Crossover pxb2-1k6

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

Crossover pxb2-1k6

Ik heb eerst even op het forum rond geneusd naar deze crossover van Eminence, maar ben niet veel nuttigs tegen gekomen.

Mijn vraag is: Is iemand in bezit van deze crossover, en kan hij even voor mij het schema`tje optekenen, en de waarden van de L`tje en de C`tjes en de R`tjes en alles erbij zetten, op de Eminence site staan ze ook niet.

Ik wil deze schakeling graag even nabouwen en even door rekenen, en even kijken of deze geschikt is voor mijn Eminence Beta 15A en de hoogdriver RCF N350,

De hoogdriver wil ik graag vanaf 1600Hz laten werken, eerst stond die op rond de 1200Hz veel te laag dus, vandaar dat hij gesneuveld is. Er stond een Crest 7001 op. Ik denk dat het met een deze crossover van Eminence te verhelpen is, dat hij weer opnieuw sneuvelt?

Of denken jullie daar anders over?

Zelf een ontwerpje maken kom ik niet uit, dan kom ik op waarden uit, bij de spoelen en condensatoren, die heel klein zijn 0,..mH en 2,..uF veelste klein dus, en als ik in mijn verzameling kijk van crossovers, waar natuurlijk net niet de goede bij zit, zijn het allemaal waarden van 2,35mH en voor de condensatoren ook groter.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
  • Bartje2012
    • Aug 2008
    • 93

Hoi jaksev 1200 is idd te laag, rcf adviseerd zelf minimaal 1500.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat bij lage crossover instellingen het impedantie verhoogt, je versterker dus minder wattage levert, en het uiteindelijjke rendement wordt verlaagd. kans op beschadiging zou echter vanaf 1500 minimaal moeten zijn.

ik weet niet in wat voor kast de eminence beta zit maar let wel op dat deze speaker een lage xmax heeft en niet zo goed tegen kleine gesloten kasten kan en een voorkeur heeft voor een bassreflex kast. pin me hier echter niet op vast

Je gekozen oplossing (de eminence pasieve crossover) is een goede keuze lijkt mij. al ligt de freq range voor je 15"dan weer erg hoog.
    Last edited by Bartje2012; 04-03-09, 00:17.

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

De waarde van de onderdelen is natuurlijk afhankelijk van vele factoren zoals:
      * Impedantie speakers
      * Soort filter (Butterworth; Linkwitz; Bessel etc)
      * Filterorde (1e,2e,3e,4e orde)
      * Noodzaak van impedantiecorrectie (Zobel)
      * Noodzaak van gevoeligheidaanpassing
      * Freq karakeristiek speakers nabij crossoverfreq
      * en nog wel een paar zoals fasegedrag maar dat wordt waarschijnlijk te moeilijk.

M.a.w. vele keuzes te maken.
      1600 Hz is wel leuk voor je RCF, maar is misschien te veel gevraagd van je basspeaker. 15 inchers gaan dan erg bundelen, en de goedkopere (lees de standard series van Eminence) behoorlijk vervormen.

Maar, als je nu op google gewoon vraagt naar "crossover calculator" dan krijg je een veelheid aan behoorlijk bruikbare calculators, en kun je leuk experimenteren.

Succes! Paul.
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• jaksev
        • Jul 2007
        • 365

Er zit nu een 2e orde filter in, het gaat om een Omnitronic AX-1500 kast. De Eminence "past er dus wel in". Het gaat om een grote kast. We hebben ook goed naar de parameters gekeken. Als je de kastjes zou horen, klinken ze echt "gaaf". Goede weergave van het geluid, echt helder en strak. Voor het geld dan.

We willen deze speaker op den duur gaan vervangen voor een RCF L15P530. Dit is denk ik ook een goede keus gekeken naar de parameters.

Ik denk wel dat die Eminence speaker die crossover frequentie aan kan. Die van 1600Hz heb ik het dan over. Zijn werkgebied is tot 4KHz. Ik heb de datasheets is even van die Eminence erbij gepakt. Het gaat wel, maar veel meer als 1600Hz moet het dan ook niet worden.
        Eminence - The Art and Science of Sound

Comment

Working...