Bouwen drive inn geluidsinstallatie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj boja
    • Apr 2006
    • 56

Bouwen drive inn geluidsinstallatie

Hallo

Nu moet het er toch eens van komen dat ik alles in orde zet .
    Momenteel sleur ik me te pletter aan alerei boxen die niet eens bij elkaar passen .

Ik zou een compact systeem willen maar met toch wel enige volume en deftige klank.

Daar ik hier en daar nog wat losse luidsprekers liggen heb had ik het volgende gedacht.

2 subs van 18 sound BPH 118 zie speakerstore.nl
    2 baskasten 18 sound BR215 zie speakerstore
    en dan nog 2 tops ( mid - high ) met zelfde breedte zodat alles past.

Voor de subs had ik 18" van celestion hier liggen B18-1000 8 ohm
    voor de baskasten nog twijfels of eminence of ook celestions
    voor de tops 2 celestion K 10-200e 16ohm en 1 " hoorn per kast

de subs tot max 120 hz , bas tot ong 500 hz en top 10" ers tot 2,5khz en de rest voor de hoorn .
    Zijn er mensen hier die kunnen zien of dit zou klinken zoals het hoord of wordt dit een verloren zaak .
    Ook goede tips voor 15" bassen zijn welkom
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Ok, mijn eerste vraag,

Waarom wil je bouwen?
    Buiten dat het heel goed kan zijn, is het wel een vak appart. Bovendien is het vaak niet goedkoper. je moet je wel echt goed bedenken of het je wel loont een systeem te bouwen. Wij hebben hier een werkplaats waarin zulke zaken gebouwd kunnen worden en de juiste machinale voor houtbewerking enz. Maar dat is iets waarover de meeste mensen ook niet beschikken. Uiteraard geen probleem, maar wel een reden om mischien toch te kiezen voor een kant en klare kast. je weet dan wat je koopt en hoe het klinkt. bij zelfbouw moet vaak nog getuned worden en aangepast, dit moet je wel kunnen. Laat me je niet ontmoedigen, maar je moet je wel terdegen afvragen of zelfbouw wel loont. Het moet wel een serieuze meerwaarde hebben wanneer je woest begint te zagen en bijtelen.
    bedenk eerst waarom je zelfbouw kasten maakt, dan of je er de kennis toe hebt, de gereedschappen en de ruimte. Daarna kun je aan je project beginnen.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• dj boja
      • Apr 2006
      • 56

ruimte en gereedschap is geen probleem.
      Waarom om dat ik die speakers liggen heb en nu een systeem heb die op niet trekt qua uitzicht, de klank lukt nog wel.
      Ook omdat het een hobby is en iets waar je dan trots kunt op zijn.
      Kant en klare kasten zijn te duur want een degelijk set kost al vlug enkele duizend euro's .
      En indien het zou kunnen met de speakers die hier liggen te liggen zou het enkel het hout kosten en dit is aan inkoopprijs . + afwerking

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Kies gewoon één merk, als je meeste speakers al van Celestion hebt dan ga je daar mee verder!
        Maar een Celestion in een kast zetten die voor 18Sound is berekend, kan je zwaar tegen gaan vallen qua klank....
        Beter bereken -of zoek- je de juiste plannen voor de Celestions, ook al kost het hout je niet veel, er gaat toch weer een hoop tijd verloren als het niet goed klinkt !

Maar goed, maak maar lekker veel foto's van de bouw, dan hebben we weer wat te kijken hier
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• dj boja
          • Apr 2006
          • 56

die plannen voor celestion speakers zijn moeilijk te vinden
          zal zien wa ik zelf kan berekenen

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Via Google geplukt:

Power Handling: 1000w
            Highest X-over Freq (Hz) 300
            Voice coil dia.(mm) 100
            Voice coil Lenght (mm) 19.0
            Mag.Grap Flux Density (T) 1.33
            Mag.Gap Depth (mm) 9.5
            Mag. Weight (oz) 126
            Average Sensivity (dB/w@1m) 98

Thiele-Small Parameters

Free Air Resonance (fs, Hz) 30.0
            DC Resistance 5.8
            Effective Diameter (d,m) 0.38
            Equivalent Volume (Vas, I) 345
            Total Moving Mass (Mmt, m) 147
            Electrical Q 0.306
            Mechanical (Qms)5.76
            total Q (Qts) 0.291
            BI product 22.9
            Depth (mm) 202
            Net Weight (kg) 15.0

In een basreflexkast van 90 - 165 liter getuned op 30 -45 Hz. Als Xmax in een WinISD Pro simulatie kun je 7,5 mm gebruiken.
            Zo op het eerste gezicht zal deze speaker ook werken in een kast waar de 18LW1400 in werkt, met een basreflex speel je wel op safe.
            In dat geval lijkt een dubbel 15" voor 120 -500 Hz me wel overkill. Ik zou in eerste instantie zo veel mogelijk geld aan zo weinig mogelijk componenten besteden, zeker aan het hoog.

Naast hout en luidsprekers heb je nog secundaire kosten zoals wielen, aansluitingen, kabels, crosssover/processor, etc. Dat tikt ook aan.

Mvg Johan

Comment

• dj boja
              • Apr 2006
              • 56

De parameters had ik al, maar toch bedankt .

2 15" voor de bas overdreven ? Het is de bedoeling bij kleinere klussen geen subs of bph mee te nemen.
              Wielen en aansluitingen , enz... neem ik van men (oude boxen).
              Crossover --- alles actief behalve mid high top ma die heb ik al 2,5khz
              Indien je een ander alternatief hebt voor een degelijke set met die luidsprekers 1 18" celestion B-1000 , 2 eminence kappa 15" of 15" gbs , 2 10 " celestion 200 e en 1" hoorn per kant laat maar horen .
              Een basreflexkast is tuurlijk het smakelijks en het zekers maar kan iemand da berekenen voor die bph of da lukt .

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

2 eminence kappa 15"
                Dat verandert de zaak,

Ik zat aan een een zwaarder model te denken maar 2 x Kappa 15 lijkt me wel op zijn plaats.

De Celestion valt in dezelfde categorie als de aanbevolen luidsprekers. Het lijkt me echt geen probleem. Wel is het een kast die concentreert op output ipv diepgang maar als dat geen punt is...

Johan

Comment

Working...