passive 2way filter voor sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel12
    • Dec 2008
    • 95

passive 2way filter voor sub

hallo kan ik een gewonnen passive filter van 2 way die 600 watt aan kan in een sub doen die ook 600 wat aan kan

bedankt michiel
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

Met de huidige gevens die je verstrekt zeg ik ja, maar er kunnen redenen zijn om het niet te doen.
    Je moet rekenen dat er ongeveer 10% van je vermogen wat je uit stuurt, door je filter wordt geconsumeerd, daarnaast krijg je een flinke faseverschuiving over je filter, en je dempingsfactor van je dure versterker wordt proffesioneel om zeep geholpen.
    Op welke frequentie, en met welke flanksteilheid wil je gaan filteren?

Groeten

Jack
    Powered by AudioMadness....

Comment

• michiel12
      • Dec 2008
      • 95

dit is de filter die ik wil gebruiken Parts Express:*Selenium 2V2K/600 2-Way Passive Crossover with Dish

en dit is de sub die ik wil gebruiken w w w . p a u d i o s y s t e m . c o m

hoop dat ik je genoeg info geef van wat ik wil
      Last edited by michiel12; 04-04-09, 19:21.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Dag Michiel,

Wat jij wilt kan heel goed alleen hangt het ook sterk af van de gebruikte versterker, voor deze speaker zou ik een 1200W versterker gebruiken en in dat geval zou je filter het wel eens behoorlijk benauwd kunnen krijgen.
        Die 10% vermogensverlies wordt dus allemaal in je filter in warmte omgezet en die warmte kan wel eens genoeg zijn om de soldeer verbindingen te doen smelten.
        Beter is het om je subs en toppen elk op een aparte versterker aan te sluiten en voor de versterker aktief te filteren. Je krijgt dan een strakker laag, houdt meer vermogen over en kunt makkelijker eventuele verschillen in rendement van je subs en toppen bijregelen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• michiel12
          • Dec 2008
          • 95

oke het was dus geen goed idee
          nog even een andere vraag ik neem aan dat je wel 2 filter in een speaker kan plaatsen maar moet ik dan een 4 polige kabel nemen of kan ik dan gewoon een 2 polige kabel gebruiken en dan daar splittne of doorlussen bedoel met 2 polig de kabel die naar de speaker loop voor de duidelijk heid
          bedankt
          Last edited by michiel12; 05-04-09, 08:57.

Comment

• nightline
            • Oct 2002
            • 1001

Michiel, het filter wat jij wil gaan gebruiken heeft een cross-over frequentie van 2000 Hz en is dus niet geschikt om een sub-woofer af te filteren. Dit filter is bedoeld voor in een 2-weg full-range kast.

Je kunt echt beter een actief filter gebruiken, dit betekend dat je je geluidsignaal wat van je mengtafel afkomt in het actieve filter opsplitst in bas en mid/hoog waarna dit gesplitste signaal naar aparte versterkers wordt gestuurd. Hierdoor heb je dus 1 versterker voor je basspeakers nodig, en 1 voor je topkasten.

Mocht je toch passief willen filteren, plaats dan een flinke trafo spoel van zo'n 15 Mh in je sub.
            Powered by AudioMadness....

Comment

• michiel12
              • Dec 2008
              • 95

Originally posted by nightline
              Michiel, het filter wat jij wil gaan gebruiken heeft een cross-over frequentie van 2000 Hz en is dus niet geschikt om een sub-woofer af te filteren. Dit filter is bedoeld voor in een 2-weg full-range kast.

Je kunt echt beter een actief filter gebruiken, dit betekend dat je je geluidsignaal wat van je mengtafel afkomt in het actieve filter opsplitst in bas en mid/hoog waarna dit gesplitste signaal naar aparte versterkers wordt gestuurd. Hierdoor heb je dus 1 versterker voor je basspeakers nodig, en 1 voor je topkasten.

Mocht je toch passief willen filteren, plaats dan een flinke trafo spoel van zo'n 15 Mh in je sub.
              oke en weet je ook toevallig waar je die kan kopen
              maar ik dan die filter niet gebruiken voor een gewonen speaker waar een bas in zit en een mid of high speaker
              bedankt

Comment

• beyma
                • Oct 2002
                • 1614

Hoi Michiel,

Even een tip, in mijn 'begin jaren' van drive-in disco geluid heb ik met veel succes een aktief filter gebruikt wat eigenlijk bedoeld was voor caraudio!
                Dus vanuit de mixer naar dat filter (op een 12 volt adapter) vanaf het filter naar twee versterkers, één voor sub en één voor mid/hoog.

Later heb ik dat car audio filter vervangen door een Behringer CX 2300 x-over , maar die deed het eigenlijk niet beter dan de caraudio versie, enigste voordeel was dat de cx2300 19 inch was hahaha
                Last edited by beyma; 05-04-09, 15:41.
                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• michiel12
                  • Dec 2008
                  • 95

oke weet ik ga ook voor de baas een actieve filter gebruiken
                  maar voor als ik een gewonene luidspreker wil bouwen neem ik liefer een passive filter maar dan kan ik wel gewoon een 2 of 3 way filter nemen en daar dan de lagen mide en hoge tonen op aan sluiten
                  de lagen tonen hebben een hz van 600 tot ......... weet niet en mid weet ik niet en hoog is tog van 1500 tot 2000 hz weet niet of dat dat goed is heb op wikipedia gekeken maar kon het ddaar niet vinden en op google vond ik het ook niet
                  bedankt

Comment

• salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

Kuch..sorry...

Wederom denk ik toch dat je jezelf maar even beter eerst in de materie gaat inlezen, ook al ben je dyslectisch (weet je nog? IK ook!!).
                    Dan voorkom je dat je rare reakties krijg omdat je nogal niet snapt hoe alles werkt.
                    Kijk, dat je voor je (sub)laag een aktieve fliter wil is een prima idee, pak de eerste de beste Behringer CX-3400 en je hebt een prima filter.
                    Wil je de toppen ook filteren maar niet te duur? Koop of beter nog, ontwerp een filter voor je speakers of anders koop gewoon een dedicated Full range kast.

Mocht je toch beslissen om een topkast filter te gaan gebruiken check eerst of deze wel geschikt is voor je toepassingen.
                    Het filter wat je eerst aan haalde is helemaal GEEN sublaag filter, vandaar mijn idee om eerst eens goed jezelf in te lezen...
                    Het zal allemaal best goed komen hoor, je moet gewoon jezelf iets meer geduld geven

Ik verbaas mezelf hoe goed ik kan schrijven, hier en daar een foutje, maar iedereen kan dit prima lezen en volgen...
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• michiel12
                      • Dec 2008
                      • 95

Originally posted by salsa
                      Kuch..sorry...

Wederom denk ik toch dat je jezelf maar even beter eerst in de materie gaat inlezen, ook al ben je dyslectisch (weet je nog? IK ook!!).
                      Dan voorkom je dat je rare reakties krijg omdat je nogal niet snapt hoe alles werkt.
                      Kijk, dat je voor je (sub)laag een aktieve fliter wil is een prima idee, pak de eerste de beste Behringer CX-3400 en je hebt een prima filter.
                      Wil je de toppen ook filteren maar niet te duur? Koop of beter nog, ontwerp een filter voor je speakers of anders koop gewoon een dedicated Full range kast.

Mocht je toch beslissen om een topkast filter te gaan gebruiken check eerst of deze wel geschikt is voor je toepassingen.
                      Het filter wat je eerst aan haalde is helemaal GEEN sublaag filter, vandaar mijn idee om eerst eens goed jezelf in te lezen...
                      Het zal allemaal best goed komen hoor, je moet gewoon jezelf iets meer geduld geven

Ik verbaas mezelf hoe goed ik kan schrijven, hier en daar een foutje, maar iedereen kan dit prima lezen en volgen...
                      ja klopt kan het goed lezen bij jouw er zijn ergeren

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Originally posted by michiel12
                        ja klopt kan het goed lezen bij jouw er zijn ergeren

mag ik even storen? bedankt, ik dacht dat dit over passieve 2-weg filters ging, niet over dyslectie.

Daan

(zal me er verder buiten houden, heb een keer een stuk forum gezien waar ze 3/4 bladzijdes vol hadden geschreven over taalgebruik en leestekens enzo, terwijl het eigenlijk over nieuwe amps ofzoiets ging, dus ik dacht, ff wakker maken)
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

Tja, dan geld het ook voor jouw, graag hoofdletters en aanhalings tekens enzo gebruiken..
                          Jullie zijn een lekker 'stel' samen...

Dave.
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• michiel12
                            • Dec 2008
                            • 95

Originally posted by salsa
                            Tja, dan geld het ook voor jouw, graag hoofdletters en aanhalings tekens enzo gebruiken..
                            Jullie zijn een lekker 'stel' samen...

Dave.
                            Ik zou het proberen.
                            Begin nu.

Comment

• sis
                              • Jul 2003
                              • 3305

Toch straf hoor , ik heb hier een zoontje van 11 jaar, die soms meeleest met mij , op verschillende forums ( MSN talen enz... ) en die totaal niet begrijpt wat er geschreven word, laat staan begrijpen .
                              Ligt dit aan de opvoeding misschien ? Of is Nederland veel verder ?
                              sis
                              Last edited by sis; 08-04-09, 12:25.
                              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

Working...