subwoofer aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeroent83
    • May 2008
    • 11

subwoofer aansluiten

Subwoofer aansluiten.

Ik heb dus zelf een subwoofer gebouwd, met hierin 15" Eminence Kappa FLA woofers. De speakers zijn biede 8 Ohm.
    Graag wil ik ze paralel schakelen zodat de totale weerstand nog maar 4 ohm is.
    Nu is mijn vraag kan ik dit het beste in de de speaker doen door de 2 kabels op dezelfde aansluiting te solderen of is het beter om 2 apparte aansluitingen te maken en deze op de vesterker bijde op in chanel te zetten ?.
    Moet ik verder nog rekeing houden met de dikte van de kabels ?

Alvast bedankt,

Gr Jeroen.
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

Maakt weinig uit, in de box is het makkelijkste. Dan kun je ook een standaard 2-aderige kabel gebruiken.
    Je kabeldikte is wel van belang, zo dik mogelijk is het devies.
    Het meest gebruikelijk is 2 x 2,5 qmm. dat is genoeg voor de meeste toepassingen, wel afhankelijk van de kabellengte en vermogen.
    Als je een 30 meter lange kabel zou willen gebruiken kun je beter dikker gaan, 4 of 6 qmm. (wil je vast niet)

Comment

• koentjes
      • Dec 2007
      • 333

ik zou gaan voor het in de kast aan elkaar solderen, als je pas bij je versterkers de boel paralel zou gaan aansluiten krijg je ook 2x de kabellengte, 2x stekkers, en dus extra kosten. en de verliezen die je ermee zou kunnen lijden zijn minimaal/verwaarloosbaar.

zoiets is wel handig als je 2 speakers apart per kanaal wilt aansturen, zoals bijvoorbeeld bij de Electrovoice Xi-2181 baskasten... maar die speakers krijgen ook minstens 800 watt per stuk te voorduren.

Comment

• jeroent83
        • May 2008
        • 11

subwoofer

Bedankt voor jullie antwoord, Ik ga er morgen mee aan de slag.
        Vandaag is namelijk mijn Crossover binnen gekomen de Beringer CX2310 met mono sub aansluiting. en hier komt mijn volgende vraag.

Welke frequentie kan ik als beste gebruiken in kan tussen de 40 en 120 hz traploos instellen ?

Ik heb ook 2 full range speakers, deze laat ik momenteel nog los van de crossover omdat deze een eigen filter hebben. maar in de toekomst wil ik deze ook gaan splitsen.

Helaas kan ik de sub ook lang niet vol benutten om dat mijn versterker maar 450 watt aan 4ohm geeft.

Comment

• Dirk Wijnen
          • Dec 2006
          • 189

Als ik jou was, dan zou ik je gehele set opbouwen en dan een beetje gaan stoeien met de crossover, ik heb mijn subs tot de 85 / 90Hz gecrossed,, maar dat is puur smaak. Je kunt gewoon het beste op je gehoor af gaan. Vaak bij de 120Hz word het laag "weggekapt" bij die behringer crossovers..
          Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• jeroent83
            • May 2008
            • 11

sub

Bedankt voor jullie antwoorden.

Vandaag was de dag dat ik mijn subwoofer helemaal klaar kon maken.
            Ik heb de Crossover op een freq staan van 65 voor de sub omdat mijn fullrange de rest mee overpakken ( deze zijn nog pasief ) dus ik heb alleen de sub nu op de crossover zitten.
            Maar het geluid is echt geweldig, beter dan ik verwachte mijn sub heb ik gebouwed volgens de B&C SUB 215
            Speakerstore website
            De sub is gevuld met 2 Eminence Kappa FLA speakers van 600Watt RMS
            Maja nu is mijn versterker weer het mindere in de installatie, en begint op een hoog vollume te clippen helaas.
            Dus ik heb de versterker nu zo afgesteld dat hij niet de clip in kan wanneer het meng paneel vol openstaat.

Ik ben heel erg blij met het resultaat
            Ik zal morgen wat foto's posten.

Comment

• koentjes
              • Dec 2007
              • 333

Originally posted by jeroent83
              ...
              Dus ik heb de versterker nu zo afgesteld dat hij niet de clip in kan wanneer het meng paneel vol openstaat. ....
              misschien slimmer om je versterker helemaal open te draaien en de rest op je crossover in te stellen... op de versterker regel je nl. de ingangsweerstand, en niet het volume, en op de crossover regel je wel het volume waarmee je instuurt op je versterker.

Comment

• jeroent83
                • May 2008
                • 11

Sub

Oke, bedankt voor de tip dan ga ik hem inderdaad zo afstellen.

hier de foto's van de sub eerst de bouw en het resultaat nu.

Comment

• jeroent83
                  • May 2008
                  • 11

Versterker

Aangezien mijn DAP Radeon deze sub dus niet goed aan kan ben ik aan het kijken naar een andere versterker. de Radeon kan ik dan alleen gebruiken voor mijn fullrange.

Ik heb een DAP mission zien staan die me wel intressant lijkt. volgens de specs kan ik hem briged op 4 ohm gebruiken waardoor deze 1100 watt levert. de speakers zijn elk 600watt in de sub dus dat zou mooi zijn.

Of zou ik de radeon ook op 4 ohm briged kunnen laten draaien, kan het namelijk nergens terug vinden. In dat geval ga ik de Radeon gebruiken voor mijn sub's en schaf ik een wat minder zware versteker aan voor de fullrange speakers.

Comment

• Dirk Wijnen
                    • Dec 2006
                    • 189

Originally posted by jeroent83
                    Ik heb een DAP mission zien staan die me wel intressant lijkt. volgens de specs kan ik hem briged op 4 ohm gebruiken waardoor deze 1100 watt levert. de speakers zijn elk 600watt in de sub dus dat zou mooi zijn.

Of zou ik de radeon ook op 4 ohm briged kunnen laten draaien, kan het namelijk nergens terug vinden. In dat geval ga ik de Radeon gebruiken voor mijn sub's en schaf ik een wat minder zware versteker aan voor de fullrange speakers.
                    Beste Jeroen,

Aangezien je subs 1200 watt rms zijn en je gebruikt een versterker van 1100 watt dan is de versterkers veelste licht, je versterkervermogen mag gerust 1,5 keer zo veel zijn dan het vermogen van je subs.
                    Ook raad ik aan om de DAP versterkers niet aan te schaffen, dit klinkt zowiezo niet lekker op het laag, als ik jou was dan zou ik het geld even aan de kant leggen voor een leuke 2e handse of als je veel geld hebt een nieuwe versterker te kopen. Crest of Crown oid je ziet ze regelmatig op Marktplaats voorbij komen, en ik kan je zeggen het zijn echte krachtpatsers op het laag!!
                    Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

De Kappa 15LF heeft weliswaar een hoge elektrische belastbaarheid maar het blijft een 3" Kapton VC met 5,5 mm Xmax. Tenzij je goede processing toepast (o.a. low cut op ~afstemfrequentie) kom je met plusminus 600 W per luidspreker al goed weg. Voor er Kapton in de spreekspoel werd toegepast was de elektrische belastbaarheid 400 Wrms en daarmee een betere indicatie van de "allround" prestaties.

Als je budget niet te hoog is, neem dan in ieder geval een DAP Palladium (bijv. de P2000). Ik zou Dirks advies wel in overweging nemen.

Mvg Johan

Comment

• jeroent83
                        • May 2008
                        • 11

sub

Oke, bedankt voor het advies. Zal het niet in de wind slaan.

Omdat we over 2 weken een feest hebben, waar we vol op moeten kunnen draaien heb ik als tijdelijke oplossing een versterker gehuurd.
                        Ik heb hiervoor een Behringer EP2500 gehuurd, die ik gebrugd ga gebruiken alleen voor de sub.

Deze versterkers zijn niet zo duur maar zouden goed presteren, op langere termijn wilen we toch een eigen aanschaffen, ik zal marktplaats in de gaten houden want nieuw vind ik die crest en crown duur.

@Rademakers
                        Bedankt voor de specefieke info over de speakers, van deze gegevens was in niet op de hoogte behalve de 5.5 Xmax. Deze speakers zijn me aangeraden voor het bouwen van een sub. en het klikt ook erg goed.

Comment

Working...