Advies sub voor bij JBL Array 4890 toppen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

Advies sub voor bij JBL Array 4890 toppen

Hoi, misschien kan iemand mij op weg helpen.
    Ik zit te denken aan de zelfbouwprojectje van een "compacte" sub die in combinatie met een JBL Array 4890 top (14", 1,5") (eigenlijk een monitor) een mooi compact setje kan vormen.
    Momenteel gaan de gedachten uit naar 2x15 (4 ohm units dus 2 ohm) / 3x15 (8 ohm units dus 2,6 ohm)/ 2x18 (4 ohm units dus op 2 ohm)
    De subs worden aangestuurd met lab gruppen FP6400 via een JBL DCS260 controller. De 3x15 staat er wel bij maar dit zal gezien gewicht en de afmetingen wel net wat te fors worden.
    De basreflex? sub in kwestie moet dus compact zijn (te denken valt aan de proporties van een sub van een sound projects grand tour dubbel 18) dus smal en hoog. Doel hiervan is dat de set hoogte zo'n 170 - 200 cm wordt dus als het op een podium staat hoog genoeg en als het grond staat is een kort paaltje voldoende.

Breed 42 - 50 cm, hoog 100-130 cm, diepte is niet zo belangrijk maar idealiter ergens rond de 55-60.
    Bruto liters (incl kast) dus tussen de 230 en 390 liter.
    Heeft iemand al eens iets dergelijks gebouwd en wat zijn drivers die in aanmerking komen voor iets dergelijks?
    Neodymium drivers komen vanwege het geringe gewicht ook in aanmerking wat mij betreft.

Het moet een strakke, diepe, vette sub gaan worden, effectief werkgebied 35 - 100Hz.
    Het is de bedoeling dat deze setup een NEXO PS15+ LS1200 setje behoorlijk in de schaduw zal zetten.

Graag wat richtinggevende adviezen enzo
    alvast dank.
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Waarom bouw je geen LS1200 subwoofer na van NEXO?
    Stop er een B&C Neo speaker in en je hebt voldoende laag en lekker compact!
    Drie per kant, 2.66 Ohm en blazen maar!!!!!

Stuur me maar een PM.

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Originally posted by salsa
      Waarom bouw je geen LS1200 subwoofer na van NEXO?
      Ik denk zomaar niet dat een LS1200 een LS1200 in de schaduw zal zetten zoals purplehaze dat verwoord
      Originally posted by purplehaze
      Het is de bedoeling dat deze setup een NEXO PS15+ LS1200 setje behoorlijk in de schaduw zal zetten.

Comment

• nightline
        • Oct 2002
        • 1001

Wat denk je van een dubbele versie van de SB-15 van Beyma, met dit ontwerp kun je een kast bouwen van 43 cm breed, 100 cm hoog en 65 cm diep. Het rendement van een enkele kast met een 15P1200Nd is 101 Db/1 watt/1 mtr. freq.respons 35-200 Hz. Door de kast te voorzien van de 15P80Nd gaat het rendement met 1 Db omhoog, echter begint de box dan vanaf 40 Hz.

Zoals reeds in een ander topic vermeld, heb ik voor een klant 4 boxen gebouwd van het ontwerp voor de 18" maar dan in dubbele uitvoering.
        De subs gaan echt vreselijk goed, ik heb daarom ook erg veel vertrouwen in het 15" ontwerp van deze kast.

Met vriendelijke groeten,

Jack
        Powered by AudioMadness....

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

Waarom kijk je niet of je niet ergens de bijbehorende 14"-sub op de kop kunt tikken? Dat is de 4893, zie link: http://www.jblpro.com/pages/tour/array.htm#4893

Comment

• Husss
            • Jul 2003
            • 220

Ik lees dat je zelf een gt set in bezit hebt.
            Makkelijker kan het niet. Als je daar tevreden over bent. Bouw dan 2x gt bass bij. Is een simpele kast om te bouwen.
            Over de ps15/ls1200 set. De LS1200 is een compacte enkel 18inch sub welke zeker gezien zijn formaat flink presteerd.

PS @salsa welke b&c neo gebruik je daar voor?
            Met vr gr,

Husss

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

@Huss, uuuh.. Volgens mij heeft B&C er maar 1, de B&C 18NW100 ik heb er nu 4 in kasten zitten en ze gaan beduidend dieper en harder!
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

@salsa: hey dave alles onder controle?
                vind het maar koud hier misschien kom ik binnenkort weer ff buurten

die 18nw100 lijkt heel veel op de rcf 18n401 qua specs
                heb je die ook al eens overwogen/geprobeert? je hebt ze toch in LS1200 gezet? is dat een fijne sub? kan die ook hoger dan 80 Hz? (denk t niet ivm bandpass)
                groetjes
                knoppen en waarden :)

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Heey dokter dB!

Ik had je allang verwacht, ik hoorde dat Joost er wel is?

Ik heb ze in de LS1200 zitten ja, en cross deze niet hoger dan 95Hz, daarboven kunnen eigenlijk nog wel tot 120Hz maar dan houdt het wel op...
                  Deze Bandpass heeft een goede afstemming voor de 'hogere' lage tonen, en is de kamer waar de konus van de 18 inch is gericht, de andere kamer is beduidend afgestemd voor het 'sub-laag'. Ze zijn erg handelbaar en met de NEO speaker is het gewicht zeer goed, 38 kilo.
                  Ze gaan erg laag en drukken behoorlijk door, nee ik heb geen PS15 proc.erbij maar met een driverack 260 lukt het prima!

Wanneer zien we elkaar??

Ayo!
                  Last edited by salsa; 30-01-09, 18:26.

Comment

• Husss
                    • Jul 2003
                    • 220

Dave,

Heb je de 18nw100 ook gehoord in een ls1200 naast een originele ls1200?
                    Ben benieuwd naar de verschillen.

Met vr gr,

Husss
                    Last edited by Husss; 30-01-09, 18:39. Reason: wrong button

Comment

• salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

Ik heb geen degelijk meet apparatuur maar kan wel zeggen dat de SPL van de B&C hoger ligt dan de orginele (RCF).
                      Ik ervaar meer druk en diepte in het laag dan de andere modellen.
                      Maargoed, ik zal toch moeten gaan investeren in meet apparatuur denk ik.

Dave

Comment

• Husss
                        • Jul 2003
                        • 220

Ik heb geen degelijk meet apparatuur maar kan wel zeggen dat de SPL van de B&C hoger ligt dan de orginele (RCF).
                        Ik ervaar meer druk en diepte in het laag dan de andere modellen.
                        Maargoed, ik zal toch moeten gaan investeren in meet apparatuur denk ik.

Dave
                        De originele is ook een B&C hoor!

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

Originally posted by Husss
                          De originele is ook een B&C hoor!
                          Nou, nee..
                          De LS1200 subwoofer gemaakt vanaf midden jaren 90 heeft zeker meer dan 10 jaar RCF in z'n kasten gehad.
                          De laatste jaren zal er best B&C in zitten maar dan geen Neo driver.
                          Dit geldt ook voor de LS500, zelfde verhaal..

Ik heb idd RCF, daar heb ik ook recones voor.

Dave

Comment

• Husss
                            • Jul 2003
                            • 220

[quote=salsa;498166]Nou, nee..
                            De LS1200 subwoofer gemaakt vanaf midden jaren 90 heeft zeker meer dan 10 jaar RCF in z'n kasten gehad.
                            De laatste jaren zal er best B&C in zitten maar dan geen Neo driver.
                            Dit geldt ook voor de LS500, zelfde verhaal..

aha... Je hebt oudere LS1200's.
                            Degene welke ik hier heb staan zitten B&C's in idd geen neo.

Met vr gr,
                            Husss

Comment

• purplehaze
                              • Jul 2004
                              • 692

Dave
                              Hoi Dave bedankt voor je reacties, ik heb ook nog wat originele en kopie LS1200's draaien, zeker niet verkeerd, maar ik ben op zoek naar een een compact slank hoog setje in combi met de de JBL Array 4890 top.
                              Die 4890 is echt een klasse top, qua openheid heeft hij veel weg van een Meyer UPA.
                              De NEXO PS15 is veel meer geprocessed om te klinken zoals hij klinkt en dat is zondermeer goed maar je mist de openheid en hoort meer de franje (dit kllinkt wellicht wat cryptisch maar ik kan het ff niet anders omschrijven).

enfin: ik heb nog een paar van die 4 ohm RCF's liggen uit de pre-B&C LS1200's. Wat voor recone heb je daar voor nodig?

Comment

Working...