uiteinde houten plaat onder een hoek zagen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ewald
    • Aug 2000
    • 93

uiteinde houten plaat onder een hoek zagen

[FONT=Times New Roman]Beste mensen,[/FONT]
    [FONT=Times New Roman][/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Bij de bouwmarkt laat ik het hout op maat zagen als ik een luidsprekerbox ga bouwen. [/FONT][FONT=Times New Roman]Ik krijg dan altijd problemen met de platen die onder een hoek gezaagd moet worden.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Ik heb het al een keer geprobeerd met een zaagtafel waarvan het zaagblad onder hoek staat. [/FONT][FONT=Times New Roman]Maar dat werd helemaal niks.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Stel ik moet een houten plaat krijgen met aan de uiteinde een hoek van bijvoorbeeld 23 graden. [/FONT][FONT=Times New Roman]Weten jullie iets om dat voor elkaar te krijgen?[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Zonder gebruik van een freesmachine. [/FONT]
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Zonder gebruik van een freesmachine.
    Ja, das lekker handig....simpel freesje doet het werk, maar dat wil je niet...
    Zelfde als een auto willen bouwen maar geen lasapparaat willen gebruiken, erg omslachtig.

Je hebt ook simpele frezen he, je hoeft niet direct je houtplaat op een cnc frees te mikken voor een hoekje!

Beyma to the rescue zou ik zeggen, das de gediplomeerde hobbybob hier :-)
    Last edited by moderator; 22-10-08, 07:04. Reason: letter lingo...

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Nou, er zijn wel degelijk PowerPlus zaagmachines waar dit mee gaat hoor en die zijn heel betaalbaar. Ik snap niet hoe het bij jou niet lukte met die zaagtafel. Handleiding goed gelezen?
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• pilot
        • Nov 2003
        • 267

Mogelijk bedoelt hij dat hij eerst de platen precies op maat laat zagen en daarna de hoek wilt maken.Het is handiger om de plaat iets te groot te laten en daarna de juiste hoek te zagen ivm geleiding.
        master-qsc en de rest

Comment

• Jan van Duren
          • May 2004
          • 204

dit heet in vaktermen een vals verstek.

Ik bestelde plaatmateriaal bij de lokale timmerman en liet het door hem op maat zagen. Paste altijd precies.

In hobbymarkten kunnen of doen ze dit soort werkzaamheden niet zo snel. Komt ook omdat de meeste helpers niet zo goed met een zaagmachine overweg kunnen.

gr

Jan

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

Goed, de oplossing:

die komt zoals heel vaak weer eens van Festool.

De TS55 inval circelzaagmachine met geleider.
            te huur bij div. verhuurbedrijven of te koop bij nog veel meer bouwmateriaal en ijzerwaren handels.

Ik heb ze hier ook aan de zaak en het is echt een superinvestering.
            geleider langs je streepje, zaag in de gewenste hoek en jakkeren maar.
            als je de stofzuiger eraan hangt dan kun je zelfs bij de klant binnen zagen.
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• ewald
              • Aug 2000
              • 93

Leuk dat er gereageerd wordt.

Waarom geen freesmachine? Omdat ik er geen 1 heb.

Ik heb het geprobeer met een zaagtafel waarbij de tafel onder een hoek gezet kan worden en niet het zaagblad.
              Een goedkope hobby/pruts zaagtafel.
              Zoals deze Marktplaats.nl > Zaagtafel - Doe-het-zelf en Verbouw - Machines | Zaagmachines

Maar hoe duur is zo'n TS55 inval circelzaagmachine met geleider?

Want dat lijkt mij een prima apparaatje

Zijn er nog meer appraatjes om de planken onder een hoek te krijgen?

Comment

• nightline
                • Oct 2002
                • 1001

Tja, zo'n Festool is een hele investering welke z'n geld meer dan waard is....als je er voldoende werk voor hebt.
                Een frees machine komt dan toch een flink stuk goedkoper uit, en om je kast netjes af te werken kun je bijna niet zonder.
                Tevens kun je je handgrepen mooi verzinken, boxhoeken afronden, met behulp van de meegeleverde copieer-ring en een zelfgemaakte mal iedere keer de zelfde vorm uitfrezen.
                ONMISBAAR!

Mvg

Jack
                Powered by AudioMadness....

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

PowerPlus heeft ook betaalbare freesmachines (neen, geen aandelen, neen, ik verkoop ze niet, ...) voor niet-industrieel gebruik.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

Uiteraard is dit met de Festool invalzaag een fluitje van een cent om te doen, echter dit apparaat kost incl. BTW 545 euro,de stofzuiger kost 525 euro, en bijbehorende geleider -van 140 cm- komt op 85 euro

Dusss..... , maar het kan ook prima met een Ferm (o.i.d) cirkelzaag, ik heb dat jaren lang thuis gedaan, gewoon een recht stuk multiplex met twee lijmtangen op je plaat vast zetten en daar druk je de machiene tegenaan !

Wat ik ook al een keer ben tegen gekomen (en vond dat best slim) was een timmerman die alleen een Festool geleider rails had gekocht,en onder zijn Black&Dekker cirkelzaag had hij een plaatje 12 mm multiplex gemaakt met onderop een sponning die precies om de rails van de geleider viel en hij had de machiene zo vast gemaakt dat hij exact langs het rubber van de rails ging...
                    Hij kon dus net zoals met de echte Festool de rails langs een potlood lijntje leggen en zagen met die handel

Ik moet er wel bij zeggen dat onder een hoek zagen dan niet lukt, omdat je dan je geleider een stukje smaller gaat zagen (of je maakt een breder plankje er onder zodat het zaagblad verder van de rails af staat)

In jou geval is dus de makkelijkste manier langs een lat zagen, klem die dan vast op het stuk wat je moet hebben, dan wordt je nooit te smal !

succes

PS,

Ik heb al zooooo vaak op locatie moeten 'klooien' en dan wordt je vanzelf ontzettend vindingrijk!
                    zo heb ik eens een cirkelzaag onder een stuk plaat geschroefd met alleen het zaagblad onder 45 graden er doorheen , bovenop had ik ook weer stukjes plaat vastgeschroeft en twee stukken van 5 cm open gelaten zodat daar weer twee losse stukjes hout doorheen konden glijden (eigelijk door een sponning dus)
                    Op die twee losse latjes een dwars lat en daar tegen drukte ik m'n plaatje hout wat gezaagt moest worden tegenaan (snappie?!)Kortom, een zaagtafel met bewegende zijgeleiding, met een beetje handigheid zet je zo iets in een kwartiertje in elkaar op een paar stevige schragen.....

(en zo kan ik nog wel tig "noodsituatie oplossingen" opnoemen )
                    Last edited by beyma; 23-10-08, 22:55.
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Originally posted by beyma
                      Uiteraard is dit met de Festool invalzaag een fluitje van een cent om te doen, echter dit apparaat kost incl. BTW 545 euro,de stofzuiger kost 525 euro, en bijbehorende geleider -van 140 cm- komt op 85 euro

Dusss..... , maar het kan ook prima met een Ferm (o.i.d) cirkelzaag, ik heb dat jaren lang thuis gedaan, gewoon een recht stuk multiplex met twee lijmtangen op je plaat vast zetten en daar druk je de machiene tegenaan !

Wat ik ook al een keer ben tegen gekomen (en vond dat best slim) was een timmerman die alleen een Festool geleider rails had gekocht,en onder zijn Black&Dekker cirkelzaag had hij een plaatje 12 mm multiplex gemaakt met onderop een sponning die precies om de rails van de geleider viel en hij had de machiene zo vast gemaakt dat hij exact langs het rubber van de rails ging...
                      Hij kon dus net zoals met de echte Festool de rails langs een potlood lijntje leggen en zagen met die handel

Ik moet er wel bij zeggen dat onder een hoek zagen dan niet lukt, omdat je dan je geleider een stukje smaller gaat zagen (of je maakt een breder plankje er onder zodat het zaagblad verder van de rails af staat)

In jou geval is dus de makkelijkste manier langs een lat zagen, klem die dan vast op het stuk wat je moet hebben, dan wordt je nooit te smal !

succes

PS,

Ik heb al zooooo vaak op locatie moeten 'klooien' en dan wordt je vanzelf ontzettend vindingrijk!
                      zo heb ik eens een cirkelzaag onder een stuk plaat geschroefd met alleen het zaagblad onder 45 graden er doorheen , bovenop had ik ook weer stukjes plaat vastgeschroeft en twee stukken van 5 cm open gelaten zodat daar weer twee losse stukjes hout doorheen konden glijden (eigelijk door een sponning dus)
                      Op die twee losse latjes een dwars lat en daar tegen drukte ik m'n plaatje hout wat gezaagt moest worden tegenaan (snappie?!)Kortom, een zaagtafel met bewegende zijgeleiding, met een beetje handigheid zet je zo iets in een kwartiertje in elkaar op een paar stevige schragen.....

(en zo kan ik nog wel tig "noodsituatie oplossingen" opnoemen )
                      Ik kan me het laatste voorbeeld bijna voorstellen, Beyma, maar toch niet helemaal.
                      Ben best veel geinteresseerd in dit soort oplossingen (jigs). Kun je / wil je eens in een topic hier iets meer ideetjes prijsgeven??

Zo heb ik laatst een fraaie en uiterst simpele oplossing gezien om in je eentje flinke platen te verzagen. Dus zonder hulpje om vast te houden en zo..

Paul.
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• jens
                        • Aug 2004
                        • 1066

bij bouwmarkten hebben ze vaak aleen maar een wandzaag staan...het is wat lastiger om daar idd platen onder hoeken mee te gaan staan zagen en dan nog bijkomend dat dat meestal gedaan word door een niet zo slime kerel

timmerman met black en dekker is wel erg hobby bob

das net dap gebruiken op pinkpop

maar afijn

elke handcirkel zaak kan je toch instellen onder een hoek?
                        latje dr langs voor de geleiding en idd 2 lijmtangetjes

een festool is al een stap verder

ben zelf timmerman en heb gelukkig de beschikking over een formaatzaag

grote plaat zagen in je eendje?

2 schragen, 3 latten/tengels dr onder, je zaag instellen dat ie net door de plaat heen komt en huppa je ken alles zagen in je eendje, + je staat nog op een normale hoogte te werken

een bovenfrees is ook ana te raden! kun je tenminste je kasten mooi afwerken...gebruik je het elke dag of ben je een flinke doe het zelver dan is festool gewoon ene goed merk maar een bovenfrees van ferm doet ook zijn werk !

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

grote plaat zagen in je eendje?
                          Een grote plaat gaat zelfs niet in een eendje

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

Zag laatst een eendje tussen een plank hout...was wel in m'n eentje
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• beyma
                              • Oct 2002
                              • 1614

Originally posted by jens
                              timmerman met black en dekker is wel erg hobby bob
                              Nou, hij heb normaal ook alles van Festool, echter had iemand anders die spullen ook nodig en die heeft z'n achterruit ingetikt (stom, want je moet er mee werken )
                              Vandaar ook weer zo'n noodoplossing met een oude zaag, en dat is een mooi bruggetje naar SPS z'n vraag over wat leuke tips en truckjes

Dat had ik al eens belooft hier, en ik zal eens tijd maken om zoiets in een 'timmer topic' te zetten, denk dat het techniek forum daar wel geschikt voor is !

grt
                              Martijn
                              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

Working...