beginnende zelfbouwer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erik k
    • Mar 2008
    • 2

beginnende zelfbouwer

Al een tijdje zou ik graag zelfbouwspeakers willen bouwen. Natuurlijk wil ik zo nauwkeurig mogelijk te werk gaan en een zo goed mogelijke kwaliteit. Allereerst lijkt het me goed om een goed ontwerp te bouwen. Als ik het goed heb is de klank/kwaliteit afhankelijk van de grootte van de kast. Ook lijkt het me dat er een bepaalde verhouding moet zijn tussen de bassspeaker, de midspeaker en de tweeter in watt. Kan iemand mij daar in helpen?..misschien eventuele berekeningen, als die er zijn, verschaffen. Materiaalsoorten die het best zijn. Als iemand is die me daarbij kan helpen, hoor ik het wel

Groeten Erik
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

hallo erik, welkom

eerste tip, begin met het grondig doorzoeken van dit forum!!!
    tweede tip, bedenk wat voor soort kasten je wilt bouwen, PA of hifi , het is hier puur PA, dus voor hifi op andere fora zoeken....
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1066

idd

jezelf eerst eens gaan afvragen:

- wat voor speakers je wil gaan bouwen
      - voor wat voor doeleinden je ze wil gaan gebruiken
      - wat het budget is

Aan de hand daarvan kan je kiezen wat voor speaker je wil gaan bouwen

er zijn ook heel veel tekeningen te krijgen van speakers. het voordeel is als je niet zo thuis ben in het berekenen van kasten en derg. dat je toch prima zelf speakers bouwt.

2 leuke site's

Speakerstore website
      Speakerplans.com

verder veel succes en voor specefieke vragen, als je er zelf niet uitkomt, is hier hulp genoeg!

Comment

• Erik k
        • Mar 2008
        • 2

beginnende zelfbouwer

PA-boxen vind ik helemaal geweldig. Ik heb al een klein beetje ervaring opgedaan met PA-boxen uit elkaar halen en de kasten te onderhouden. Ik heb niet echt een budget om deze te maken. Het liefst wil ik stap voor stap te werk gaan. Eerst een leuk ontwerp uitkiezen en bestuderen..Daarna kast en stap voor stap de apparatuur inbouwen. Ik wil niet direct een grote PA-box bouwen. Liefst wel klein beginnen. Wat ik me afvraag is...Er zijn verschillende soorten systemen..wat is het meest gangbare/populaire.. Weet iemand een goed ontwerp om mee te beginnen?

Gr. Erik

Comment

• Dirk Wijnen
          • Dec 2006
          • 189

Beste Erik

Als ik jou was dan zal ik goed rond kijken op het forum en kijken naar de site's die Jens jou gaven.

Leuke subjes die je kunt maken zijn bijvoorbeeld 18 sound BR118 kastjes.
          Deze zijn niet zo heel erg moeilijk te maken, dus ideaal voor een beginnende zelfbouwer. Ook zijn er genoeg website's waar je de bouwtekeningen kunt vinden.

en btw, er zijn ook genoeg andere bouwtekeningen te vinden voor topkasten of eventueel andere basskistjes.

Ik wens je veel succes met je eerste zelfbouw set!
          Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

Working...