kast bouwen bij dap 15"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mvdmeulen
    • Aug 2007
    • 137

kast bouwen bij dap 15"

ik heb bij toeval 2 bijna nieuwe Dap speakers gekregen en hier wil ik een kast bij gaan bouwen.

dit zijn ze
    HIGHLITE online - MB-15

het is de bedoeling dat de kast alle twee de speakers gaat huisvesten
    maar de kast moet ook nog in mn kamer passen dus niet te groot zijn
    de speakers wil ik als subwoofers gaan gebruiken binnen mijn huiskamer set dus niet om op vol vermogen te laten draaien (of wel om te buren te pesten)

nou heb ik een paar vragen:
    wat is het beste materiaal om de kasten mee te bouwen?
    hoe kom ik er achter wat de inhoud moet zijn van de kast om hem goed te laten klinken (of beter zijn er ergens bouwtekeningen te vinden)
    zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden tijdens de bouw en/of ontwerp?

alvast bedankt

groeten mark
    Met vriendelijke groet,
    Mark van der Meulen
  • mvdmeulen
    • Aug 2007
    • 137

nu heb ik net even verder gekeken naar een topic over winisd en daar staat dat je met dat programma een aantal dingen kunt berekenen als je de specificaties van de speakers hebt
    nou heb ik die niet dus nog een vraag erbij: waar vind ik de exacte specificaties van de DAP MB-15?
    groet mark
    Met vriendelijke groet,
    Mark van der Meulen

Comment

• Stage-Q
      • Sep 2007
      • 389

ehh je zou ff creatief kunnen googelen?

wie weet is t wel heel simpel te vinden
      Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• mvdmeulen
        • Aug 2007
        • 137

heb ik gedaan maar ik kreeg niet meer informatie dan dat dap zelf op zn site heeft staan helaas
        dus vandaar mijn vraag

groeten mark
        Met vriendelijke groet,
        Mark van der Meulen

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

T/S-parameters van deze speaker zul je niet snel vinden (tenzij iemand ze zelf gemeten heeft). Dergelijke luidsprekers komen namelijk vaak zonder bruikbare gegevens van de fabrikant af. Gezien het gewicht van nog geen 4 kg per stuk verwacht ik er persoonlijk niet al te veel van.

Je zou zelf de T/S-parameters kunnen bepalen. Je kunt ook een kast op de goede gok maken. Het veiligst is in dat geval een gesloten kast maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een IB (zonder kast) of op de goede gok tunen m.b.v een reflexpoort.

Mvg Johan

Comment

• tiesto
            • Oct 2004
            • 18

Beste,

Ik heb diezelfde speaker in een gesloten kast gebouwd.
            Ongeveer 100liter kastje en een filtertje van dap van €11,- erin.
            Klinkt wel lekker hoor, ik bedoel voor dat geld en zeker voor je kamer
            Ik heb een subje met deze speaker en heb er eens mijn feestje mee gedraaid buiten, het laag viel me niet tegen!
            Voor foto's of meer informatie hoor ik het graag.

Mvg. Remco

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

Tsjah, ik ga hier niet dap zitten afkraken, daar zijn anderen nog beter in dan ik en er staan honderden voorbeelden daarvan op het forum.

wel een andere vraag, is er een om over te denken, en mee te doen wat je zelf wil..

deze speaker kost dus nieuw bij highlite vandaan 40 pleuro's..
              dat betekend dat ookal neem je spaanplaat 9 mm je kast nog vele malen duurder wordt dan je speaker.. en dan zit er nog geen rooster voor, profielen of randafwerking laklaag enz enz..

is je dit nu echt het geld wel waard.. je maakt nu een nette kast en hangt daar vervolgens een kwaliteit speaker in waarmee je toch niet al te veel kan..

dat is zoiets als een garage bouwen voor je dada die je nog hebt staan..
              je kan hem beter laten wegroesten, want ookal staat hij in een prachtige garage.. lekker rijden gaat hij er niet van..
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• tiesto
                • Oct 2004
                • 18

alleen mijn 4 wielen waren al duurder als de speaker zelf

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Dat bedoel ik te zeggen.. prijs zegt niet alles, maar je moet het wel in de juiste proporties blijven zien.
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Me-Ikey
                    • Oct 2007
                    • 2

Je kunt altijd nog een leuk kastje maken voor een betere speaker en proberen met de dap speaker. Mischien kun je later die goede speaker kopen waar het vast niet slechter van wordt.
                    Last edited by moderator; 21-10-07, 15:59.

Comment

• Dirk van der Lei
                      • Feb 2007
                      • 11

Ik heb twee 15" ingebouwd in een ontwerpje van de sb600e van EAW. Is erg makkelijk om met de baspijp lengte te spelen en zo een beetje op je speakers te optimaliseren.

Kijk even of het wat voor je is, en mail maar voor bouwplannen.
                      is niet al te lomp groot en komt een lekkere stamp uit.

Gr Dirk

Comment

• mvdmeulen
                        • Aug 2007
                        • 137

oke bedankt allemaal
                        op dit moment vordert de bouw voor geen meter omdat ik het veel te druk heb op mn werk
                        maar over een tijdje is het weer wat rustiger en dan hoop ik echt aan de slag te kunnen

nogmaals bedankt

groeten

mark
                        Met vriendelijke groet,
                        Mark van der Meulen

Comment

Working...