installatie textiel en geluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Johanna
    • Oct 2007
    • 1

installatie textiel en geluid

[FONT="Verdana"]Dag beste lezer van mijn berichtje!

Ik ben studente textielontwerp en ik doe momenteel mijn masterjaar aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent.
    Nu zou ik heel graag rond de combinatie "textiel en geluid" werken, ik zou een soort van installatie willen maken.
    Maar daar komt natuurlijk heel veel techniek bij kijken ..slik. Dus ik zoek langs deze weg eigenlijk iemand die me zou willen bijstaan daarin..
    Als iemand van jullie weet hoe je een systeem kan maken dat er voor zorgt dat doormiddel van druk een sensor geactiveerd wordt die in verbinding staat met een computer of installatie die dan vervolgens een bepaald geluid produceerd, en die wil dat geheim met mij delen dan zou mij dat tot de gelukkigste mens op aarde maken!

groeten
    Johanna
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Ik snap helemaal niets van je vraag, je wil doormiddel van druk geluidsdruk, vingerdruk, druk op textiel) een sensor activeren die vervolgens een geluid produceert..

er is vast iets op te verzinnen, maar kun je iets duidelijker uitleggen wat je nu precies in gedachen hebt.?
    Uiteraard staan we allemaal te springen om je de gelukkigste mens op aarde te maken, dus probeer het even te verduidelijken.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Beste Johanna,

Kijk even op: i_AM: interactive audiovisual media installation | introduction

Dit is een vergelijkbare installatie waar de "gebruiker" door middel van het plaatsen van figuren op een glasplaat bepaalde geluiden kan activeren en modificeren. Deze installatie was behoorlijk complex en maakte gebruik van een camera om de figuren te registreren (positie en hoek) om vervolgens de juiste parameters door te geven aan de sequencer die de geluiden weergeeft.

In jouw geval zou de "interface" (datgene wat de gebruiker in staat stelt om de installatie te gebruiken) niet uit figuren en een camera bestaan, maar uit druksensoren zoals Upgrading Your System al aangaf. Echter, vanaf het moment dat de sensor (druksensor of camera) iets registreert, komt er een stuk software bij kijken om ook daadwerkelijk geluiden te kunnen reproduceren die coherent zijn aan de intentie van de gebruiker. Wellicht kun je van de mensen van eerdergenoemde installatie wat tips gebruiken.

Merk ook op dat je in deze installatie niet alleen geluiden "activeert", maar ook kunt "modificeren". Daardoor hou je de gebruiker langer geïnspireerd. Slechts het triggeren van geluiden is niet interessant genoeg. Juist de mogelijkheid om je eigen smaak erin te verwerken, houd de gebruiker vast.

Kijk ook op: S T E I M

Deze stichting is helemaal thuis in het maken van muziek met druksensoren en dat soort grappen. Of ze ook daadwerkelijk in staat zijn om je te helpen is nog maar de vraag, maar wellicht kunnen zij je in contact brengen met studenten of enthousiastelingen die hier in thuis zijn en er wellicht iets mee willen doen.

In jouw geval zou ik denken aan de kleur of type stof als metafoor gebruiken voor het instrument wat je ermee aanspreekt. Zwaar en donker voor de bassen, licht en helder voor de altviolen etcetera.

Heel veel succes!
      Last edited by gertgeluid; 26-10-07, 00:34. Reason: Nog wat nuttige info.

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Voor de soft en/of hardware zou je ook nog even langs deze site kunnen gaan :

Circuits Online - Forum
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Koop/huur/regel een oude akai S900 sampler. (moet je voor heeeeel weinig kunnen kopen want die dingen zijn zeer verouderd)

Met piezo opnemertjes uit de electriciteitswinkel kun je geluiden laten horen (laat iemand er een kabel met jacksteker aansolderen)

Inderdaad, vereist dit iets kennis maar een willekeurige persoon die een handleiding kan lezen en iets kan solderen moet dit in een middag voor elkaar krijgen.

Kostenplaatje schatting 200 a 300 euro. Met lenen van een S900 +/-60 euro voor de piezo's+stekers.

Oh, ja. Er is wel versterking aanwezig?
          lekker belangrijk!

Comment

Working...