18" met 15" sub bas combineren?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

18" met 15" sub bas combineren?

Weet iemand of het mogellijk is om een een sub, een 18" en een 15" te combineren in een zelfde speaker? Dit voor de warme grondtonen van de 18" en extra bas push van de 15".

Zijn daar voorbeelden van? Let wel van een sub!
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

ik denk dat als je ze paralel aan elkaar zet dat je een vervormt geluid gaat krijgen...

stop je ze samen in een kast maar zit dr een crossover filter tussen dan zou het wel eens kunnen werken maar dan moet je nog een goeie kast zien te bouwen...

maar zoals ik zei ik denk...mischien dat ik dr naast zit

Comment

• Rolandino
      • Mar 2007
      • 1451

je zou natuurlijk in 1 kast 2 compartimenten kunnen maken dan zijn ze zowieso van elkaar gescheiden.

en dan apart aansturen

Want door 1 signaal lkrijg je geen verschil ( ik bedoel als je crosst op bv 100hz vanaf 40hz zullen bedie speakers deze frequentie afleggen.

Je zou kunnen crossen van 25 t/m 80 naar de 18" en vanaf bv 60 t/m 120 ofzo voor de 15"

Weet geen ontwerpen van een 18 met 15 kombie wel een met 2x 15 maar dan met hoorngeladen en met bandpass

Hybride sub

Mij lijkt dit niet echt een bruikbare kast maar kan het fout hebben .....
      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Meyer Sound heeft/had een subwoofer met 2x 18" en 2x 15" in één behuizing.

@Rolandino
        Een hybride sub is naar mijn weten een combinatie van een BR en hoorngeladen. De woofer staat hierdoor net als bij BR naar voren gericht, maar onder een hoek. Hierdoor krijg je meer reflecties uit de kast maar met behoud van de kick van een BR.

Dat hybride ontwerp die jij laat zien komt mij totaal niet bekend voor, is de benaming wel correct?

Mvg,

Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• bones2001
          • Aug 2003
          • 741

De hybride sub die Rolandino daar laat zien lijkt verdacht veel op
          de WS8 van Martin, 15"hoorngeladen met een 18"basreflex.

Meyer heeft de PSW 4, 15" + 18" frontloaded in 1 kast maar wel gescheiden compartimenten.
          Mixen is net als schilderen.
          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Rolandino
            • Mar 2007
            • 1451

In feite is het een hybride sub ja .....

een compartiment met een hoorn en de andere een bandpass !

het is letterlijk 2 in 1 !
            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Aha!

Ik weet nog wel dat Klipsch een 15 inch frontloaded had geplaatst en een 18 inch radiator in de kast!!!
              Nou, de kick zat er goed in en met de 18 inch als radiator ging deze behoorlijk diep..
              Uiteraard was de kast zeer compact te noemen voor die tijd!

Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Waarom maak je niet gewoon twee aparte subs, die kun je dan eventueel ook nog los gebruiken.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

Originally posted by MusicXtra
                  Waarom maak je niet gewoon twee aparte subs, die kun je dan eventueel ook nog los gebruiken.
                  Het blijft dan één geheel.
                  Stackt o.a. makkelijker...

Waarom bestaan er anders dubbel 18" subs?
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Er bestaan ook triple 18" subs, dus dat is een drogreden.
                    Dat het een (1) geheel is....je blijft ook losse topkasten houden toch?
                    Losse 18" en losse 15" kast, ideaal, multi inzetbaar.

Ik wist (en weet!) bijzonder weinig over gecombineerde kasten met 18 en 15 ich speakers in dezelfde behuizing, wat me wel opvalt is dat dit qua omvang enorme kasten zijn.
                    Transport en stacktechnisch lijkt een oplossing met twee kasten ( eentje 15 en eentje 18 inch) mij prettiger.

Wat zijn de klanktechnische voordelen van zo' gecombineerde kast?
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

Je kan bijvoorbeeld de 18 inch ten opzichte van de 15 inch beter crossen, bv. 18 inch 35Hz - 75Hz, 15 inch 75Hz - 120Hz.
                      Als je dit in een kast maakt kan ik me dat wel voorstellen dat je dit klankmatig zal horen.
                      Je zal dan gescheiden compartimenten tussen de twee drivers moeten maken.
                      En deze dus apart aansturen.
                      Nee dan vindt ik het ontwerp van Klipsch beter, een frontloaded 15 inch met in de kast een passieve radiator gemaakt van een 18inch konus.
                      Geen speciale aansturing nodig, de kast zelf is gesloten, m.u.v de mond waar de 18 inch aan gekoppeld is.
                      Ik zal een kijken of ik daar nog wat docu van heb.

Dave
                      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

Originally posted by moderator
                        Transport en stacktechnisch lijkt een oplossing met twee kasten ( eentje 15 en eentje 18 inch) mij prettiger.

Wat zijn de klanktechnische voordelen van zo' gecombineerde kast?
                        Geheel correct!
                        Het kan ook nooit gezamenlijk in een kast natuurlijk.
                        De 18 incher verplaatst in principe meer lucht dan de 15 incher, en zal de conus van de 15 incher wegdrukken.
                        Ook resonantiefreq/kastafstemming/volume klopt nooit voor beiden tegelijk.

Het zal dus een kast met gescheiden compartimenten worden.
                        Ofwel: twee op elkaar geschroefde kasten!

Blijft alleen nog de vraag: Kun je in een stack 15 en 18 inch met succes combineren? Antwoord daarop is, dat het zeker aanbevelenswaardig is, om apart te processen. 18 inch sub-low en 15 inch kicklow.
                        Van koppelen zal dan minder sprake zijn! En dat is jammer.
                        Scheelt je toch weer een paar dB's

Paul.
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Originally posted by SPS
                          Geheel correct!
                          Het kan ook nooit gezamenlijk in een kast natuurlijk.
                          De 18 incher verplaatst in principe meer lucht dan de 15 incher, en zal de conus van de 15 incher wegdrukken.
                          Ook resonantiefreq/kastafstemming/volume klopt nooit voor beiden tegelijk.

Het zal dus een kast met gescheiden compartimenten worden.
                          Ofwel: twee op elkaar geschroefde kasten!

Blijft alleen nog de vraag: Kun je in een stack 15 en 18 inch met succes combineren? Antwoord daarop is, dat het zeker aanbevelenswaardig is, om apart te processen. 18 inch sub-low en 15 inch kicklow.
                          Van koppelen zal dan minder sprake zijn! En dat is jammer.
                          Scheelt je toch weer een paar dB's

Paul.

knutsel gewoon 2x br115 en 2x118 in elkaar, zorg dat de BUITENMATEN even groot zijn (wordt zo lelijk, zo'n toren die steeds smaller wordt) en laat de bovenkanten van bijv. de 2x118 weg, lijm de boel op mekaar, druk er wat schroefies in en tadaaaaa! een 18"+15" subbasskast!!!!

het is helemaal niet moeilijk, over 2 jaar liggen ze in de ikea

daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...