welke 15'' speakers voor top?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

welke 15'' speakers voor top?

Ik ben in het bezit van 2x beyma 15g450n en 2x jbl 2226h. ook heb ik van die mooie groten hoorns met drivers.
    Ik wil een setje bass kasten en een setje toppen.

Het ontwerpen enzo is geen probleem, maar welke speaks zijn het meest geschikt voor de toppen? Zodat het mid-bass en mid ook nog goed klinkt...
    De top wordt overigens rond de 50 Hz getuned, zodat ze fullrange ook een lekkere bass geven

Als er intressen is zal ik het ontwerp en de bouw hier plaatsen.
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

Op de site van beyma staat een ontwerp voor een fullrange kast voor de beyma 15g450n. Op de site van jbl zie ik de 2226 vooral in baskasten, maar ik ben hem ook tegen gekomen in een monitor.
    Wat is jullie ervaring met deze drivers in een fullrange kast?

Comment

• Watt Xtra
      • Oct 2004
      • 1119

ik heb de 2226 ook in mijn dubbele 15" topkasten zitten van Hitec audio..
      met flink vermogen erop gaan deze als de brandweer. nadeel is dat ze niet heel ver doorlopen dus een zware hoogdriver is een must.

Verder heb ik ook de G400 in een 2weg topkast zitten. Mid is prima.. maar ik blijf enkele problemen houden met het mid/hoog. Komende dagen zullen de G400 worden voorzien van een dubbele BMS waveguide driver.. Kijken of dit beter gaat.
      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Needmoresound
        • Apr 2005
        • 170

ik heb nu de beyma 15g450n gebruikt, met de bouwtekening van de site van beyma, alleen de maten iets aangepast (zelfde inhoud en tuning).
        Het filter van beyma zit volgens mij op 2000 hz, terwijl de speaker rond 1500 hz sterk afloopt. Daarom heb ik een crossover frequentie van 1600 hz gekozen.
        de hf driver is een cp 360/k met een redelijk grote hoorn (45 cm breed).

Ik heb ze dezelfde dag nadat ze af waren meegenomen naar een feest van mijn tante. en hard en zuiver dat ze gingen! versterker niet verder als op 2/3 gestaan, anders ging het te hard. (Het zou ook wel aan de redelijk kleine ruimte hebben gelegen)
        Tussen de 1 en 4 khz moest er wel een beetje geequelized worden, ander leek het een beetje schel te gaan klinken (of dit leek of zo was weet ik niet, volume was te hoog om het goed te beoordelen. Misschien dat het in een grotere ruimte beter in te schatten is).
        Geluid kwam verder van een laptop (mp3tjes), waarvan de kwaliteit ook niet al te hoog is, dit maakt het natuurlijk ook moeilijker met beoordelen...

met nieuwjaar heb ik weer een nieuwe lokatie om ze goed te testen. met weer andere mensen om te beoordelen waar het geluid nog slecht is/ verbeterd kan worden.

Ik heb nog cp25 tweeters, zouden deze iets toevoegen? Zal het er scheller of minder schel door gaan klinken? Dien ik dan met het Lpad de cp 360 nog meer te knijpen?

G400 worden voorzien van een dubbele BMS waveguide driver
        Ik ben beniewd wat het resultaat is!

Comment

• Watt Xtra
          • Oct 2004
          • 1119

bijgaande een foto van de gemonteerde waveguides.
          het zijn er 2 per kast.

Dit is toch wel een enorme verbetering... Geluid is veel opener, helder sprankelend en gaat ook op 30 meter als de brandweer. Mn 15' speaker heeft er moeite mee.

paar foototjes
          http://www.mijnalbum.nl/Album=8RPCIA83

Hoe het zal wezen met een band heb ik nog niet kunnen beoordelen, gisteren alleen buiten kunnen testen met een cd en snelle processor instellingen.
          Komende week als er even tijd is zal er verder aan gesleuteld worden!
          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Needmoresound
            • Apr 2005
            • 170

2 per kast... is 1 niet genoeg? of kan je ze op deze manier wat lager laten gaan? en vanaf welke frequentie worden ze nu ingezet?
            en wat kosten die drivers per stuk?
            ziet er trouwens lekker degelijk uit!

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Wat is nu je vertikale spreiding met deze waveguides?
              Naar mijn idee niet meer dan een graad of 10?

En dat lijkt mij er weinig voor een "klassieke" box. (Ik bedoel dus: geen line-array opstelling...)
              Op 30 meter afstand zal het wel goed gaan ja, maar dichtbij?? Het gebied met een egale dekking qua frequentie is veels te klein nu!
              Deze dingen zijn echt bedoeld voor een line-array

Ben benieuwd. Paul
              Last edited by SPS; 24-12-07, 14:56.
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• ivo
                • Jul 2003
                • 390

Ik gebruik ze al een jaar op deze manier, geen enkel probleem tegengekomen.
                Foto's
                Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• Needmoresound
                  • Apr 2005
                  • 170

@Watt Xtra
                  voor hoeveel man gebruikt u die kasten met enkel 15 inch? en met wat voor versterker?
                  En voor hoeveel man gebruikt u de kasten met dubbel 15 inch? en met wat voor versterker?
                  En zet u er vaak nog een subje bij? en hoeveel subjes zijn er dan nodig om de 15 inches bij te houden? en filtert u dan de lage tonen bij de toppen weg?

p.s. het is natuurlijk ook van belang bij wat voor muziek?

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

antwoord

de toppen zijn bij mij echt bedoelt als topkast en spelen daarom ook niet lager dan 90 hz.

worden dus altijd in combi gebruikt met een 2tal 18" JBL bassen per top.

met deze set speel ik ongeveer 300-400 man op een flink volume. Met de nieuwe waveguides heb ik nog geen klussen gedraaid dus dat kan ik helaas niet vertellen. 350 man is op een schoolfeest en zal dus voornamelijk top40 zijn. Mijn toppen worden actief gefilterd, ruim 200watt op het hoog, 600 op het mid en 1200-2000 watt op het laag.

Live versterking ga ik ongeveer tot een 250 personen. Alles luid en duidelijk te verstaan en uitversterkt.

Hitec top, dubbel 15"/2" wordt ook actief gefilterd, ook gebruikt in combi met bassen, minimaal 2 maar ook wel eens 3 of 4. Bij 4 bassen wordt er meestal een kleiner 12/1' topje als infill gebruikt.
                    400-600 man Live versterking is geen enkel probleem. Ook in moeilijkere tenten en buiten podia..

alles wordt aangestuurd door een digitale dcx controller

Comment

• erikdrnl
                      • Jan 2003
                      • 134

Is de hitec processor niet goed genoeg.
                      Erik
                      erik

Comment

• Needmoresound
                        • Apr 2005
                        • 170

Bedankt voor de info!
                        maar wat ik het voordeel vind van deze speakers, is dat ze ook veel laag geven, zodat ze fullrange goed te gebruiken zijn.
                        Kunt u voor uw doeleinde niet beter speakers pakken met een hoger redement en die minder laag gaan? Of heeft u deze speakers gekozen om een andere reden?

Comment

• Watt Xtra
                          • Oct 2004
                          • 1119

Hitec processor is verouderd en niet te gebruiken met de overige speakers, hebben hier allemaal zelfde ampracken.. Met processor haal je ook nog wel iets meer uit het systeem.

Needmoresound.. wat je zegt klopt helemaal, de G400 is niet echt een midRaket en zal dus ook vervangen moeten worden. Deze speakers had ik echter reeds in oudere topkasten zitten en kon er een tijdje terug een 2tal bijkopen voor goed geld. Vandaar mijn eerste keuze.. De JBL hoort in de hitec en gaat als de brandweer. Hebben laatst een open podium gedaan waarbij we met de soundcheck de bass een beetje vonden achterblijven, bleek de versterker van de bassen gewoon uit te staan. Dat hadden we dus niet gemerkt!!

Wanneer je jouw top ook fullrange wilt gebruiken is de JBL wel een hele goede. Gebruik hierbij wel een deftige 2" driver die laag genoeg kan.

succes..

Comment

• Needmoresound
                            • Apr 2005
                            • 170

bleek de versterker van de bassen gewoon uit te staan
                            hahaha en maar sjouwe met die bassen!

Maar toen ik mijn full-range kasten gebruikte miste ik ook geen bas, ik had (voor mij gevoel) zelfs meer bas dan ik gewend was bij een 2 enkele 18'' die ik had (die ginge misschien wat lager, maar niet harder).

vanavond in een antikraak pand ze is goed op hun flikker geven, kijken wat ze echt kunnen hebben

Comment

• dexter
                              • Jul 2005
                              • 433

@ Wattextra: Welke hoogdriver heb jij dan in je Hitec kasten zitten?

En ik begrijp dus dat jij de oriinele processor van Hitec niet gebruikt hoe kom jij dan aan de juiste waardes om in je vervangings processor te zetten?

Comment

Working...