Max vermogen filter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

Max vermogen filter

Ik heb 2 zelfbouw toppen met 1x 15g450n en 1x cp360 (beyma). Hierbij heb ik een filtertje gemaakt: met voor het laag 1,4 mm en voor het hoog 1mm spoelen met condensatoren van 100 volt.
    Verder zijn de hoge tonen met zo'n 4 dB geknepen (L-pad). Ik heb ze al goed getest met een versterker van 650 watt, hierbij zijn ze heel gebleven.
    Ik heb nu een versterker van 2x 1000 watt (op 8 ohm) en zouden de drivers dit ook vol houden (net voor de clip)?

En hoeveel procent van het vermogen gaat er eigenlijk naar de hoge tonen (getuned op 1600 Hz)?
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Originally posted by Needmoresound
    Ik heb 2 zelfbouw toppen met 1x 15g450n en 1x cp360 (beyma). Hierbij heb ik een filtertje gemaakt: met voor het laag 1,4 mm en voor het hoog 1mm spoelen met condensatoren van 100 volt.
    Verder zijn de hoge tonen met zo'n 4 dB geknepen (L-pad). Ik heb ze al goed getest met een versterker van 650 watt, hierbij zijn ze heel gebleven.
    Ik heb nu een versterker van 2x 1000 watt (op 8 ohm) en zouden de drivers dit ook vol houden (net voor de clip)?

En hoeveel procent van het vermogen gaat er eigenlijk naar de hoge tonen (getuned op 1600 Hz)?
    Is sterk afhankelijk van de inhoud van het muziek signaal.
    Dus ook van de muzieksoort.
    Heel algemeen gesproken wordt er wel eens zo'n 20-30% boven 1500Hz aangegeven (klassieke muziek). Maar zoals gezegd.....
    En, alle verhoudingen gaan natuurlijk scheef met live muziek.
    Doe maar eens een lekkere trompet solo
    Of een leuke feedback

Ik zou op een 1000W versterker (8ohm) minstens een 150W AES driver willen gebruiken .

Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Om even op het filter terug te komen; het maximale vermogen hiervan is mede afhankelijk van de maximale spanning die de filtercomponenten aankunnen.

In dit geval 100Vp = 70VRMS max x 0,7 ("veiligheidsfactor" werkspanning condensatoren) = 50VRMS wat theoretisch weer neer zou komen op zo'n 312W aan 8 Ohm of 625W aan 4 Ohm.

Ik kan me indenken dat dit nogal theoretisch is en in de praktijk wat anders uit zou kunnen pakken. Ook niet ondenkbaar is dat het maximaal filtervermogen ook afhankelijk is van de luidsprekerimpedantie; bij 4R krijgt een C het door de hogere stromen zwaarder te verduren in de (ont)laadcyclus dan bij 8R. Misschien dat de heren luidsprekerbouwers / ontwerpers daar nog wat over kunnen posten ?

Groeten !
      Last edited by Koen van der K; 26-08-08, 19:13.
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

100V is te laag
        minstens 250V nemen
        voor het hoog zou ik zeker polypropyleen Q5 oid nemen..
        hoewel je een niet al te fraaie hoogdriver hebt...
        plus het feit dat een verkeerd filter klankmatig veeeeeel meer invloed heeft dan de sprong van een middelmatige C naar een hoogwaardige C, als ik de boel zo mag inschatten zonder iemand te beledigen

verder gebruik je waarschijnlijk spoelen met een kern
        daar is van alles in te koop. een kern heeft een vermogensgrens (magn verzadiging), een luchtspoel niet. een luchtspoel daarentegen heeft veel hogere weerstand en dus statische veriezen (dus je gaat voor bass/mid drivers dan snel naar 2mm koper en dat is weer zwaar)

uiteindelijk om de boel niet te ondraaglijk te maken kom je op kernspoelen uit.
        er zijn goede kernspoelen (poederkern) kijk eens op de intertechnik.de site
        succes
        knoppen en waarden :)

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

wat nog even een ding is: gebruik geen ijzeren schroeven om een luchtspoel vast te zetten en plaats kernspoelen niet op elkaar, dan krijg je trafokoppeling en dat wil je echt niet behalve als het beter gaat klinken

Comment

• Needmoresound
            • Apr 2005
            • 170

Zo, met deze informatie kan ik wel even vooruit...

Mijn eerste gedachtes:

Over de condensatoren:
            Na het open schroeven zie ik, dat ik al 250 volt heb gebruikt.

Over de spoelen:
            Ik heb luchtspoelen en deze zijn al behoorlijk groot, kan ik niet uitrekenen of ze het kunnen hebben? ze hebben toch een bepaalde weerstand: bv 1 ohm in serie met 8 ohm, 1/9 * 500 (500 watt rms)= +/- 50 watt.
            Vervolgens gaan berekenen hoeveel warmt hij afstraald...
            En dan kom je er waarschijnlijk op uit dat de spoel niet warmer wordt dan 35 graden. En dat 2 mm niet nodig is.

Over de hoge tonen driver:
            Als ik de speakers niet live ga gebruiken:
            30% van de 1000 watt= 300 watt program/ 150 watt rms;
            4 dB minder van de L-pad dan blijft er zo'n 60 watt over, moet goed gaan toch!

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

hoihoooi
              nog wat tips:

ik zou zelf op de 15" toch kernspoelen gebruiken.
              in principe is een luchtspoel elektrisch gezien ideaal in het kader van vervorming en onverzadigbaarheid, en een kernspoel niet.

maarr:
              een kernspoel word minder warm want substantieel minder draad en dus veel minder weerstand. dit is ook redelijk hoorbaar, oa door een betere elektrische/dynamische demping.
              Als de luchtspoel warm word geeft dat niet , maar een luchtspoel van 1 ohm is iig niet bepaald ideaal

Als we van conventioneel filter uitgaan (geen seriefilter ofzo) gelden de volgende algemen dingen:
              Op het hoog heb je met een luchtspoel een wat minder steile demping in het spergebied (spoelen zitten aan aarde en sluiten minder kort door hogere R) maar niet onoverkomelijk.
              Aan de andere kant is de kwaliteit van de hoogspoel niet zo super belangrijk omdat:
              weinig vermogen nodig...
              in het doorlaatgebied (weergaveband van het hoog) heeft de spoel weinig invloed omdat die niet in serie met signaalweg zit, de condensator overheerst in de geleiding.
              dus ik zou daar om die reden dus juist ook een kernspoel nemen, met lagere weerstand ivm steilere filtercurve.
              Condensator kwaliteit op het hoog is dus belangrijk, terwijl dat aan de laagkant meer de spoel is

verder moet je, zeker met luchtspoelen echt wel rekening houden met de spoelweerstanden tijdens filter modellering.
              Maar ik neem aan dat je gewoon 8 ohm hebt aangehouden voor de berekening van de componenten, in het geval er dus toch al weinig van klopt?
              Last edited by dokter dB; 26-08-08, 23:05.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Is het niet veel makkelijker om gewoon aktief te gaan filteren, heb je veel meer mogelijkheden, minder vermogensverlies en een strakker laag.
                Nadeel is dan wel dat je een extra versterker nodig hebt en een crossover/ processor.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• nightline
                  • Oct 2002
                  • 1001

Ik gebruik voor m'n 1000 watt filters altijd 400 en vaak zelfs 600 watt condensatoren, omdat 250 volt condensators er simpel uitfikte.
                  De spanning welke op een condensator staat is de DC-spanning, de AC spanning is veel lager, maar wordt vrijwel nooit opgegeven.
                  Het type condensator maakt ook nog een verschil, gewone bipolaire condensators kunnen minder hebben dan bijvoorbeeld MKT's.
                  Spoelen op het laag zijn vrijwel altijd voorzien van een metaalpoeder kern ivm de lagere DC weerstand in mijn filters.

Voor jou speaker combinatie is een FD212 van Beyma ook goed bruikbaar, deze worden opgeven met een vermogen van 600 watt RMS.....

Mvg

Jack