grotere X max

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vegapower
    • Nov 2004
    • 355

grotere X max

ik heb dus een hoorngeladen baskast met 2 12inch speakers.
    deze geeft een lekkere kickbas.maar naargelang de groote en het gewicht vind ik ze iets te plat.
    ik heb speakers gevonden met een grotere X max. voor de resy byna dezelfde specificaties.
    origineel zyn het de atc pa 75-314 => http://www.lephenixnoir.homeunix.net...s/FDELALEU.pdf
    ik zou deze erin willen plaatsen
    B&C.Speakers 12NW76 => Welkom bij Speakerstore

zou het verschil qwa opbrengst groot zyn?
    het vermogen dat er nu opstaat is een crest 8001.
    wel wetende dat de kasten per 2 aan 1 kant staan en dus 4 speakers per kanaal hangen (1400wrms op 2ohm )

mvg
  • vegapower
    • Nov 2004
    • 355

niemand die antwoord weet?

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Wat is de Xmax van de 75-314? Ik zie deze niet in de spec. sheet terug.

De Xmax zegt in principe niet zoveel over de "opbrengst" bij een vaststaand, toegevoerd vermogen, dat doen de gevoeligheid en/of het rendement.

De gevoeligheid is nagenoeg gelijk en daardoor zullen ze allebei, met het zelfde toegevoerde vermogen, in een gelijke kast, min of meer dezelfde SPL neerzetten.

Wel zijn enkele andere parameters verschillend waardoor de luidsprekers toch verschillend kunnen klinken, desondanks het feit dat ze voor dezelfde kasten geschikt zijn met vrijwel gelijke gevoeligheid.

maar naargelang de groote en het gewicht vind ik ze iets te plat
      Wat bedoel je hiermee?

Johan
      Last edited by Rademakers; 16-01-08, 17:44.

Comment

• vegapower
        • Nov 2004
        • 355

de x-max van de atc heb ik ook niet gevonden. deze zal wel niet zo denderend veel zyn vermoed ik. het is een speaker van meer als 20jaar oud.

te plat naaregelang het gewicht bedoel ik dat voor kasten die 80kg wegen meer punch mocht uitkomen.

mijn bedoeling is meer uit de kasten te halen.

maar als ik nu de andere speakers neem. en zet er meer vermogen op.
        1200wrms per kast in plaats van 700wrms.
        zou dat veel verschil maken?

ik dacht eigenlijk, grotere x-max => meer luchtverplaatsing => hogere spl waarde
        Last edited by vegapower; 16-01-08, 19:30.

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

10.log(1200) - 10.log(700) = 2,34 dB. Als je daarin de gevoeligheid meeneemt, kom je uiteindelijk op zo'n 3 dB verschil (wellicht toch wat kleiner als je de powercompressie in acht neemt).

Op basis van je gehoor kun je een verschil van 3 dB moeiteloos toekennen maar het is niet echt een groot verschil te noemen.

Welke kasten gebruiik je op het moment?

Mvg Johan

Comment

• vegapower
            • Nov 2004
            • 355

is een si 1000 van nexo.

3db. dat komt dus over elkaar met 1 speaker extra. maar wel een versterker extra meesleuren. ik heb zoยดn 2 setten dan komt dit op een 6 db winst als ik juist ben?

mvg
            Last edited by vegapower; 16-01-08, 21:53.

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Voor elke verdubbeling van luidsprekers krijg je normaal 3 dB extra door de verdubbeling van het vermogen.

Afhankelijk van de afstand van de kasten en de frequentie die ze weergeven kunnen de kasten echter ook een acoustische koppeling geven, hierdoor krijg je 3 dB extra.
              Op 300 Hz is de maximale afstand voor deze acoustische koppeling 25 cm. Zou je het aantal kasten verdubbelen (en deze op elkaar stapelen) dan zou je dus in een groot gedeelte van het kick(mid)bass gebied een acoustische koppeling krijgen goed voor in totaal 6 dB (waarvan 3 dB door het verdubbelde vermogen en 3 dB door de acoustische koppeling).

Verdubbelen van het aantal kasten met het dubbele vermogen erop zou dus de meeste vooruitgang bieden. Binnen het gebruik van een enkele kast zou een nieuwe (betere luidspreker, die het dubbele vermogen aan kan/krijgt) de meeste vooruitgang bieden.
              Het dubbele aantal kasten met in totaal hetzelfde vermogen erop geeft dus ook 3 dB extra.

Johan
              Last edited by Rademakers; 18-01-08, 17:54.

Comment

• vegapower
                • Nov 2004
                • 355

dus zou het de moeite zyn de onkosten?
                8 x 180euro / speaker
                1 x crest 8001

du seen 2000euro onkoste
                Last edited by vegapower; 19-01-08, 12:15.

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Dat is voor jou een stuk makkelijker om te bepalen dan het voor mij is.

Persoonlijk zou ik eerst een AB(X) test doen (1 kast nieuw vs. 1 kast oud, met bijbehorende uiteindelijke vermogens) om te zien of het resultaat voldoet aan mijn eisen, voordat ik een dergelijk bedrag zou investeren.

Ik kan weinig tot geen inhoudelijke informatie vinden over de SI1000 (specs, etc). Bij een subjectieve term als "plat klinken" denk ik in eerste instantie aan een tekort in een bepaald frequentiegebied, bijv. in het laagste octaafje van de "kick". Niet zozeer aan louter te weinig dB's.

Mvg Johan

Comment

• vegapower
                    • Nov 2004
                    • 355

of als iemand een mooi plannetje weet van een hoorngeladen kast met 15 inch die doorloopt tot 300hz... want de meeste gaan belange zo hoog nie... dat is misschien goedkoper.

ja plate. als je de kast hoort van een si 2000.
                    dubbele 15inch natuurlijk... maar daar zit kracht in.

mvg

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

De mid/laag sectie van de Xtro loopt van ca. 90 Hz tot 300 Hz. Ook dubbel 15".

Mvg Johan

Comment

• vegapower
                        • Nov 2004
                        • 355

90 hertz is beetje weinig.
                        zyt ge verplicht steeds subs mee te nemen.
                        en wetende dat nexo een punsh geeft op 80hz.

dus zou eerder een kast moeten zyn 40 a 50 - 300hz

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

Dat veranderd de zaak,

De mogelijkheden zijn naar mijn idee dan vrij beperkt en op het gebied van zelfbouw vaak onontgonnen gebied. Een "echte" hoorn geladen kast die vanaf 40-50 Hz goed werkt is vrij lang qua hoornlengte (ca. 150+ cm). Omdat niemand op een kast van 150+ cm diep zit te wachten wordt deze dus al snel gevouwen waardoor de prestaties boven de ca. 150 Hz moeilijk te voorspellen zijn en er niet altijd even goed uit komen. Dergelijke hoorns hebben vaak een phaseplug (ingewikkeldere ontwikkeling) en/of berusten meer op het bandpasshoorn principe (BPH).

Ook zijn luidsprekers vaak geoptimaliseerd voor bas of midbas toepassingen. Mede daarom is 80 รก 120 Hz een goede scheidslijn omdat de twee gebieden om andere parameters vragen bij zowel luidsprekers als de hoornkasten. Een kast van ca. 75 cm diep valt meestal nog goed te doen.
                          Persoonlijk ben ik een voorstander van een aparte sub / midbas kast.

Voorbeelden op het zelfbouwvlak zijn naar ik meen de GSP 1 en 2 (zie speakerstore/ constructies en dit forum). Verder de niet onomstreden creaties van Bill Fitzmaurice (bouwplannen tegen vergoeding). Uiteraard zijn ook een aantal "glijbanen" en de w-bin oorspronkelijk voor dit frequentiegebied bedoeld, over de klank en geschiktheid valt te twisten.

Qua BPH zijn er meerdere merken met een dergelijke "vanaf 50 Hz kast" in het gamma, vaak zijn deze echter inclusief mid/hoog en zodoende een complete top/fullrange kast. In ieder geval Funktion One en naar ik meen Turbosound. Dat is echter op het randje van mijn werkgebied.

Mvg Johan

Comment

• vegapower
                            • Nov 2004
                            • 355

ik zou graag de si 2000 van nexo namaken.
                            dubbele 15 inch hoorngeladen.. op het zicht hetzelfde als de si 1000 maar andere poort.

indien ik een PA doe neem ik subkasten mee.
                            voor fuiven niet. daar zyn deze niet echt nodig.
                            klinkt natuurlijk veel beter met subs. maar dan staat de politie er veel te snel met hun meter

Comment

• salsa
                              • Jan 2007
                              • 1315

Ik weet dat je uit Belgie komt en ik uit Aruba, maar ik zit zo ff weer terug te lezen wat jij schrijft maar ik snap niets van wat jij nou schrijft.........

Probeer eens de dingen duidelijker uit te leggen wat je nu wilt!!

Dave.
                              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

Working...