speakerrand te hard.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teunos
    • Feb 2008
    • 352

speakerrand te hard.

hoi forum bezoekers.

sinds een jaar heb ik mijn hobby luidsprekers weer opgepakt. vroeger was ik dj en bouwde zelf speakers en kwam zo in aanraking met RCF speakers. nu ben ik weer bezig met RCF speakers uit de jaren 70. nu is mij opgevallen dat alle RCF speakers die aanlopen die ik hier heb liggen, zijn aan gaan lopen doordat de speakerrand te hard is geworden. nu is mijn vraag dus of iemand weet met wat voor een verhardingsmiddel de randen werden behandeld zodat ik met een oplosmiddel de randen weer soepeler kan maken.
    veel van de oude rcf speakers hadden gewoon een zwarte speakerrand maar speaker modellen zoals de rcf l12p11c
    "http://i195.photobucket.com/albums/z...oraanzicht.jpg"
    hadden een rode rand. hiervan heb ik er ook 1 liggen maar hiervan denk ik dat de speakerrand was behandeld met een soort hars want zoals de speaker vroeger in een kast zat is aan de onderkant de hars uit gaan lopen.
    als iemand mij meer informatie kan geven over wat voor een soort behandeling deze speakerranden hebben gekregen of welk oplosmiddel geschikt is dan hoor ik dat graag.
    ''diamonds are forever''
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

... klinkt mij als een topic voor het LS zelfbouwforum.

Verder lijkt me dit niet betrouwbaar / rendabel te herstellen en lijkt het me ook meer een probleem van de spoel die aanloopt dan een ophanging die aanloopt.

Succes !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Turboke
      • Oct 2006
      • 463

Ik zou eens contact nemen met Her-las te wilrijk, deze hersteld alle speakers.

Comment

• teunos
        • Feb 2008
        • 352

Originally posted by Koen van der K
        ... klinkt mij als een topic voor het LS zelfbouwforum.

Verder lijkt me dit niet betrouwbaar / rendabel te herstellen en lijkt het me ook meer een probleem van de spoel die aanloopt dan een ophanging die aanloopt.

Succes !
        nou het probleem is niet dat ze aan lopen want dit heb ik zelf al hersteld. het probleem is alleen dat doordat de rand te hard wordt, de speaker continu een flinke bas moet weergeven en dan de rand omklapt (dus zeg maar de vouwen in de rand omklappen) en dat hierdoor de conus schuin trekt waardoor de speaker gaat aan lopen en als hij hiermee doorspeelt de speaker gewoon verne***. nou zou ik dus graag willen weten wat voor een hardingsmiddel er vroeger werd gebruikt op RCF speakers voor de behandeling van de rand zodat ik deze behandeling ongedaan kan maken met een oplosmiddel en vervolgens de behandeling zelf opnieuw uit te voeren. (ik ben zelf nogal handig met chemische middelen etc dus dat zal het probleem wel niet zijn).
        en idd ik denk dat ik het ook maar is probeer bij het zelfbouw subforum.
        ''diamonds are forever''

Comment

Working...