Waarom mid- en basspeaker van verschillende grootte

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ewald
    • Aug 2000
    • 93

Waarom mid- en basspeaker van verschillende grootte

[FONT=Times New Roman]Wie kan mij vertellen waarom de mid luidspreker altijd kleiner en nooit gelijk is dan de basluidspreker?[/FONT]
    [FONT=Times New Roman][/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Ik heb wel een vermoeden waarom, (ongewenste resonantie). [/FONT]
    [FONT=Times New Roman][/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Maar kan iemand mij vertellen of ik goed zit of wat de rede is?[/FONT]
  • Breur
    • May 2007
    • 80

Ik denk dat het te maken heeft met het feit van de grootte(massa) van de conus. Een 18'' heeft heel veel moeite om op hogere frequenties (+300 Hz) te trillen dan een HF-driver (en ook een mid-driver). Het kleine membraantje van een HF-driver kan eenmaal sneller trillen. Daarnaast heb ik eens ergens iets gelezen als volgt: natuurkundig gezien, hoe groter/zwaarder de conus des te diepere tonen/frequenties kunnen worden weergeven. Je moet al van goede huize komen wil je met een 8''/10'' luidspreker de 60 Hz halen.

Kortom, grote (zwaardere) dingen trillen langzamer dan kleine massa's/dingen.
    (Kan zijn dat dit niet waar is, ben (nog) niet heel erg bekend met luidsprekers, het hoe en waarom )

Edit: heb de opmerking van Big Bang aan/toegepast...
    Last edited by Breur; 21-09-08, 12:00.

Comment

• Big Bang
      • Apr 2008
      • 652

Ik betitel mezelf ook niet als expert, maar volgens mij kom je dichter in de buurt wanneer je grootte door massa verwisseld.
      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• ewald
        • Aug 2000
        • 93

[FONT=Arial]Mijn vraag is niet zozeer waarom de luidsprekers voor hoge tonen kleiner zijn.[/FONT]

Wat ik bedoelde is dat je nooit een 15 inch topkast (met tweeter) samen met een [FONT=Arial]15 inch baskast ziet.[/FONT]

[FONT=Arial]Als er voor een 15 inch baskast gekozen is, is de luidspreker van de topkast altijd kleiner. Waarom?[/FONT]

[FONT=Arial]Ik denk omdat de basluidspreker de luidspreker van de topkast negatief beinvloed.[/FONT]

[FONT=Arial]Klopt dat?[/FONT]

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Heel simpel, als jij een toon van 50Hz even hard wil horen dan een toon van 5K dan is daar veel meer energie voor nodig in de vorm van luchtverplaatsing en met een groter conusoppervlak verplaats je meer lucht. Dat dit nodig is heeft o.a te maken met de manier waar op ons gehoor werkt.

Het massa-argument klopt ook, maar dan wel met die nuance dat grotere speakers hogere frequenties vaak wel kunnen weergeven, alleen niet zo strak als dat kleinere drivers dat kunnen. (de reden dat 12" topjes vaak beter zang weergeven dan 15"ers)

tenslotte kunnen relatief kleine drivers behoorlijk laag gaan hoor, het rendement is alleen niet altijd bruikbaar voor P.A. toepassingen Mijn 10" KRK subje doet het ook op 30Hz prima in de huiskamer
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Een grote conus vervormt meer bij weergave van hoge frequenties, de massatraagheid belet de conus om snel te bewegen.
            Een kleine conus moet een grotere uitslag maken om lage frequenties even hard weer te geven dan een grote conus, het gaat immers om de hoeveelheid lucht die verplaatst moet worden.
            Om die reden zitten er dan ook speakers met extreem grote X-max in 10 of 12" subs.
            Huiskamerspeakers zijn in dit opzicht totaal niet te vergelijken, het rendement is vaak niet hoger dan 70 db/1W/1m terwijl 95db/1W/1m vrij normaal is voor een PA sub.
            Dit betekent dat er bij de huiskamer speaker 25 maal zoveel vermogen nodig is om dezelfde geluidsdruk te krijgen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• evert_cap
              • Sep 2008
              • 6

Het heeft m.i. te maken met de verhouding tussen speaker diameter en de golflengte van de frequenties die deze moet weergeven en natuurlijk moving mass van de konus (een grotere massa is moeilijker snel op en neer te bewegen).
              Komt de diameter van de speaker in de buurt van een kwart van de golflengte (of groter) die hij afstraalt dan gaat voor die frequentie de speaker bundelen.

Simpel gezegd, een grote luidspreker, bv 15 inch, kan wel relatief hoge frequenties weergeven (bv 3kHz), echter de spreiding wordt slecht. Op de as van de speaker (recht ervoor) hoor je nog wat hoog, ga je van de as af dan zwakt het snel af (stralingdiagram).
              De ideale speaker is natuurkundig gezien een puntbron die naar alle richtingen homogeen afstraalt, praktisch echter niet te bouwen voor het hele audio frequentie bereik.

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Originally posted by evert_cap
                De ideale speaker is natuurkundig gezien een puntbron die naar alle richtingen homogeen afstraalt, praktisch echter niet te bouwen voor het hele audio frequentie bereik.
                Met de nadruk op natuurkundig gezien Persoonlijk zit ik niet zo te wachten op speakers die -al dan niet homogeen - naar alle richtingen afstralen.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Breur
                  • May 2007
                  • 80

Zoals gezegd, de heren hierboven weten er veel meer van !

Comment

• evert_cap
                    • Sep 2008
                    • 6

Originally posted by sparky
                    Met de nadruk op natuurkundig gezien Persoonlijk zit ik niet zo te wachten op speakers die -al dan niet homogeen - naar alle richtingen afstralen.
                    Kan ik me voorstellen, voor PA bv wil je de speakers in de richting van het publiek "laten stralen" en niet naar achteren. Maar je wilt toch niet dat de kwaliteit van het geluid zwaar afhankelijk is van de positie van de luisteraar?

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Kan ik me voorstellen, voor PA bv wil je de speakers in de richting van het publiek "laten stralen" en niet naar achteren. Maar je wilt toch niet dat de kwaliteit van het geluid zwaar afhankelijk is van de positie van de luisteraar?
                      Nog effe en we gaan een complete cursus geluidstechniek geven in dit forum.. Lees je eens goed in in deze materie. Genoeg boeken over......

Paul
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

Wie kan mij vertellen waarom de mid luidspreker altijd kleiner en nooit gelijk is dan de basluidspreker?
                        Toeval,

Er zijn heden ten dage heel wat baskasten die gebruik maken van 1 of meerdere 12" luidsprekers, terwijl 12" en 15" topkasten nog steeds heel gangbaar zijn. Het is in ieder geval geen ongeschreven regel.

Mvg Johan

Comment

• evert_cap
                          • Sep 2008
                          • 6

Originally posted by SPS
                          Nog effe en we gaan een complete cursus geluidstechniek geven in dit forum.. Lees je eens goed in in deze materie. Genoeg boeken over......

Paul
                          Probeer alleen maar een antwoord te geven op de vraag waarom voor hogere frequenties = kortere golflengtes = kleinere speakers gebruikt worden. Is niet alleen zo bij speakers, kijk maar eens naar antennes.

Zal me er voortaan niet meer mee bemoeien, bedankt voor je vriendelijk advies.
                          Last edited by evert_cap; 24-09-08, 12:53.

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

wordt allemaal erg offtopic zo...

Maar goed, natuurlijk heb ik wel graag speakers die on-axis hetzelfde klinken als aan de randen van de projectie, wie niet. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat jouw natuurkundige definitie wbt afstraling geen reet met de behoefte van een geluidstech te maken heeft.

Comment

• Leinad
                              • Apr 2004
                              • 153

Ik denk dat alle redenen inmiddels zijn benoemd en voor midden en hoge tonen wordt inderdaad een kleine konus gebruikt t.b.v. het afstraalgedrag (vermijden van bundeling richting as of cone break-up's) en impulsweergave (transient response).

Mvg Daniel

Comment

Working...