Zelfbouwprojectje laagkasten voor JBL 2225H?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dimi
    • Oct 2002
    • 91

Zelfbouwprojectje laagkasten voor JBL 2225H?

Hallo, wie kan mij op weg helpen of wat ideeën geven?

Van een collega kan ik 2 'redelijk oude' JBL woofers 2225H krijgen. Aangezien ik als 16 jarige al eens niet geheel zonder succes 4 Karlssonluidspruiker kasten heb gebouwd (15 jaar geleden...) heb ik eigenlijk best wel zin om weer eens wat te gaan bouwen. Aangezien de drivers niets kosten kunnen de kosten laag blijven. Doel van de kasten moet ook niet zo bijzonder zijn. Ik wil iets wat het laag kan aanvullen/opvullen bij twee actieve 12/1" speakers. Met een eenvoudige dB meter heb ik geconstateerd dat deze zo'n 108-110 dB SPL aan muziek uitspugen. Dan heb ik ze wel fullrange laten spelen. Ik verwacht nog wel een paar dB winst als ik ze actief zou filteren op zo'n 100/120 Hz.

Ik wil deze spullen gebruiken voor af en toe een (kinder)feestje op school (in de gymzaal of schoolplein), bij een kinderopvang, tuinfeestje etc. En met die huidige jumpstyle die populair is heb je toch wel wat meer laag nodig.

Zoals gezegd: ik hoef niet het beste van het beste, gewoon lekker wat laag erbij. Kasten moeten wel compact blijven (achterin een stationwagen passen in mijn geval). Het liefst bouw ik er ook meteen een versterker in (zoals een module van Hypex van 400W) en als ik geëxperimenteerd heb met een externe cross-over bepalen wat een goed (vast) kantelpunt is en dit tevens in de laagkast inbouwen. Kan ik mijn topjes direct doorverbinden, mocht het echt niet nodig zijn om de 'subjes' te gebruiken dan kan ik de topjes altijd nog full-range laten spelen.

Ik heb als naar WinISD beta en Pro alpha zitten staren. In de beta staat de 2225H driver, in de pro versie helaas niet en als ik handmatig de parameters wil invullen (overgenomen van de beta versie) dan kom ik er teveel tekort. De specs die heb ik van de speaker:

FS 40
    Qts .28
    Qms 2.5
    Qes .31
    Vas 169.9 L
    Eff 3.5 %
    Pe 200
    Xmax 5.08mm
    Re 6.3
    Le 1.1
    Sd .090 Sq mtr
    Bl 23
    Mms 105g
    Flux 1.2
    Dia 15" actual 13.3"
    Spl 97 Db

Het gaat me dus puur om een efficiënt kastontwerp (ik verwacht BR) van niet al te grote afmetingen. Hebben jullie ideeën voor me?
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Dat zijn genoeg parameters voor WinISD Pro, de rest gewoonweg niet invullen.

Als ontwerprichting voor een br zou ik zeggen, 80 - 135 liter, getuned op 40 - 50 Hz.

Liever wat kleiner, hoger getuned vanwege de kleine Xmax. Een hoorn zou er wat meer uit kunnen halen (zeg ca. 7 dB) maar niet echt laag gaan en al snel (veel) groter zijn. -edit- gezien je tops niet echt nodig -edit-

Aangezien ik als 16 jarige al eens niet geheel zonder succes 4 Karlssonluidspruiker kasten heb gebouwd (15 jaar geleden...)
    Die bouwde je toen je 1 was??

Mvg Johan
    Last edited by Rademakers; 02-08-07, 21:51.

Comment

• Dimi
      • Oct 2002
      • 91

Ik heb met WinISD pro zoveel mogelijk parameters ingevoerd, krijg ik echt een heleboel consistency check failures Toch de handleiding nog beter bestuderen. Specs inmiddels hier vandaan gehaald: 2225

En nee, ik bouwde niet toen ik 1 was, maar 16. En dat is al weer 15 jaar geleden....

Comment

• Dimi
        • Oct 2002
        • 91

Nou, even wat meer gestoeid met WinISD Pro. Zoals gezegd, jammer dat de 2225H niet in de pro versie staat (wel in de gewone beta).

Wat me opvalt: als ik een minimaal aantal parameters invul en de rest laat berekenen (wat overigens zeer dicht bij de werkelijk opgegeven waarde komt) dan krijg ik op diezelfde parameters foutmeldingen Zie plaatje:

Ga ik echter zo'n beetje alle mogelijke specs invoeren die op de link in mijn vorige post staan, en ik check na iedere parameter de foutmeldingen dan heb ik iets typisch: na het invullen van de Re wordt de lijst foutmeldingen opeens nog veel langer. Eerste plaatje zijn zo'n beetje alle parameters ingevuld op gelijkstroomweerstand (Re) na (wordt wel akelig nauwkeurig berekend!). Plaatje eronder heb ik hem handmatig ingevoerd en dan is er kennelijk helemaal niets meer van te maken

Dan maar de parameters overgenomen waar WinISD beta mee werkt en waar de 2225H wel in staat. Zelfde probleem... raar.

Ik heb wel met de beta versie zitten spelen. Je kunt mooi de invloed van het volume, poort etc zien in de simulatie. Enige wat ik nog niet helemaal begrijp is de tuningsfrequentie van de kast.
        Last edited by Dimi; 04-08-07, 07:50. Reason: typfoutjes...

Comment

• dexter
          • Jul 2005
          • 433

De JBL 2225H is een driver voor een hoornkast zoals de 4520 en 4530.

Als je de driver los kwijt wilt dan heb ik wel interesse.

Comment

• JVS
            • Mar 2004
            • 317

Het probleem met het invoeren van de parameters in de PRO-versie is bekend. Dit komt omdat WinISD zelf parameters gaan berekenen en vergelijken met de ingevoerde waardes.

Op de eerste schermafdruk (error Qts/Qes/Qms) kun je dit al verhelpen door de Qts weg te halen, en vervolgens op de TAB-toets te drukken. WinISD zal nu de Qts berekenen uit de ingevoerde Qes en Qms. Verder geen foutmelding meer nu.

Ik zelf voer de parameters in door met de TAB-toets eerst over een veld heen te lopen. Vult WinISD hier niet een automatisch berekende waarde in, dan met SHIFT-TAB weer terug naar het vorige veldje, en een waarde invullen.

Je zult zien dat de berekende waardes erg nauwkeurig overeenkomen met de waardes van de fabrikant. Zitten er ergens grote verschillen in, best kans dat dan een fout in de specsheet van de fabrikant zit.

Succes ermee !

Comment

• Dimi
              • Oct 2002
              • 91

Bedankt voor de input. Ik kan er niet echt veel laag uit krijgen met WinISD. Denk dat ze toch niet geschikt genoeg zijn (ze komen uit oude W bins). Ik denk dat ik voor een mono sub ga, deze actief gaan aansturen en filteren. Aangezien ik het lowbudget wil houden en een beetje klussen wel leuk vind ga ik denk ik voor een 18 inch om lekker diep te kunnen spelen.

Kreeg een aanbieding van een 'half defecte' Peavey 1.3k. Eén kanaal was al eens gerepareerd met vervangingstransistoren maar was na 2 maanden helaas weer defect. Andere eindtrap is niks mis mee. Mag ik voor 75 euro kopen. Daar kan ik geen zelfbouw/hypex versterker voor bouwen. Zou mooi zijn als ik dan een enkele 4 ohm driver kan bemachtigen, dan heb je toch even 650W RMS. Kan eigenlijk niet vinden hoeveel vermogen deze versterkers leveren aan 8 ohm. Mijn plan is om deze versterker gedeeltelijk uit elkaar te halen en zo compleet in een subkast te bouwen (en ja, ik weet met electro/electricteit wat ik doe). Moet ik even kijken wat de constructie van dat ding is. Iemand nog tips voor een 4 ohm/18 inch driver?

[EDIT] ik lees in een oude manual dat er 400W RMS geleverd wordt aan 8 ohm. Dan zou ik dus hooguit 1-2 dB's meer aan SPL kunnen krijgen verwacht ik. [EDIT]
              Last edited by Dimi; 07-08-07, 16:31.

Comment

Working...