uit of in fase?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • horace
    • Apr 2008
    • 1

uit of in fase?

Ik ben Horace,
    al vele jaren muziek-freak die o.m.graag met luidsprekers knutselt en experimenteert,
    om een lang verhaal kort te maken,
    uiteraard ben ik op de hoogte dat men luidsprekers L en R in fase dient aan te sluiten op een versterker, +/+ -/- , omdat anders het stereobeeld verloren gaat en de luidsprekers ahw. dynamiek van elkaar "afpakken" ,
    toch heb ik al meerdere malen het volgende meegemaakt;
    dat bij 2 identieke luidsprekerboxen (die intern uiteraard correct zijn doorverbonden) de bas weergave erg minimaal is wanneer ik ze "juist"aansluit op beide kanalen van m'n versterker, maar wanneer ik bij één van beiden de + en - draad omwissel, en ze dus uit fase zet, er juist sprake is van een enorme dynamische winst voor de bas...
    mijn vraag uiteraard; hoe kan dat?
    kan het overigens kwaad om ze uit fase aan te sluiten?
    heeft het mogelijk ook te maken met de plaatsing van de speakers?
  • dexter
    • Jul 2005
    • 433

Dan was de set niet simetrisch geplaatst bijvoorbeeld 1 verder naar voren dan de ander.

En ja een paar centimeter KAN al voor problemen en fase uitdoving zorgen.

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

de bas weergave erg minimaal is wanneer ik ze "juist"aansluit op beide kanalen van m'n versterker, maar wanneer ik bij één van beiden de + en - draad omwissel, en ze dus uit fase zet, er juist sprake is van een enorme dynamische winst voor de bas...
      Dat klinkt toch echt als een beschrijving van wat er gebeurt, als je de kasten in fase aansluit i.p.v. andersom.

Het is waarschijnlijk dat er na de aansluiting een fout in de bedrading zit, of wellicht er voor.

Mvg Johan

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Originally posted by dexter
        Dan was de set niet simetrisch geplaatst bijvoorbeeld 1 verder naar voren dan de ander.

En ja een paar centimeter KAN al voor problemen en fase uitdoving zorgen.
        Nou.... met een golflengte van ca 3,4 meter bij 100 hz zullen een paar centimeters niet echt schelen...
        Paul.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

Wat voor filtering, lees X-over, gebruik je?
          Hier wil ook nog wel eens een fasedraaier opzitten. Wellicht dat deze voor een van de twee kanalen staat ingesteld.
          Ik mag aannemen dat je voor beide kanten dezelfde crossover gebruikt.
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...