Hallo, wie kan mij op weg helpen of wat ideeën geven?
Van een collega kan ik 2 'redelijk oude' JBL woofers 2225H krijgen. Aangezien ik als 16 jarige al eens niet geheel zonder succes 4 Karlssonluidspruiker kasten heb gebouwd (15 jaar geleden...) heb ik eigenlijk best wel zin om weer eens wat te gaan bouwen. Aangezien de drivers niets kosten kunnen de kosten laag blijven. Doel van de kasten moet ook niet zo bijzonder zijn. Ik wil iets wat het laag kan aanvullen/opvullen bij twee actieve 12/1" speakers. Met een eenvoudige dB meter heb ik geconstateerd dat deze zo'n 108-110 dB SPL aan muziek uitspugen. Dan heb ik ze wel fullrange laten spelen. Ik verwacht nog wel een paar dB winst als ik ze actief zou filteren op zo'n 100/120 Hz.
Ik wil deze spullen gebruiken voor af en toe een (kinder)feestje op school (in de gymzaal of schoolplein), bij een kinderopvang, tuinfeestje etc. En met die huidige jumpstyle die populair is heb je toch wel wat meer laag nodig
.
Zoals gezegd: ik hoef niet het beste van het beste, gewoon lekker wat laag erbij. Kasten moeten wel compact blijven (achterin een stationwagen passen in mijn geval). Het liefst bouw ik er ook meteen een versterker in (zoals een module van Hypex van 400W) en als ik geëxperimenteerd heb met een externe cross-over bepalen wat een goed (vast) kantelpunt is en dit tevens in de laagkast inbouwen. Kan ik mijn topjes direct doorverbinden, mocht het echt niet nodig zijn om de 'subjes' te gebruiken dan kan ik de topjes altijd nog full-range laten spelen.
Ik heb als naar WinISD beta en Pro alpha zitten staren. In de beta staat de 2225H driver, in de pro versie helaas niet en als ik handmatig de parameters wil invullen (overgenomen van de beta versie) dan kom ik er teveel tekort. De specs die heb ik van de speaker:
FS 40
Qts .28
Qms 2.5
Qes .31
Vas 169.9 L
Eff 3.5 %
Pe 200
Xmax 5.08mm
Re 6.3
Le 1.1
Sd .090 Sq mtr
Bl 23
Mms 105g
Flux 1.2
Dia 15" actual 13.3"
Spl 97 Db
Het gaat me dus puur om een efficiënt kastontwerp (ik verwacht BR) van niet al te grote afmetingen. Hebben jullie ideeën voor me?
Van een collega kan ik 2 'redelijk oude' JBL woofers 2225H krijgen. Aangezien ik als 16 jarige al eens niet geheel zonder succes 4 Karlssonluidspruiker kasten heb gebouwd (15 jaar geleden...) heb ik eigenlijk best wel zin om weer eens wat te gaan bouwen. Aangezien de drivers niets kosten kunnen de kosten laag blijven. Doel van de kasten moet ook niet zo bijzonder zijn. Ik wil iets wat het laag kan aanvullen/opvullen bij twee actieve 12/1" speakers. Met een eenvoudige dB meter heb ik geconstateerd dat deze zo'n 108-110 dB SPL aan muziek uitspugen. Dan heb ik ze wel fullrange laten spelen. Ik verwacht nog wel een paar dB winst als ik ze actief zou filteren op zo'n 100/120 Hz.
Ik wil deze spullen gebruiken voor af en toe een (kinder)feestje op school (in de gymzaal of schoolplein), bij een kinderopvang, tuinfeestje etc. En met die huidige jumpstyle die populair is heb je toch wel wat meer laag nodig
.Zoals gezegd: ik hoef niet het beste van het beste, gewoon lekker wat laag erbij. Kasten moeten wel compact blijven (achterin een stationwagen passen in mijn geval). Het liefst bouw ik er ook meteen een versterker in (zoals een module van Hypex van 400W) en als ik geëxperimenteerd heb met een externe cross-over bepalen wat een goed (vast) kantelpunt is en dit tevens in de laagkast inbouwen. Kan ik mijn topjes direct doorverbinden, mocht het echt niet nodig zijn om de 'subjes' te gebruiken dan kan ik de topjes altijd nog full-range laten spelen.
Ik heb als naar WinISD beta en Pro alpha zitten staren. In de beta staat de 2225H driver, in de pro versie helaas niet en als ik handmatig de parameters wil invullen (overgenomen van de beta versie) dan kom ik er teveel tekort. De specs die heb ik van de speaker:
FS 40
Qts .28
Qms 2.5
Qes .31
Vas 169.9 L
Eff 3.5 %
Pe 200
Xmax 5.08mm
Re 6.3
Le 1.1
Sd .090 Sq mtr
Bl 23
Mms 105g
Flux 1.2
Dia 15" actual 13.3"
Spl 97 Db
Het gaat me dus puur om een efficiënt kastontwerp (ik verwacht BR) van niet al te grote afmetingen. Hebben jullie ideeën voor me?

Toch de handleiding nog beter bestuderen. Specs inmiddels hier vandaan gehaald:
Zie plaatje:

). Moet ik even kijken wat de constructie van dat ding is. Iemand nog tips voor een 4 ohm/18 inch driver?
Comment