Baskast voor live band

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marianne
    • Apr 2009
    • 9

Baskast voor live band

Hallo Forumleden,

Ik heb een bandje en ben daarvan de zangeres. Na veel gezeur en gedoe met geluid huren enzo, heb ik besloten om in eerste instantie zelf een paar luidsprekers aan te schaffen. Na een tip, heb ik en de bandleden besloten om zelf wat te bouwen. Gezien onze ervaring met zelfbouw (NOT ), hebben wij gekozen voor een bekend en beproeft ontwerp van 18Sound.
    Wij spelen nu al een geruime tijd heel tevreden met een 12" + 1" topje. Maar nu willen mijn drummer en bassist ook auditieve aandacht. Er moeten een paar baskasten komen die de kick van de drummer goed kunnen weergeven en het grommende laag van de bassist .

Nu mijn vraag; wat is hier nu een geschikt ontwerp voor ?
    Enkele praktische overwegingen; de voorkant van de baskast mag niet groter zijn dan de bovenkant van een 19" flightcase. Als de baskast op zijn achterkant op de wielen staat, past hij perfect (effectief) in de aanhanger (oppervlakte) tussen alle andere kisten (=quote gitarist ).

Maar ik weet absoluut niet welke kast qua formaat hier aan voldoet, en welke met de kickdrum pijn in je buik geeft, en de vloer laat trillen van de basgitaar .

Wie kan mij helpen of heeft goede of bruikbare tips ?

Gr. Marianne
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Basreflex is vrij gebruikelijk. Wat is je budget en wat zijn de maximale afmetingen die mogelijk zijn?

Mvg Johan

Comment

• Marianne
      • Apr 2009
      • 9

Het budget is een rekbaar begrip. Het mag totaal niet meer dan 1000 Euro gaan kosten voor 2 stuks. We hebben begrepen dat een serieuze woofer ergens rond de 300 Euro per stuk kost. Nog wat hout en andere materialen erbij. Moet volgens ons wel lukken.

Ik weet niet exact wat de maten zijn van onze kisten. We hebben een 19" mixerrack, 19" versterkercase, 19" monitorcase en een kist waar een multi (?) inzit. Deze heeft ook het formaat van de andere kisten. Wat ik zo gok, ergens rond de 55 cm (breed en hoog). Diepte van de kast maakt niet zoveel uit.

Ik begreep inmiddels dat 1 van de bandleden een 'oogje' heeft op een Martin Audio WS18X. Deze zou volgens hem wel leuk zijn en passen.

Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt ?

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

1000 euro voor 2 basjes gaat wel, de 18sound's zijn een goed idee, maar dan heb je alleen bassen, nog GEEN VERSTERKER!!!! als je een beetje versterker voor die dingen wil, ben je minimaal 600 euro kwijt (of je hebt een budget ding dat na een avondje dreunen kapot is).

Daan

probeer of je iemand die eigenaar is van een setje zelfbouwsubs (die ook nog een bouwtekening heeft) zover te krijgen dat je kan luisteren en je bas en drums erop mag uitproberen, wel met eigen toppen natuurlijk, basgitaren gaan soms boven het bereik van de subs uit!
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

ff wat vergeten, en de vorige zat al vol...

een multi is een meerpolige kabel die in 1 keer alle mixerkanalen naar het podium brengt, ipv heel veel (van 2 tot zo'n 64) losse kabels, er zijn ook multi's voor licht.

Daan

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Het voordeel van de Martin is uiteraard dat je niet zelf hoeft te bouwen en een bepalde garantie kunt verwachten. De vraag is vooral voor welke prijs je deze kunt krijgen. Je raming van een serieuze losse speaker klopt. Voor 500 euro maak je een enkele 18" basreflex (speaker, berken 13 ply, verf, accesoires, etc.) die zich kan meten met de Martin WS18X.

Mvg Johan

Comment

• Marianne
              • Apr 2009
              • 9

Ik ben mij ervan bewust dat er dan ook nog een versterker gekocht moet worden. We hebben besloten om eerst de sub's te kopen/bouwen. Als deze af zijn, wil de toetsenist er een passende versterker bij gaan zoeken. Het zal een tweedehandse worden of een eventueel een nieuw te bouwen Class-D. Maar....first things first.

Uit ervaring weet ik dat onze bassist met regelmaat de sub's zal aanspreken. Hij heeft een hele aparte set en stijl van spelen (heel vet en bruut).

De orginele Martin zal niet gekocht worden. Ik heb begrepen dat deze buiten ons budget vallen. Maar hij gaf daarmee aan dat het qua maatvoering en kwaliteit in de buurt komt wat wij zoeken.

Welk ontwerp is voor mijn band interessant ? Ik heb gelzen dat elk ontwerp zijn voordelen maar ook nadelen heeft. De 1 heeft het over basreflex, de ander over hoorn en de ander weer over bandpass. Ik weet het werkelijk niet. Zie letterlijk door het bos de bomen niet meer.

Ik zou bij het vertrouwde kunnen blijven, en kiezen voor een ontwerp van 18Sound (KIT18). Maar deze kast is te hoog voor transport. Anders moet er ook nog een andere aanhanger gekocht worden, en dat gaat echt niet lukken. En daarbij vind ik het 'kortzichtig' om bij 1 merk te blijven hangen.

Alvast bedankt voor jullie hulp, tijd en energie.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

ik weet wel zeker dat je voor 1000eur op tweedehandssites 2 prachtige baskastjes kant en klaar kunt kopen.
                lekker belangrijk!

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Originally posted by showband
                  ik weet wel zeker dat je voor 1000eur op tweedehandssites 2 prachtige baskastjes kant en klaar kunt kopen.

maarrrrrrr.......GEEN garantie, en dat kan je nou net niet gebruiken bij een bassist die graag een beetje doordreunt (je hebt nat. ook goede 2ehands!)
                  als je toch 2ehands gaat, kijk bij een lokaal verhuurbedrijf, daar krijg je vaak 3/6 maand garantie, en je weet (bijna) zeker dat het goed is onderhouden, want ze willen hun klanten niet kwijt, dus nemen ze goed onderhouden spul mee.

verder kan je miss. even op Speakerstore website kijken, daar staan een heleboel ontwerpen+ foto's van gebouwde bassen, kan je ook een "kleurtje uitkiezen", wil je gespoten (verf) of bekleed met tapijt (jech!, doe mij maar gespoten warnex!).

Daan

nog een link (bijna alleen maar hoorns en bandpass) Speakerplans.com
                  en nog een, vanalles en nogwat: Welkom bij Sound Service Schylge

Comment

• SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

Originally posted by djspeakertje
                    maarrrrrrr.......GEEN garantie, en dat kan je nou net niet gebruiken bij een bassist die graag een beetje doordreunt
                    Als je je speaker zelf stukmaakt door "misbruik" kan ik je beloven dat je sowieso geen aanspraak op garantie kan maken.
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Marianne
                      • Apr 2009
                      • 9

[quote=djspeakertje;503935]maarrrrrrr.......GEEN garantie, en dat kan je nou net niet gebruiken bij een bassist die graag een beetje doordreunt (je hebt nat. ook goede 2ehands!)
                      >
                      Tweedehands is niet echt een optie als ik de rest van de band mag geloven. Ze zijn bang voor wat er in het verleden mee gebeurt is. En omdat je op speakers bijna nooit garantie krijgt.

verder kan je miss. even op Speakerstore website kijken, daar staan een heleboel ontwerpen+ foto's van gebouwde bassen, kan je ook een "kleurtje uitkiezen", wil je gespoten (verf) of bekleed met tapijt (jech!, doe mij maar gespoten warnex!)
                      >
                      Dat is nu juist het probleem, tekeningen genoeg. Maar ik wordt er niet veel wijzer van. Er staat ook nergens omschreven hoe hun 'karakter' is e/o toepassing. Met een site met alleen maar tekeningen kan ik niks. Naar een dealer gaan voor uitleg en demo, hebben wij het geld niet voor (Max. 2000 Euro voor 2 kasten en 1 versterker)

Comment

• Marianne
                        • Apr 2009
                        • 9

Ik wil in eerste instantie weten, naar wat voor systeem wij moeten kijken. Van Johan had ik begrepen een Bassreflex. Of dat het een hoorn, bandpass of hybride moet zijn.
                        En dan kan ik kijken naar maat en bouwkosten.

Kreeg vandaag nog een tip over een TSE-sub ??? Zou een hybride zijn. Ik zal vanavond weleens gaan zoeken.

De band bestaat uit totaal 5 'man'. Ieder heeft zijn mening en voorkeur. En aangezien dit betaald wordt uit de kas van de band, moet iedereen er blij mee zijn.

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

Over het algemeen (er zijn altijd uitzonderingen):

Een basreflex is vrij breed inzetbaar.

Een 18" basreflex het liefst onder de 125 Hz crossen. Gezien je budget heb je genoeg geld voor een dubbel 18" basreflex, dat lijkt me persoonlijk een goede keuze qua behaalbaar geluidsvolume en laagweergave.

Een dubbel 15" (triple zou ook nog kunnen maar stelt meestal zwaardere eisen aan de gebruikte versterker en is minder gangbaar) kan eventueel wat hoger gecrosst worden als een 18" basreflex. Wat minder qua geluidsvolume of laagweergave (de dubbele, de triple iets meer), de kast kan wel iets kleiner worden gemaakt (dubbele, triple iets groter).

Een hoorn gaat over het algemeen harder als een basreflex maar mist meestal laagweergave bij gebruik van een enkele kast. Veel hoorns presteren pas echt optimaal bij gebruik van 2 รก 4 stuks en zijn over het algemeen een stuk moeilijker te maken. Ook de delay vanwege de hoornlengte kan problemen geven.

Bandpass zoals 6de orde gaan gemiddeld harder als een basreflex, zijn meestal groter, hebben minder vrijheid qua crossoverfrequentie (zeker in vergelijking met 15" basreflex) en staan over het algemeen niet bekend om een goede kickweergave, veelal toegespits op sub ipv basweergave.

Een hybride is een overgang tussen een basreflex en een hoorn. Prestaties zijn afhankelijk van hoe het evenwicht tussen de kastprincipes is verdeeld. Meestal iets harder in ruil voor minder laag in vergelijking met basreflex.

Hybride en bastreflex hebben bovendien het voordeel van de directe radiator. Door het ontbreken van een directe radiator kan de vervorming wat achterblijven. Op korte afstand wekt deze vervorming de indruk van meer aanwezig laag, handig bij gebruik als monitor.

De meeste kasten zijn qua afmetingen om te rekenen naar "ideale maten" zolang het interne volume maar gelijk blijft (dus als je 2 maten kiest, wordt de derde bepaald). Er is vast wel iemand op het forum aanwezig om daarbij te helpen, uitgezonderd hoornloaded aangezien deze ontwerpen veelal een stuk gecompliceerder zijn qua uitvoering.

Je kunt eventueel een keertje huren om uit te proberen, dan weet je snel genoeg of iets jou en de band aanstaat.

Mvg Johan

Comment

• jens
                            • Aug 2004
                            • 1067

hallo,

je verteld dat je nu 2 toppen heb van 12" met een hoornetje
                            en daarbij opzoek bent naar een 2 sub kastjes

zijn dat kant en klare topjes van een merk of hebben jullie die ook zelf gebouwt??

meest bij een 12" / 1" kast kom je prima uit de voeten met een 15" subje

als jullie het setje aleen in de oefenruimte gebruiken en af en toe in een kleine kroeg dan kan een bass refex kastje al prima gaan voldoen!

Comment

• Marianne
                              • Apr 2009
                              • 9

Originally posted by jens
                              hallo,

je verteld dat je nu 2 toppen heb van 12" met een hoornetje
                              en daarbij opzoek bent naar een 2 sub kastjes

zijn dat kant en klare topjes van een merk of hebben jullie die ook zelf gebouwt??

meest bij een 12" / 1" kast kom je prima uit de voeten met een 15" subje

als jullie het setje aleen in de oefenruimte gebruiken en af en toe in een kleine kroeg dan kan een bass refex kastje al prima gaan voldoen!
                              De topjes zijn van 18Sound. We hebben in het verleden regelmatig geluid gehuurd. Maar we vonden de 18" altijd lekkerder klinken (vetter/voller).

Comment

Working...