schakelen van subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roelande
    • Jan 2009
    • 140

schakelen van subs

Hallo,

binnenkort ga ik twee van deze subs maken:
    Speakerplans.com

hiervoor heb ik een STK V12+ versterker voorzien.

Specificaties V12+:

8Ohm bridge: 1x1200W
    8Ohm stereo: 2x350W
    4Ohm stereo: 2x600W

4Ohm bridge gaat ook, maar is riskant omdat lichte PEAK in 4Ohm resulteert in PROTECT

de speakers die ik in ogen had zijn 500W program,4 Ohm.
    (merk is Carpower, heb ze elders toegepast gezien en zijn echt wel goed)

mij leek het het meest rendabel om de versterker in Bridge te zetten en de 2 baskasten in serie te plaatsen... (=8Ohm)

en nu komt het:

bestaat er een soort van schakeling om de kasten binnenin ofwel in serie ofwel in parallel te schakelen? Dit omwille van soms is één kastje mee te nemen en andere keren twee...

Als ik de kasten geconfigureerd zijn om in serie te spelen, kan je ze niet apart gebruiken, toch?

Wat is de beste oplossing?

Roeland
  • Joost van Ens
    • Jan 2001
    • 628

Handigst lijkt mij een klein kastje maken. 1 x speakon in, 2 x speakon uit. Inwendig bedraad als zijnde serie. Wil je maar 1 sub gebruiken. Dan gebruik je dat kastje niet.

Joost.

Comment

• TCMC
      • Jul 2005
      • 56

Niet schalen. Ook geen andere speakers.
      Ik zou het originele ontwerp aanhouden voor een optimaal resultaat.
      Een 6e orde bandpass luistert erg nauw, dus de origele maten en speaker unit aanhouden.

Wil je zelf aan de slag, ga dan eerst met Bassbox Pro 6 aan de slag, of anders met WinISD. Grootste probleem is de speaker unit zelf die eens een stuk sterker moet zijn dan die voor een basreflex kast. Je komt eerder in de buurt voor een speaker die in een hoorngeladen kast thuishoort.

Verder is een 6e orde bandpass kast hoofdzakelijk geschikt voor short throw toepassingen, want kortbij drukken ze als een waanzinnige.

TCMC
      Blijven lachen :)

Comment

• Roelande
        • Jan 2009
        • 140

Handigst lijkt mij een klein kastje maken. 1 x speakon in, 2 x speakon uit. Inwendig bedraad als zijnde serie. Wil je maar 1 sub gebruiken. Dan gebruik je dat kastje niet.
        dat ik hier zelf niet op gekomen ben :-)

ff logisch moeten nadenken voor de aansluiting, maar toch bedankt!

Comment

• TCMC
          • Jul 2005
          • 56

Originally posted by djspeakertje
          hij wou weten of hij subs kon schakelen van serie naar parallel, niet of bandpass subs ook geschikt zijn, ben zelf trouwens geen fan.

Daan

en nu weer on-topic!
          Ik keek ook heel sterk naar de topic titel, vandaar schalen (maten) van subs en de eventuele consequenties m.b.t. tot de speaker units en tuning van de poorten.

Schakelen is vrij gemakkelijk. Wel een verzonken schakelaar gebruiken.
          Maar ja serie, 16 Ohm, of parallel 4 Ohm?
          16 Ohm is niet aan te sturen, tenzij bridge.
          4 Ohm diskreet komt op hetzelfde neer als 16 Ohm bridge.
          Enig voordeel bij 16 Ohm bridge is de dunnere speaker kabel en de betere dempingsfactor bij dezelfde kabel doorsnede.

Ik zou liever gaan voor diskreet omdat het eenvoudig uit te voeren is met elke amp en schakeltechnisch zeer eenvoudig is.

TCMC
          Blijven lachen :)

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Originally posted by Joost van Ens

Joost.
            Zijn hier standaard 'doosjes' voor (met D-size gaten)? of moet ik gewoon zoeken naar een mooi passend electronica doosje en wat hobby-bobben met mijn dremel??

Ik loop al lang met het plan om zoiets te maken maar dan voor 8 polig -> 4 * 2 polig (eigenlijk 4-polig).

groet John
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Roelande
              • Jan 2009
              • 140

ik heb mijn gerief gevonden:

deze heeft wat veel gaten, maar dat is gewoon wat plaatjes steken...

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

Originally posted by Roelande
                ik heb mijn gerief gevonden:

deze heeft wat veel gaten, maar dat is gewoon wat plaatjes steken...
                Tip van de dag, google eens op "boxxline", die heeft erg vele van dit soort doosjes.
                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Roelande
                  • Jan 2009
                  • 140

maar is wel in Nederland :-)

ik ga beginnen met die subs te bouwen en dan nadenken wat ik best doe

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Aanvullend: Bimbox, simpele kastjes, zelf ff gaatjes in gewenste aantallen en diameter maken en lekker simpel.

Losse kastjes zijn super simpel, werken prima, maar je loopt een keer de kans dat de boxjes nog in het magazijn liggen en jij op klus staat een x aantal kilometers verder.... hier spreekt een ervaringsdeskundige.
                    Oplossing is dan simpel: speakon connector van kabel schroeven, ff verloopje maken en eenmaal de klas gedaan kan thuis in de TD weer de kabel worden hersteld
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Originally posted by moderator
                      ff verloopje maken en eenmaal de klas gedaan kan thuis in de TD weer de kabel worden hersteld
                      Ja!!! da's er één voor de ergernissen top-10... gemodificeerde kabels die zonder teruggemodificeerd te worden gewoon weer op klus gaan... Met stip op nr 1 van de foutzoek top 100 .

Maar goed... doosjes zijn handig.

Wat je ook zou kunnen doen is op je versterkerrack drie uitgangen maken... 2 in serie met elkaar en 1 normaal.
                      Kastjes vergeet je, je versterker niet (hoop ik).

óf je maakt 2 speakons op je subs... de ene als in, de ander als serie-uitgang voor de 2e sub. Ga je met 1 sub op pad, steek je een kortsluitspeakon in de uitgang.
                      Kortsluitspeakons zijn uiteraard standaard onderdeel van je koppelbussenkoffer
                      Ik heb in mijn koppelbussenkoffer standaard bijna elke soort connector als kortsluitplug. Uitzonderingen zijn speakons en powercons
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Roelande
                        • Jan 2009
                        • 140

Wat je ook zou kunnen doen is op je versterkerrack drie uitgangen maken... 2 in serie met elkaar en 1 normaal.
                        ja, dat is echt dé oplossing, zorgen dat twee speakons worden verbonden met de bridge uitgang zodat het in serie staat en nog eentje op een gewoon kanaal zodat het op locatie enkel bridge mode in/uitschakelen is en in de juiste speakon in te pluggen.

ja toch?

Comment

• Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

Dat serieschakelen lijkt me nogal nutteloos.
                          Als je twee speakers van 4 Ohm in serie zet, ziet je versterker dus 8 Ohm.
                          Daar ga je dan je versterker in brug op aansluiten, levert dus 1200Watt.
                          Dat komt overeen met 600Watt per speaker.
                          Je versterker is ook 600Watt aan 4 Ohm, als je hem dus gewoon stereo gebruikt heb je precies evenveel vermogen als met die rare serie toestand, wat wil je daar dan mee?
                          Als je maar één kast gebruikt, gebruik je ook maar één versterker kant, laat de andere gewoon dicht staan.

Een X1 is een heel lekker kastje, ik heb er zelf al een paar jaar twee in gebruik, bevalt erg goed. Ze zijn niet heel kritisch qua luidsprekers, maar een car-speaker lijkt me een HEEL slecht idee. Is het wel een 18"? en wat is het rendement? Meestal ligt dat maar rond de 90dB en daar heb je echt niets aan.
                          Last edited by Carl; 24-03-09, 23:29. Reason: tiepfout, 8Ω moest 4Ω zijn

Comment

• Roelande
                            • Jan 2009
                            • 140

even just for the record: 2 keer 8 ohm in serie is 16 ohm en geen 8.

het eenvoudig houden en gewoon in stereo spelen zeker...?

Comment

• Carl
                              • Nov 2000
                              • 907

Ja, sorry een tiepfoutje. Je hebt twee 4 Ohm-ers en die in serie is 8 Ohm.
                              Zou wel mijn idee zijn om het simpel te houden, ja.
                              Ik heb al een paar van dit soort systemen bedacht en gebruikt, maar bijna altijd spijt van gekregen. Als je even vlug een setje moet opbouwen, of de band is toch heel anders dan op de rider stond zoek je je rot en is het veel te lastig. Ik heb het hier over dit soort truukjes met monitors. Als je in jouw geval even iemand anders moet laten bouwen, gaat het altijd fout.

Comment

Working...