Upgrading kunststof budget speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

Upgrading kunststof budget speakers

Misschien niet helemaal op zijn plaats hier, maar nevertheless.

Ik ben in het bezit van 4 kunststof speakers van het merk "Australian Monitor", Type X1, geproduceerd in China. (was een koopje)

Het lijken me kloons van de populaire Electro-Voice SX300 als ik me niet vergis. De drives zien er nog erg goed uit, maar ik ben niet erg tevreden over de output met betrekking tot SPL en bandbreedte: Weinig laag.

Ik vroeg me af of het zin had deze up te graden met bijvoorbeeld andere drivers, of filters.. En hoe ik dit dan best aanpak.

Ik kan me voorstellen dat er wel enkele mensen ervaring mee hebben.

De kastjes zelf lijken me geschikt.

Alvast bedankt voor jullie input.

Groetjes,
    Paul
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

Ik heb hetzelfde gedaan met zo'n 100 DAP kastjes, ook dit soort EV kopieen. Ik heb alles vervangen wat er in het kastje zat, andere woofers, drivers en een nieuw filter ingemeten en gebouwd met hoogwaardige componenten.
    Woofers en drivers met Neodymium magneten.
    Het vermogen is hierdoor gestegen naar bijna een kilowatt program.

Het is dus heel goed te doen mits je de geschikte apparatuur hebt. Zomaar een paar andere speakers met zomaar een filter wordt waarschijnlijk een grote teleurstelling. Metname het filter inmeten is niet eenvoudig zonder een goed meet instrument.

Succes!

Jack
    Powered by AudioMadness....

Comment

• J.S. Coolen
      • May 2008
      • 254

Originally posted by nightline
      Ik heb hetzelfde gedaan met zo'n 100 DAP kastjes, ook dit soort EV kopieen. Ik heb alles vervangen wat er in het kastje zat, andere woofers, drivers en een nieuw filter ingemeten en gebouwd met hoogwaardige componenten.
      Woofers en drivers met Neodymium magneten.
      Het vermogen is hierdoor gestegen naar bijna een kilowatt program.

Het is dus heel goed te doen mits je de geschikte apparatuur hebt. Zomaar een paar andere speakers met zomaar een filter wordt waarschijnlijk een grote teleurstelling. Metname het filter inmeten is niet eenvoudig zonder een goed meet instrument.

Succes!

Jack
      1000 watt RMS uit een plastic kast met een 12" speaker? Dat is wel heel erg goed. Vooral als je er al 100 gemaakt hebt. (je kunt een eigen merk beginnen)

Ben wel erg benieuwd wat voor merk speakers en filters je er dan in hebt gezet.
      Account niet meer actief.

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

bijna een kilowatt program.
        Dus minder dan 500 Wrms

Mvg Johan

Comment

• J.S. Coolen
          • May 2008
          • 254

Originally posted by Rademakers
          Dus minder dan 500 Wrms

Mvg Johan
          Ik dacht dat prgramm en rms hetzelfde was. Ik kende de termijn ook alleen maar uit de dapkrantjes.

Maar als program en piek hetzelfde is dan kan het ook best wel maar 200 W rms zijn of nog minder
          Account niet meer actief.

Comment

• Paul van Dort
            • Jun 2004
            • 105

Ik heb de efficiency eens nagemeten bij 1000Hz op 1 meter: 91 dB/W/m
            (of bij 2,85 V). Dus niet echt om over naar huis te schrijven.

Beste Nightline,
            Bedankt voor de reactie. Dat geeft al moed ;-)
            Is het echter mogelijk een beetje meer concreet te zijn?

Welke woofer heb je gebruikt en welke driver?

Omdat het een basreflex kastje is ga ik ervan uit dat dit wel wat tuning vraagt. Daar heb ik WinISD voor en de T&L parameters van de woofers. Het volume van de kastjes kan ik wel bij benadering bepalen . Achteraf kan ik nog bijtunen door met het oppervlakte en lengte van de ports te werken

Wat bedoel je precies met het uitmeten van de filter? Ik veronderstel dat de cross frekwentie bekend is en dat het dan klassieke filter berekening is?

Een andere optie is EV componenten te koopen, maar ik voel aan dat ik dan goedkoper een echte EV kast kan kopen...

Paul

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Ik dacht dat prgramm en rms hetzelfde was. Ik kende de termijn ook alleen maar uit de dapkrantjes.

Maar als program en piek hetzelfde is dan kan het ook best wel maar 200 W rms zijn of nog minder
              Een veel (meest?) voorkomende verhouding tussen de diverse termen is: W piek = 2 x W program = 4 x Wrms

Mvg Johan

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Ik weet niet hoe het met plastic kastjes werkt maar ik vroeger nog een klant gehad die dacht goedkoop uit te zijn door goedkope rommel te kopen en er dan goede speakers in te doen... dat ging heel goed... tot zijn kast uit elkaar rammelde wegens de veel grotere krachten veroorzaakt door een hoogrendementswoofer...
                Hopelijk scheurt jouw plastic niet of gaat het zo erg resoneren dat klank compleet verkleurt. ALLE onderdelen van de luidspreker maken dat een luidspreker goed of slecht klinkt. Ik vind dit eerlijk gezegd maar een knoeiprojectje.
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Paul van Dort
                  • Jun 2004
                  • 105

Originally posted by laserguy
                  Ik weet niet hoe het met plastic kastjes werkt maar ik vroeger nog een klant gehad die dacht goedkoop uit te zijn door goedkope rommel te kopen en er dan goede speakers in te doen... dat ging heel goed... tot zijn kast uit elkaar rammelde wegens de veel grotere krachten veroorzaakt door een hoogrendementswoofer...
                  Hopelijk scheurt jouw plastic niet of gaat het zo erg resoneren dat klank compleet verkleurt. ALLE onderdelen van de luidspreker maken dat een luidspreker goed of slecht klinkt. Ik vind dit eerlijk gezegd maar een knoeiprojectje.
                  Beste,

Ik denk dat dit type kastje zijn degelijkheid heeft bewezen over de jaren. Daar maak ik mij geen zorgen over. Robustheid is geen probleem.
                  Verder komt het er volgens mij op aan het kastje aan te passen aan de nieuwe woofer door de reflex poorten aan te passen en verder de filter en tweeter door te lichten en eventueel te vervangen door iets geschikter. Ik denk dat ik voldoende testequipment heb om dit correct te doen (noise generator, real time Analyser, toon generator....). Lijkt me niet echt een knoeiproject.

Comment

• nightline
                    • Oct 2002
                    • 1001

Zoals Rademakers aangeeft, de woofer is 900 watt program en dus 450 RMS.

Een filter inmeten betekend eerst de woofer in het kastje en daar een freq.curve van meten, daarna het zelfde met de tweeter.
                    Aan de hand hiervan wordt de cross-over freq. bepaald.
                    Hiermee bereken je een standaard filter, en sluit deze eerst alleen op de woofer aan. Aangezien een 12 DB/octaaf filter niet perse een 12 DB/octaaf afval curve laat zien, dient het filter getuned te worden.
                    Het zelfde geldt weederom voor de tweeter.
                    Hierna ga je beide aansluiten en kijken hoe het met het fase gedrag tussen woofer en filter zit, en corigeer dat indien nodig. Vaak dient ook nog een EQ functie te worden ingebouwd, en de tweeter qua rendement gecompenseerd te worden.

Niet ff snel dus....

Mvg

Jack