Sub en Top bouwen als eindwerk

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Sub en Top bouwen als eindwerk

Een kozijn van mij wil met zijn vriend als eindwerk een set passieve luidsprekers bouwen voor school. 2 Subs en 2 toppen. Ze willen een totaal vermogen van +/- 3.5kw of 142db op 1m.
    Hij studeert schrijnwerk, de andere elektronica laatste jaar.
    Omdat ze samen in een band spelen, kwamen ze op het idee om iets bruikbaars te maken voor hun band omdat ze toch een project moeten kiezen.

De praktische kant is voor die kerels geen probleem. Ze beschikken over een CNC machine om de platen te bewerken. Echter willen ze een goed ontwerp en moeten ze weten welk soort platen ze moeten gebruiken.
    Ook welke speakers ze nodig hebben.
    Hoe moeten ze het signaal splitten tussen de top en sub?
    Hopelijk zijn er hier wel mensen die dit al hebben gedaan.
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Op dit forum wordt er helaas niemand zijn huiswerk gemaakt.

Maar als je goed zoekt met de zoekfunctie kun je op al je vragen hier zeker het antwoord vinden. Het is niet de eerste keer dat zulk een vraag langskomt. Zoeken, lezen en vooral: VEEL bijleren!! Moest jouw vraag eenduidig beantwoord kunnen worden dan zou er ook maar 1 merk en type van perfect P.A.-systeem bestaan .
    Leef je dus in en maak je EIGEN beslissingen over je systeem m.b.v. de background die je hier vindt.

Als jouw neef en zijn vriend daar nog niet toe in staat zijn dan vind ik niet dat ze een diploma verdienen ('t is een harde uitspraak maar helaas ken ik ook mensen die hun diploma toch gehaald hebben en niets meer konden dan cursussen repeteren zonder de inhoud te begrijpen... zulke mensen zijn tegenwoordig waardeloos: kun je beter een computer voor gebruiken).

Voor de Nederlanders: "Kozijn" is Vlaams voor "Neef". De topic starter heeft dus geen intelligent raamkozijn o.i.d. .

Succes
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

Originally posted by laserguy
      Op dit forum wordt er helaas niemand zijn huiswerk gemaakt.
      Inderdaad, ik denk dat opzoeken van de nodige informatie ook behoort tot het eindwerk.
      Al denk ik dat je neef hier op het forum wel terecht kan voor wat meer gerichte vragen.
      Er zijn overigens op het internet een aantal hele goede luidspreker ontwerpen te vinden.

Originally posted by frederic

Hoe moeten ze het signaal splitten tussen de top en sub?

Voor het scheiden van de hoge/midden en lage tonen worden filters gebruikt, deze kunnen intern in de kast voorzien zijn, of extren onder de vorm van een cross over of een systeemprocessor.
      exit night into LIGHT

Comment

• PowerSound
        • Nov 2001
        • 1892

Wat mag het kosten ?

Verstekers enzo ?

Owja, en als ze 142dB willen halen met 3500W moeten ze ofwel 1 kast ontwerpen met 107dB 1w/1m die 3500W kan nemen, ofwel is die 142dB theoretische peak, wat dit brengt naar een kast van 101dB 1w/1m, wat al makkelijker te maken is.

Als je iets fameus wilt, en budget geen probleem is, ga voor het volgende :

2*18" BR kast per kant (2* Beyma 18P1200Nd)
        1* Topkast 15"/3" (Beyma 15P80Nd + Beyma CP755Nd)
        3 weg actief
        Last edited by PowerSound; 26-07-08, 18:31.
        PSL Bvba powered by
        L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
        Yahama LS9-32 / MC7L-48
        Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
        Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Heb ondertussen wat zitten rondsnuffelen

Het ontwerp van de Sub had ik dit in gedachte:

Kast:
          Eighteen Sound Kits

Ik zou wel de speaker vervangen door de RCF LF18X400

Zijn er betere van Beyma of zoiets?

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Weet iemand hoeveel men er van dit nodig heeft? ( RCF ND3020-T3 )

Comment

• ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

Om wat te hebben aan je berichten is het verstandig als je informatie plaatst, dua niet alleen welke keuze je wil gaan maken, maar ook de motivatie van die keuze.

Verder lijkt het mij zinvol als de mensen die het eindwerk gaan maken zich bezig gaan houden met hun eigen eindwerk.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

Als je al niet weet hoeveel drivers er in j ontwerp horen, dan lijkt het verder informeren een redelijk kansloze bezigheid.

Maak voor jezelf een plan van aanpak:

1. Wat moet je gaan bouwen,
                2. Wat wil je na het bouwen overhouden,
                3. Wat mag er aan tijd in gaan zitten,
                4. Binnen welke budgetten moeten de bouwkosten blijven?,

5. Geef op bovenstaande antwoorden en je bent een heel eind verder met het gericht zoeken naar een ontwerp wat voldoet voor dit project.

Laat je me even weten ( je kan me mailen via mn profiel) zodra je eruit bent?
                Heropen ik dan het onderwerp voor je.
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...