keuzeschakelaar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zero
    • Oct 2005
    • 42

keuzeschakelaar

ik zit al enige tijd met het idee om een schakelaar in mijn BR218 bassen in te bouwen (net zoals bij mijn toppen de keuze tussen fullrange of 2-weg), dit om een keuze te hebben om de luidsprekers enerzijds apart aan te sturen (luidspreker 1 : +1-1 en luidspreker 2 : +2-2) of anderzijds parallel aan te sturen (luidspreker 1 en 2 : +1-1)
    De schakelaar die ik wil gebruiken is deze.
    Nu is mijn vraag of dit praktisch een goed idee is en of hier nadelen aan verbonden zijn ?
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Redelijk idee, maar de schakelaar is wel erg licht.

Neem liever een dikkere toggle die flink wat stroom kan hebben
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

Originally posted by SoundOfSilence
      Redelijk idee, maar de schakelaar is wel erg licht.

Neem liever een dikkere toggle die flink wat stroom kan hebben
      helemaal gelijk. Maar ook denkend aan de stootgevoeligheid van zo'n schakelaar. Stel voor dat je onder het gebruik perongeluk de schakelaar omzet.
      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• TCMC
        • Jul 2005
        • 56

Wat heel goed gaat zijn de verzonken 115V - 230V schakelaars. Deze hebben weliswaar een stroomsterkte doorlaat van 10 tot 16A~, maar is ruimschoots voldoende voor speaker toepassingen. Er zijn modellen zonder opschrift. Je kunt ze ook niet per ongeluk omzetten. Je moet wel stevige nagels hebben, een sleutel of een kleine schroevendraaier om ze om te kunne zetten.

TCMC
        Blijven lachen :)

Comment

• Zero
          • Oct 2005
          • 42

ja, maar vind maar eens een robuuste schakelaar met 4 wisselcontacten in...

Comment

• nightline
            • Oct 2002
            • 1001

Ik heb ooit op speakers een soortgelijke schakelaar gebouwd, maar uit eindelijk toch weer gedemonteerd. Het blijkt namelijk dat niet iedereen van die schakelaar af kan blijven, oftewel, er waren evenementen bij waarbij ik om de 10 minuten de schakelaar terug kon gaan zetten.

Maar wellicht gaat het elders wel goed, hier in de regio vindt men dat men overal aan moet zitten. Met name stekkers, schakelaars en faders zijn favoriet.....

mvg

Jack
            Powered by AudioMadness....

Comment

• nightline
              • Oct 2002
              • 1001

p.s. waarom 4-polig wissel? je hebt aan 2-polig wissel genoeg!

aan de linker contacten + en -1 in
              aan de rechter conacten + en -2 in
              aan de midden contacten de uitgaande + en -

mvg

Jack
              Powered by AudioMadness....

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1066

maar mag ik vragen wat voor nut het heeft?

het enige dat ik kan bedenken is dat ik met 1 sub kast dan stereo kan draaien?

dus bijv 2 toppen en een subje in het midden

of zitten er nog meer ideeen achter? ik ben wel benieuwt

mvg jens

Comment

• Zero
                  • Oct 2005
                  • 42

@nightline
                  dat moet je mij toch eens nader verduidelijken als je wil, ik kan niet echt volgen hoe ik dit met een 2-polige wissel zou kunnen doen.

@jens
                  ik heb allemaal bassen 2x18" en versterkers die per kanaal 4 aansluitklemmen hebben (crest 8001), alles is zo bedraad (met NL4 volledig aangesloten) dat iedere speaker op één klemmenpaar komt van de versterker

Bas Links
                  Luidspreker 1 ==2draads== versterker kanaal 1, rood1 en zwart1
                  Luidspreker 2 ==2draads== versterker kanaal 1, rood1' en zwart1'

Bas Rechts
                  Luidspreker 1 ==2draads== versterker kanaal 2, rood2 en zwart2
                  Luidspreker 2 ==2draads== versterker kanaal 2, rood2' en zwart2'

Als ik nu en dan mijn bassen uitleen aan een collega, dan moet ik hem ook een versterker meegeven (of een zelfgemaakt verloopje) zodat de twee luidsprekers in één baskast benut kunnen worden. Terwijl die collega een mooie bekabelde versterkerrack heeft waar hij perfect de bassen mee zou kunnen aansturen als die gewoon op +1 en -1 bekabeld waren, vandaar dat ik hiervoor eventueel een keuzeschakelaar wou inbouwen.

Comment

• LJmalcolm

Wat je dus wil is hetzelfde als achterop de EV phoenix subs bijvoorbeeld.

Een schakelaar waarmee je kunt kiezen tussen de speakers samen op 1 paar of elke speaker zijn eigen input.

Dit is gedaan met zo'n schakelaar als die TCMC al noemde!

Comment

• sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

Originally posted by LJmalcolm
                      Wat je dus wil is hetzelfde als achterop de EV phoenix subs bijvoorbeeld.

Een schakelaar waarmee je kunt kiezen tussen de speakers samen op 1 paar of elke speaker zijn eigen input.

Dit is gedaan met zo'n schakelaar als die TCMC al noemde!
                      Moet je misschien eens nadenken wat Nightline schrijft , zie post !
                      En hij heeft gelijk .
                      Personen die er niks van kennen en veel schakelaartjes zien, zowel op de mengtafels, processors, boxen, hebben toch de neiging om eraan te prutsen, met alle gevolgen vandien ...
                      EAW had indertijd met hun eerste SB 250 R uitvoering een geweldige oplossing.
                      Die gebruikten dus gewoon bananen stekkers ( zoals wij dit zeggen op zijn Belgisch ) .
                      Dit is zoiezo al niet standaard en weinig of geen kans dat iemand dit in zijn bezit heeft
                      Echt heel slim bedacht van EAW
                      sis
                      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• LJmalcolm

Ik heb de post van nightline gelezen maar..

Wat doen personen die er niks van af weten bij dit soort dure apparatuur?

Bananenstekkers lijken mij juist een onverstandige keuze.. Leuk voor thuis maar niet voor een professionele geluidsset..

Comment

• sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

Originally posted by LJmalcolm
                          Ik heb de post van nightline gelezen maar..

Wat doen personen die er niks van af weten bij dit soort dure apparatuur?

Bananenstekkers lijken mij juist een onverstandige keuze.. Leuk voor thuis maar niet voor een professionele geluidsset..
                          Jaaaaaaaaaaaaah , daar zou je nog van schrikken hé tegenwoordig , maar dit is dus echt waar , bananestekers op een EAW 250 R, deju, jammer dat ik daar geen foto's van heb .
                          En jij kan dit waarschijnlijk niet weten, want je had in die tijd nog luiers aan ( pisbroekskes op zijn Belgisch )
                          sis
                          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• SoundOfSilence
                            • Mar 2007
                            • 766

Originally posted by Zero
                            ik heb allemaal bassen 2x18" en versterkers die per kanaal 4 aansluitklemmen hebben (crest 8001), alles is zo bedraad (met NL4 volledig aangesloten) dat iedere speaker op één klemmenpaar komt van de versterker

Bas Links
                            Luidspreker 1 ==2draads== versterker kanaal 1, rood1 en zwart1
                            Luidspreker 2 ==2draads== versterker kanaal 1, rood1' en zwart1'

Bas Rechts
                            Luidspreker 1 ==2draads== versterker kanaal 2, rood2 en zwart2
                            Luidspreker 2 ==2draads== versterker kanaal 2, rood2' en zwart2'

Als ik nu en dan mijn bassen uitleen aan een collega, dan moet ik hem ook een versterker meegeven (of een zelfgemaakt verloopje) zodat de twee luidsprekers in één baskast benut kunnen worden. Terwijl die collega een mooie bekabelde versterkerrack heeft waar hij perfect de bassen mee zou kunnen aansturen als die gewoon op +1 en -1 bekabeld waren, vandaar dat ik hiervoor eventueel een keuzeschakelaar wou inbouwen.
                            Simpel toch? Je collega sluit je subs aan met NL2 en jij geeft hem een NL4 steker mee waarin 1+ aan 2+ zit en 1- aan 2-, Die steekt ie in de uitgang van je sub en klaar.

Vindt het persoonlijk wel raar om 2 chassis in 1 sub te hebben die dan elk op een kantje van een versterker draaien... Wordt raar als de beide trappen niet helemaal hetzelfde uitsturen (en die kans is best groot)
                            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• nightline
                              • Oct 2002
                              • 1001

Ik bedoel de feestgangers die het hier in de regio altijd nodig vinden overal aan te moeten zitten. Mocht je het zelfde soort gespuis in de buurt hebben, dan adviseer ik sleutel schakelaars

Tja, hoe leg ik het schakelschema uit:
                              -je hebt 2 wisselcontacten met ieder 3 aansluitingen.
                              -laten we zeggen aansluiting a, b en c
                              -b is de het vaste contact en wisselt tussen a en c bij het bedienen van de schakelaar.

Nu ga je de volgende speakon aansluitingen op de schakelaar aansluiten:
                              +1 op a van wisselcontact 1 en tevens op de + van woofer 1
                              -1 op a van wisselcontact 2 en tevens op de - van woofer 1
                              +2 op c van wisselcontact 1
                              -2 op c van wisselcontact 2
                              b van wisselcontact 1 op de + van woofer 2
                              b van wisselcontact 2 op de - van woofer 2

Als je dit stap voor stap uitvoerd kan het niet missen, en moet het werken.

Succes

Mvg

Jack