Heb setje gekocht enkele vraagjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bartje2012
    • Aug 2008
    • 93

Heb setje gekocht enkele vraagjes

Heb vandaag een setje overgekocht van een drive in...

2x baskasten - merk "concord" kast is ing 90cm hoog 50 breed 40 diep
    omdat ik niet weet wat voor model het is en nu even geen fotos bij de hand heb even een beschrijving van het model.

voorkant beschrijving:

tsplitsing midden is dus hout 2 ingangen aan de zijkanten + 2 horizontale tussenschotjes.

achterkant beschrijving:

als je de midden plaat weghaalt 2x basspeakers OMGEDRAAID! dus gericht op de achterplaat.

Kenners weten dan vast wel wat dit model is.
    Ze zijn gevuld met 2x 100 wat 15 inch merkloos (of concord?)

Verder als mids 2x HH electronics 1500 series 150 watt

Helaas (dit was al vermeld) zijn van de linkerbaskast beide speaker kapot.
    Ik heb ze net getest en er komt amper geluid uit. de verkoper melde dat de conus vast zat en een recone nodig was.

Nu heb ik wat vraagjes. Ik wil dus waarschijnlijk 2x nieuwe speakers kopen om de kapotte te vervangen maar om links rechts verschil te voorkomen dacht ik 2x zelfe merk speaker te kopen en dan 1 links en 1 rechts samen met 1 oude. dit is de goedkoopste oplossing.

maar ik wil ook best de kast vullen met 4 nieuwe speakers van een beter(?) merk met meer wattage. is dit wel verstandig voor een kast met die afmetingen? er zit nu dus 2x 100 wat per kast in maar wat als ik er bv 2x 200 watt inzet? zou de kast daar geschikt voor zijn? en welke speakers zijn dan aangeraden voor een budget van ongeveer 300 euro.

en die hh electronics zijn dit goede speakers? ik las ergens dat ze vroeger de "rolls royce" onder de speakers waren... maar klopt dit wel? en geld dat ook voor de 1500 series?

veel vragen veel text maar bedankt voor het lezen.
    Groetjes bartje.
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Schiet eens een foto!
    Dan kunnen we wat zeggen..
    Nu is het gissen..

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• teunos
      • Feb 2008
      • 352

@bartje
      de H/H electronics e1500 is de 15" variant van de e1200 waarvan ik er toevallig 4 van heb en ik een e1500 ooit zelf is mag hebben horen. mijn mening, lekker mid dat redelijk hoog door loopt, ik geloof ongeveer tot aan de 7khz(-10db). een nadeel van deze speakers vind ik wel dat je ze eigenlijk zo goed als niet in een br kastje kan gebruiken aangezien ze geen ventilatiegat hebben maar de lucht om de (aluminium of sterk plastix, welke het is weet ik niet) magneetbeschermer heen stuwen waardoor een redelijk irritant geratel achtig geluid ontstaat. als je ze in een br kastje zet dan denk je meteen dat je speaker aanloopt maar in een gesloten kast of horngeladen kast is dit geen probleem. maar de rolls-royce onder de speakers vroeger is een beetje overdreven. het is een speaker die in grote lijnen is afgeleid van de JBL d130 en d130f en de rcf l15p100a alleen dan met een ferriet magneet net als de rcf l15p100ac en de jbl e140, maar deze 4 klinken alle 3 wel iets strakker dan die e1500 terwijl de e1200 het beter doet als een jbl k120, jbl e120 en rcf l12p11c qua klank aangezien de e1200 iets subtieler klinkt maar de rcfl12p11 en de jbl d120f laten de e1200 dan weer ver achter zich want deze klinken veel strakker en helderder.
      voor gewone hifi is het zeer zekere wel een betere semifullrange woofer, maar voor pa niet al te geschikt. dan moet je hem echt alleen voor mid gebruiken. ik raad je aan om hem minstens vanaf de 400 hertz te crossen indien je hem gaat gebruiken voor pa. aan de bovenkant kan hij toch wel een khz of 5, misschien 6 hebben zonder te snel af te vallen maar 5 is toch wel aan te raden.
      het is dan ook wel maar een speaker van 100, 150 watt en wil je ze echt serieus gebruiken op harde db levels, dan moet je er eigenlijk toch wel minstens 2 per kant hebben wil je de speakers niet te veel belasten. overigens is deze speaker qua klank wel stukken beter dan veel huidige speakers bedoelt voor dit frequentiegebied.
      maar met fotos wordt het een stuk duidelijker.
      overigens heb ik de fotos nog niet gezien maar ik heb wel een vermoeden dat er een rcf speaker origineel huisde in de meeste kasten van het merk concord.
      ''diamonds are forever''

Comment

• Bartje2012
        • Aug 2008
        • 93

Hey, ja moet echt ff fotootjes schieten maar kan me oplader niet vinden

@teunos

heb alles nu getest, idd die hh electronics hebben een lekker midsound, heel klappend en strak... die gast had alles passief gecrossovert, heb dus maar meteen een crossovertje geregeld. is als het goed is morgen hier en dan kan ik ze eens op frequency's gaan testen. 150 watt zijn ze maar dit voelt dan ook wel als echte watt's. wil ze idd als puur mid gaan gebruiken.

voor die concords heb die troep eruitgehaald en van een maat 4x eminence beta 300watt erin gezet. die zullen max 4khz aankunnen? zal dus de hh's denk ik op 1000 leggen. moet nog even luisteren wat het best klinkt ben toch meer een luisterman dan een rekenman qua crossoveren maar moet wel veilig blijven tips natuurlijk wel erg welkom.

wil denk ik uiteindelijk op die eminence beta's een berhinger ep 2500 gooien, of anders die peavey 1500... echt meer budget ziet er niet meer in.
        of nog andere aanraders? 2ehands niet echt een optie heb geen tijd voor speurwerk set moet voor de 27e up and running zijn. of iemand nog suggesties? wat klinkt lekkerder voor die bassen? peavey of behringer? zonder natuurlijk al die oude discussies te starten want de search knop kan beter "persoonlijke mening knop" heten

Oja nog een vraagje nou zitten die speakers dus omgekeerd gericht naar een achterplaat, maar de ruimte tussen speaker en plaat is echt niet zo veel mischien 8 cm ofzo (zal wel een close upje schieten strax). Is dit qua luchtdruk ofzo niet gevaarlijk voor de speakers? ik bedoel er zat voorheen 2x 100 watt in en nu dus 300 watt mischien zijn de specs voor de kast daar niet voor gemaakt (vooral de achterplaat ruimte dan he) en kan de speaker beschadigd worden? ze raken de achterplaat natuurlijk niet bedoel puur tegendruk ofzo omdat ze dicht gericht zijn op een houten plaat.

en bedankt voor je reply

Comment

• teunos
          • Feb 2008
          • 352

Originally posted by Bartje2012
          Hey, ja moet echt ff fotootjes schieten maar kan me oplader niet vinden

@teunos

heb alles nu getest, idd die hh electronics hebben een lekker midsound, heel klappend en strak... die gast had alles passief gecrossovert, heb dus maar meteen een crossovertje geregeld. is als het goed is morgen hier en dan kan ik ze eens op frequency's gaan testen. 150 watt zijn ze maar dit voelt dan ook wel als echte watt's. wil ze idd als puur mid gaan gebruiken.

voor die concords heb die troep eruitgehaald en van een maat 4x eminence beta 300watt erin gezet. die zullen max 4khz aankunnen? zal dus de hh's denk ik op 1000 leggen. moet nog even luisteren wat het best klinkt ben toch meer een luisterman dan een rekenman qua crossoveren maar moet wel veilig blijven tips natuurlijk wel erg welkom.

wil denk ik uiteindelijk op die eminence beta's een berhinger ep 2500 gooien, of anders die peavey 1500... echt meer budget ziet er niet meer in.
          of nog andere aanraders? 2ehands niet echt een optie heb geen tijd voor speurwerk set moet voor de 27e up and running zijn. of iemand nog suggesties? wat klinkt lekkerder voor die bassen? peavey of behringer? zonder natuurlijk al die oude discussies te starten want de search knop kan beter "persoonlijke mening knop" heten

Oja nog een vraagje nou zitten die speakers dus omgekeerd gericht naar een achterplaat, maar de ruimte tussen speaker en plaat is echt niet zo veel mischien 8 cm ofzo (zal wel een close upje schieten strax). Is dit qua luchtdruk ofzo niet gevaarlijk voor de speakers? ik bedoel er zat voorheen 2x 100 watt in en nu dus 300 watt mischien zijn de specs voor de kast daar niet voor gemaakt (vooral de achterplaat ruimte dan he) en kan de speaker beschadigd worden? ze raken de achterplaat natuurlijk niet bedoel puur tegendruk ofzo omdat ze dicht gericht zijn op een houten plaat.

en bedankt voor je reply
          Als je die hh voor puur mid gaat gebruiken dan kan ik niks meer zeggen dan gaan met die banaan. Ik verwachtte al wel je post, want als ik heb goed heb, heeft concord vroeger ook w-bins gebouwd aangezien ik deze laatst een keer tegenkwam op ebay. Ik weet niet veel van eminence aangezien dit een merk is waar ik me niet echt mee bezig houd, meer rcf etc. maar ik geloof toch wel dat de eminence beta en beetje het instapmodelletje was van eminence. Je speaker zal van 100 watt naar 300 watt ook grotere uitslagen moeten maken, dus ik zou even de xmax opzoeken van deze speaker, maar als het echt een w-bin is dan hoor je meteen als de speaker te hard moet werken. Hij zal meteen vervormd gaan klinken.
          en voor de bassen zou ik toch wel die peavey pakken. ik heb er zelf ook een aantal, en ik heb met het merk peavey als versterkers altijd al goede ervaringen gehad. Het zijn over het algemeen zeer solide en degelijke versterkers en de echte werkpaarden trekken het laag er zeer mooi en strak uit. Alleen als je een pevaey versterker hebt met de zogenaamde ddt functie. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat versterkers met ddt op active, een fout hebben in de electronica vanaf de voeding waardoor er een gelijkspanning over de speaker wordt gestuurd als de ddt zichzelf inschakelt. ( ddt staat voor disortion detection nog wat die als er vervorming optreed , de ddt zich inschakelt en de vervorming beperkt).

die hh zullen het best klinken als je ze niet te hoog crosst, ik heb mijn rcf l15p100a ook altijd op 700 hertz staan en voor de hhe1500 geldt nagenoeg hetzelfde. maar als het w-bin's zijn voor de bas dan kun je ze beter iets lager crossen aangezien een w-bin een gedeelte van het mid niet goed weergeeft dus dan zou je met luisteren een betere en waarschijnlijk ook lagere frequentie kunnen crossen. zolang je met een e1500 niet onder de 250 hertz crosst is er niets aan de hand, maar lager moet je niet gaan want dan krijgen ze te veel vermogen in het bas-mid gebied en zullen ze niet zo lekker klinken in het echte mid.

pff. dat was een lange post in ieder geval nog veel succes en we zien de foto's wel verschijnen.
          ''diamonds are forever''

Comment

Working...