C-tje als low-cut filter.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Speakertje
    • Mar 2005
    • 462

C-tje als low-cut filter.

Originally posted by SPS
    Hey Sander,

Onder je ZX1-tjes doet de SB122 het prima hoor!
    Kun je zelfs rechtstreeks een paaltje in kwijt. Geen statief nodig!

Afhankelijk van je toepassing zou ik toch de zx1-tjes dan een condensatortje geven om al te veel laag (en dus excursie) in de zx-1 te voorkomen.
    Heb al meerdere stukken zx-1 speakers gezien uit EEN toepassing. Konusrand gescheurd na jaartje gebruik....

Paul.
    Even terug komend op het onderwerp in het drive-in foto forum: "Opening academisch jaar L&R @ TUDelft"

Hoe schakel je deze en welke waarde neem je dan? Een condensator gaat beter geleiden naarmate de frequentie toeneemt. Dus lijkt een serie schakeling mij het meest logische!? Neem je deze dan op in je "plus" geleider? Misschien dat er iemand mij meer kan vertellen over dit geheel?
    M.v.g. Sander
    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
    Nieuw SB122 en Dynacord S1200
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Sander,

Condensator (bipolaire elco) opnemen in serie met de + leiding van de zx inderdaad. Is dus een 1e orde hoogdoorlaat.
    De zx is 8 ohm, dus bij een kantelfreq. van zeg 200 hz kom je op een waarde van 100 uF.

Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Let er wel op dat deze C een faseverdraaiing veroorzaakt! Opletten dus. Let er ook op de spanning van de bipolaire elco hoog genoeg is bij hogere vermogens!
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Condensator (bipolaire elco)
        Neem alstublieft geen elco's maar gewoon een nette MKP condensator.
        Een Condensator in serie tast enorm je geluid aan.

Kijk bijvoorbeeld eens naar een Audyn CAP MKP-QS

BMM electronics - Condensatoren typen - Folie KP-QS

Deze zijn nog erg goed te betalen en klinken prima.

Een handige reken tool:

Bedenk wel dat de impedantie niet de totaal impedantie van de driver is, maar de weerstand op de frequentie waar je wilt crossen. Je moet dus een spec sheet hebben, of echt de impedantie meten.
        Last edited by Mathijs; 19-09-07, 22:17.

Comment

• Speakertje
          • Mar 2005
          • 462

Heren bedankt!!

Maar ik denk dat ik toch maar gewoon een goeie cross-over koop. Dan is het geheel ook nog regelbaar. Maar goed volgende maand misschien.

Maar omdat ik het toch wel interessant vindt om te weten:

Fasedraaiing? Houdt dat in dat ik dan de plus en min moet gaan omdraaien om weer in fase te komen?
          M.v.g. Sander

Comment

• LJmalcolm

Originally posted by Speakertje
            Heren bedankt!!

Maar ik denk dat ik toch maar gewoon een goeie cross-over koop. Dan is het geheel ook nog regelbaar. Maar goed volgende maand misschien.

Maar omdat ik het toch wel interessant vindt om te weten:

Fasedraaiing? Houdt dat in dat ik dan de plus en min moet gaan omdraaien om weer in fase te komen?
            Door de condensator draait de fase +90 graden, en dat moet dus weer nul worden.. Maar niet door de plus en min te draaien, dan krijg je-90.. Ik kan alleen zelf er even niet opkomen hoe je het kan corrigeren. Als het goed is met een spoel?

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Geinig hoor die reacties!

Hey speakertje, als je een cross-over koopt, betekent het dat je actief gaat?! Dus met aparte laag en hoog versterkers? Dat is uiteraard de beste oplossing. Maar wel een beetje buiten het idee van een ZX1-tje en een SB122 op een paaltje met EEN CP2200.

Als je passief blijft, kun je dus de ZX1 en de SB122 gewoon parallel aan elkaar knopen. Klinkt prima. Echter, naar mijn ervaring met het risico van conusbeschadigingen als je vaak hard speelt met veel bas. Daar ging het dus om....

Om die grote conusuitslagen uit je ZX1 te houden volstaat een seriecondensator prima. Mijn voorstel van 100 uF voor 200 Hz voldoet ddar goed aan. De impedantie van de ZX1 is daar bijna nominaal (8ohm). Nagekeken op de specsheets van de ZX1 uiteraard...

Een MKP is natuurlijk beter dan een bipolaire elco, maar een stuk duurder voor een 100uF exemplaar. Jouw keuze.

Qua fasedraaiing treedt er inderdaad 90 graden op bij het kantelpunt. Dat is echter geen bezwaar, omdat de ZX1 en de SB122 zeker meer dan 1 meter uit elkaar staan. Koppeling is dan bij 200 Hz toch al niet zo interessant meer.
              Technisch gezien blijft er op de kantelfreq. nog 3dB winst over t.o.v. de maximale 6 dB bij gelijke fase. Is dus prima hoor!

Gewoon eens lekker proberen en luisteren. Altijd het belangrijkste bij speakers.

Paul.

Comment

• Speakertje
                • Mar 2005
                • 462

Originally posted by LJmalcolm
                Door de condensator draait de fase +90 graden, en dat moet dus weer nul worden.. Maar niet door de plus en min te draaien, dan krijg je-90.. Ik kan alleen zelf er even niet opkomen hoe je het kan corrigeren. Als het goed is met een spoel?
                Dan gaat plus en min omdraaien niet nee, dan had het 180 graden uit fase meoten zijn. Ik denk inderdaad dat je dat kan corrigeren met een spoel. Bij een condensator is ijlt de stroom voor op de spanning en bij een spoel net andersom dacht ik.

Het geheel hoeft niet perse op één CP2200. Ik heb er namelijk sinds kort een S1200 bij van Dynacord. Die loopt momenteel snel warm, maar daar start ik nog wel een onderwerp over.

Verder vindt ik het eigenlijk vreemd dat Electro Voice zelf niet die beveiliging heeft ingebouwd, dat teveel laag de speaker niet beschadigd. Ze worden tenslotte verkocht als fullrange systeem. (Tot op zekere hoogte dan)
                M.v.g. Sander

Comment

• Leinad
                  • Apr 2004
                  • 153

Geinig sommige reacties inderdaad...

Die 90 graden faseverschuiving is echt geen ramp, zoals SPS al schreef. Met een spoel parallel krijg je een tweede orde hoogdoorlaatfilter (in dat geval moet je de tweeter in tegenfase aansluiten). Met een spoel in serie krijg je een banddoorlaatfilter en dat wil je helemaal niet. Helaas is het niet mogelijk om de voordelen van verschillende typen filters te combineren.

Comment

• Speakertje
                    • Mar 2005
                    • 462

Origineel gepost door LJmalcolm

Eigenlijk hoef je het helemaal niet te corrigieren. Je kan ook je subje voorzien met een condensator die bijvoorbeeld een laagaf heeft van 500Hz zodat het niet meer hoorbaar is. Je heb je sub dan ook 90 graden verschoven, maar de c heeft geen invloed op het geluid van je sub. Idee of niet?

Trouwens vandaag een SB122 aangeschaft. Nog niet voluit gehad, maar valt me nu al niet tegen.

M.v.g. Sander

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Oh, oh speakertje toch!
                      In de SB122 zit al een laagdoorlaatfilter in de vorm van een spoel! Ga er asjeblieft geen condensator bijzetten in de sub.! Verknol je alles!
                      Paul.

Comment

• Speakertje
                        • Mar 2005
                        • 462

Ha SPS geen zorgen, ik zet nergens een condensator in. Ik opperde alleen het idee om alles zo weer in fase te zetten, zonder verder na te denken aan het feit dat je dan problemen krijgt door de aanwezigheid van bv een spoel.
                        M.v.g. Sander

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Boven de 200Hz zul je de 90 graden al niet meer zo heel erg opmerken, zoals al gezegd is (als de speakers ver genoeg uit elkaar staan).

Twee elco's van 220uF in antiserie (dus min aan min of plus aan plus), en je bent klaar. (Of een bipolairtje van 100u, maar twee van 220 zijn makkelijker te krijgen. Je kantelfrequentie ligt dan wel iets verderop). Belangrijkste is zoals gezegd nog altijd luisteren. Je kunt filters door blijven rekenen totdat je een ons weegt maar vaak kom je met trial-and-error via je eigen zintuigen een stuk verder. Je kunt immers nog altijd uitbouwen met een actieve crossover of een beter filtertje.
                          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Speakertje
                            • Mar 2005
                            • 462

Heren,

We bekijken de situatie eigenlijk alleen maar achter de versterker, maar aangezien ik twee versterkers heb kan het filter ook voor de versterker. Denk dat het dan nog goedkoper te maken is, omdat de componenten minder zwaar hoeven te zijn.

Zo'n filter weet ik zelf wel te maken voor een ongebalanceerd signaal, maar voor een gebalanceerd signaal is het weer ff iets lastiger. Moet ik dan het filter in de + en in de - opnemen of alleen in de plus van het signaal?

Ik heb wel een idee maar voordat ik dit vertel wil ik eens weten hoe jullie dit zouden doen.
                            M.v.g. Sander

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by Speakertje
                              Heren,

We bekijken de situatie eigenlijk alleen maar achter de versterker, maar aangezien ik twee versterkers heb kan het filter ook voor de versterker. Denk dat het dan nog goedkoper te maken is, omdat de componenten minder zwaar hoeven te zijn.

Zo'n filter weet ik zelf wel te maken voor een ongebalanceerd signaal, maar voor een gebalanceerd signaal is het weer ff iets lastiger. Moet ik dan het filter in de + en in de - opnemen of alleen in de plus van het signaal?

Ik heb wel een idee maar voordat ik dit vertel wil ik eens weten hoe jullie dit zouden doen.
                              Waarschijnlijk zullen er wel schema's voor passieve crossovers te vinden zijn, ook voor gebalanceerde aansluitingen. Maar met een losse (fabrieks) crossover zit je ongetwijfeld goed.

For the record overigens: Het filter hoort (symmetrisch) van zowel + als - naar aarde te gaan, en hoort te bestaan uit twee 'halve' filters in plaats van één hele. In de plus van je signaal opnemen (naar aarde) heeft weinig zin omdat de aardedraad geen signaal voert. Of het werkt weet ik niet, of het een ander resultaat geeft zou ik zo ook niet kunnen zeggen, dat heb ik namelijk nog nooit echt geprobeerd.

Quick and dirty fix is natuurlijk van geluidsbron naar versterker een ongebalanceerd kabeltje (met filter ertussen) leggen, maar dan pak je wel wat meer ruis mee. Voor korte kabels is het niet zo'n enorme ramp.

EDIT: Okee, om je even op weg te helpen als je het zelf wil bouwen:

Een ongebalanceerd RC-laagdoorlaatfilter zul je ongetwijfeld wel kennen. Hier is het schemaatje:

[code]

V+ ----[ R ]----+----- Output
                              |
                              = C
                              |
                              GND -------------+------

[/code]Een simpel filtertje, met een afval van 6dB per octaaf. Maar de berekeningen zijn hierdoor wel makkelijk. 3dB afval ligt dan op:

F(3db) = 1/(2*pi*R*C)

Als je de componentwaarden wil hebben als je de frequentie weet, dus deze vergelijking terugrekenen. Kies bijvoorbeeld een C en reken daarvandaan de R uit.

Wil je dit nu gebalanceerd maken, dan moet je de hele boel vanaf aarde spiegelen:

[code]

V+ ----[ R ]----+----- Output +
                              |
                              = C
                              |
                              GND -------------+------
                              |
                              = C
                              |
                              V- ----[ R ]----+----- Output -

[/code]Omwille van de symmetrie blijven de R's en C's aan elke kant gelijk. Wat er nu alleen gebeurt is dat de signaalbron de boel wel vanaf V+ naar V- in serie 'ziet', gevolgen:

* R wordt dubbel zo groot, twee weerstanden in serie.
                              * C wordt twee keer zo klein, twee condensatoren in serie.

* R maal C blijft gelijk, dus...
                              * F(3dB) blijft ook gelijk.

Dus je berekeningen worden er niet anders op. Een gebalanceerde lijn heeft normaal wel een karakteristieke impedantie, maar op korte afstanden maakt dat niet zo enorm veel uit.

Voor een hoogdoorlaat filter (voor je topkasten), de C en de R omdraaien, berekeningen voor de frequentie blijven gelijk.
                              Last edited by Stoney3K; 09-10-07, 18:50.
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...