gegeten en je hebt er een mooi klusje van gemaakt..

mooie kastjes, maar als ik er ook zo naar kijk lijkt het me een hoop werk en ben ik toch iets te onervaren hiervoor.

maar toch bedankt...

is er btw iemand die wel kaas heeft gegeten van de w-bins...? en kan me vertellen of dit een goede of slechte keuze is..?

Greetz

Comment

• Jelmer van Dijk
            • May 2007
            • 9

trouwens heb hier een voorbeeld van die sub die ik in gedachten had

of deze met de dubbel 15 of hier de helf en dan 2x enkel 15"...
            iemand tips dan hoor ik het graag...!!!

Greetz

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Sow! anderhalve kubieke meter! Da's andere koek zeg.
              Vooral als je het ook heb over de HD15-tjes....

Paul
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• salsa
                • Jan 2007
                • 1315

Ik zou deze niet maken, veel te groot en achterhaalt!
                Je zou een mooie compacte Band Pass kast kunnen bouwen, heb je veel meer aan.

Dave
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Jelmer van Dijk
                  • May 2007
                  • 9

dan wil ik graag weten wat er achterhaalt is.. en welke kastjes er dan beter bij passen.. als setje met de HD15's...
                  bedankt voor het commentaar...

Greetz

Comment

• Jelmer van Dijk
                    • May 2007
                    • 9

Als je het dan over de bandpas kastjes hebt..

dan heb ik de x1 op het oog maar jammer dat deze 18" is..
                    en de kast van Beyma Sub 15/2 (15P1000ND)

of heeft iemand anders nog leuke ideeën voor kastjes voor deze speakers?

Greetz

Comment

• salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

De tekening die jij aanhaalt is geen sub maar een hoorn bass bin, de SPL zal wel hoog zijn, de diepte zal niet echt sub zijn.
                      Daarbij vindt ik de kast veeeeeeel te groot en te lomp.

Wat wil je nu? Sub of meer SPL op het laag?
                      Wat ik bedoel met achterhaalt is dat er tegenwoordig compactere tekeningen zijn van echte subwoofers.

Persoonlijk denk ik dat je gewoon beter een stel HD15 bass bins bij kan bouwen, met een stel per kant kan je meer pompen.
                      Je hebt er dus al twee van die HD15, nou bouw er gewoon nog twee bij en je bent beter af!

Dave
                      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Jelmer van Dijk
                        • May 2007
                        • 9

okeey ik ben uit mijn besluit..

k ben van plan om de beyma sub 15 te maken.. maar nu ik de tekeningen van speakerstore aant bekijken en hout berekeningen maken.. maar nu kom ik er dus niet echt achter wat de maten zijn de panel die voor de woofer zit.. overal staan maten bij behalve bij die enige panel..

Greetz

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

Dan stel ik voor om er 4 te bouwen en je twee HD15 bass bins lekker te verkopen.
                          Reden? Nou, je zal wel aardig moeten gaan delayen om de twee 'hoorn' geladen bins goed op elkaar af te stemmen.
                          Bespaar jezelf nu gewoon veel tijd, ga eerst eens melden waarvoor je je set gebruikt zodat we je beter kunnen adviseren.

Als je met dit soort kasten aan de slag gaat zal je ook gebruik moeten maken van een degelijk speaker management systeem om alles netjes in te regelen.

Kijk, zo'n HD15 is gewoon de meest simpele hoorn/bandpass bin die er is, model is al een beetje gedateerd maargoed, niet moeilijk kwa inregel werk en een koppeling te maken met je mid/hoog of full range toppen.
                          Wanneer je twee of meerdere type hoorn/bandpass/etc.. kasten gebruikt zal je jezelf behoorlijk wegwijs moeten maken om alles goed in fase in te regelen.

Kortom, bouw 4 van die HD15 kasten of 4 van die Beyma kasten..

Chau!

Dave

Comment

• Jelmer van Dijk
                            • May 2007
                            • 9

ja dat weet ik dat we dat dan moeten gaan doen..
                            maar het probleem is.. de maat van mij waar ik mee draai zeg maar... die heeft 2 HD15.. met woofer van eminence erin..kappa lf15... nu heb ik de al een tijdje eerder 2 speakers gekocht maar geen kastjes erbij.. dus als ik ok die 2 HD15 zou bouwen met 2 andere speakers erin.. krijg je toch ook een krom geluid..
                            dus daarom dacht ik.. ik bouw 2 hele andere kasten..

het is trouwens voor hobby draaien.. op feestje en partijen en zo.. maar toch soms wel voor een redelijke volle zaal.. zijn ook al hard bezig om richting de bandjes te gaan. maar willen eerst het geluid in orde hebben.. daarom ben ik hier mee begonnen met advies vragen..

Greetz

Comment

• salsa
                              • Jan 2007
                              • 1315

Tuurlijk zit er verschil van klank tussen jouw RCF en 'je maatje' z'n Eminence speakers.
                              Alleen zal je dat niet horen als je ze allemaal aangesloten hebt.
                              Ik denk persoonlijk dat je dat het beste kan doen, gewoon 4 HD15 bins hebben.

Wat voor toppen gebruik je eigenlijk??
                              Daar heb je nog niets over verteld.

Dave

Comment

Working...