Celestion G18-200

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Xmax
    • Jan 2006
    • 59

Celestion G18-200

Hallo,

Ik heb van een kennis twee celestion G18-200 overgenomen, met het oog om ze in een box te bouwen.
    Mijn eerste optie was om ze te gebruiken voor basgitaar, mits ze hievoor geschikt zijn.
    Tweede optie, boxen voor P.A of HiFi.
    Het bleek dat er nergens t/s specs te vinden waren, dus heb ik een mailtje gestuurd naar engeland, en de belangrijkste waardes gekregen.
    Ze zijden me dat de laatste serie 20 jaar geleden van de band af kwam.

Kan een van jullie gurus mij op weg helpen met winisd de Vb, Fb, F3 te bepalen voor een SBB4 alignment basgitaarbox of P.A box???

fs =29,6hz
    qts =0,364
    qes =0,38
    qms =8.9
    vas =518,5ltr
    le = 200watt
    spl =97,8db
    d =380mm
    bl =18,87tm
    re =7,21ohm
    mmd=79,12g
    Mair=21,61g
    cms=0,29mm/n
    rms=2,11kg/s

Grt,
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Als ik me niet vergis zit een SSB4 alignment voorgeprogrammeerd.

Je mist nog een belangrijke parameter, namelijk de Xmax. De andere T/S-parameters lijken een gitaarluidspreker te indiceren.

Mvg Johan

Comment

• Xmax
      • Jan 2006
      • 59

Ja, dat wist ik eerlijk gezegt wel, dat de Xmax waarde ontbrak.
      Dit is ook alles wat ik van celestion heb gekregen.
      Ik heb de waardes ingevoerd, en tot mijn verbazing kreeg ik een mooie curve bij Vb 120ltr en Fb 40hz, ook bij verandering van bijde waardes gebeurde er geen vreemde dingen, alleen de bult tussen de ~50 - 80hz veranderde, maar dat is natuurlijk normaal
      Het gemis is natuurlijk de grafieken van de powerdip, cone excurtion,spl en group delay, dat zijn de dingen die juist de efficientie van de box bepalen.

Ik dacht, toen ik de G op het label zag, meteen aan Gitaar dacht, maar ik denk zelf dat er geen 18" gitaar speakers bestaan, ze zouden veels te traag zijn.

Waarom denk jedat het een gitaar speaker zou zijn??

Ik ga celestion van de week weer een mail sturen, als ze in de archieven willen duiken voor de Xmax waarde

Grt,

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

maar ik denk zelf dat er geen 18" gitaar speakers bestaan, ze zouden veels te traag zijn.
        De ervaring van traagheid is een gevolg van bepaalde parameters, hoewel die bepaalde parameters vaak bij 18" worden aangetroffen, is een 18" geen definitie van die parameters.

Zo is ook de Qts/Qes van sommige gitaarluidsprekers belachelijk hoog (zwakke aandrijving) terwijl ze toch "snel" klinken.

Waarom denk jedat het een gitaar speaker zou zijn??
        Een opsoming van een aantal redenen (sommige op zich zelf staand verwerpelijk):

Het is een Celestion, de Vas is hoog, de Mms/Mmd is laag dus waarschijnlijk niet al te grote Xmax.

Verder is Le een parameter die doorgaans wordt uitgedrukt in mH. Waarschijnlijk is Pe dus 200 W, wat erg laag is.

Allemaal eigenschappen die ook op de hoge leeftijd van de luidspreker kunnen wijzen maar dan zou ik persoonlijk (in relatie tot de huidige parameters/prestaties alsnog naar een gitaar toepassing neigen.

Mvg Johan

Comment

Working...