eurosys 2...waar is zit de crossover...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drummerke
    • Oct 2006
    • 432

eurosys 2...waar is zit de crossover...

Hoi bouwertjes...

Toen ik vandaag mijn leuke PEAVEY EUROSYS 2 speakertjes open vees, kwam ik tot de narre vaststelling dat er dus geen crossovertje in te vinden is. Enkel een woofer (12") en een poezie tweetertje (just zelfde gelijk JBs).

Ok, kan ik daar een goedkope crossover in steken? Want momenteel vind ik het hoog echt wel minder klinken.

groeten drummerke
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

En wat wil je daarmee bereiken? die piezo's spelen zelf wel filter en doen niet moeilijk over een full range signaal. Het woofertje daarintegen zal wat mooier gaan klinken met een filter misschien, maar dan ga je weer gaten krijgen waarschijnlijk....
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Je kunt het geluid van een piezo wel een pak opkrikken door er een condensatortje mee in serie te zetten maar 't blijft wel nen piezo hé dus geen superwonderen verwachten. Waarde van condensator? Geen idee meer 't is te lang geleden maar 't resultaat was wel duidelijk hoorbaar in positieve zin.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• drummerke
        • Oct 2006
        • 432

dank u
        dank u

nouja, zoveel ken ik ook niet van de speaker ingewanden (hihi), maar ik hoor wem wat goed en minder goed klinkt. Wil gewoon het beste resultaat hebbe met deze speakers, zodat ik dan rustig kan verder sparen voor iets veel beters

Comment

• All-round Sound
          • Feb 2006
          • 289

HALLO HALLO,

heb ik wat gemist of is PV ook een B merk geworden

naar mijn weten heeft PV geen p..... k.. drivertjes
          maar gewoon echte compresion drivers
          en nog heel niet verkeerd ook

is het niet een omgebouwde kast????

kijk nog eens heel goed of er niet ergens een filter heeft gezeten

m.v.g.
          Luke

Comment

• drummerke
            • Oct 2006
            • 432

héy...ik vrees dat ik je gaat moeten teleur stellen. Peavey heeft inderdaad hele goeie speakers (de meeste trouwens). Maar hier is het dus wel een simpele tweeter.

En dit setje klinkt ook best wel goed (als je weet wat het maar kost). Staan leuke 15" subs onder en die zijn veel strakker dan de behringer.

Anyway...dat filtertje wil ik wel proberen. Origineel zat er ook iets aan de tweetertjes..maar aangezien die stukjes niet meer gingen ...en tweeters stuk waren heb ik die vervangen...

grt

Comment

• HR Soundproductions
              • Oct 2005
              • 649

De eurosys 2 die wordt beschreven is geheel origineel en niet mee gerotzooid, maar is zo fabriek af, geleverd. Hier zit een dubbele piezo in ( zelfs nog beveiligd tegen overbelasting) en de basspeaker werkt echt als fullrange.... en nog redelijk ook ( gezien het geld dat deze dingen indertijd kosten).

Hier een filter insteken levert je op dat je een aantal frequenties zal missen en levert je een iets hogere belastbaarheid op... de uitgave voor een filter is het de winst niet waard...

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2138

Helemaal juist en dat is ook wat ik met mijn eerste bericht wilde zeggen.

Zelf genoeg van die kastjes gehoord(piezo woofer combinatie fullrange) en heb er vroeger ook zelf gehad. Valt gewoon niets mee te beginnen.

En een piezo die goed klinkt tov een echte driver??
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

Beste mensen.

Ik heb even een beetje huis gehouden.
                  Zomaar een 4,7 uf condensator ergens tussen steken zal absoluut geen nut hebben. Een filter is afhankelijk van impedantie, frequentie etc.

In erg veel twee weg speakers is de laag driver full range gebruikt.
                  Soms is dit niet optimaal. Maar in het geval met een piezo tweeter denk ik wel. Deze breekt redelijk hoog op en dus heb je de 12" driver full range nodig. Iets wat absoluut niet slecht hoeft te zijn!

Een piezo heeft vaak wel een weerstand (of condensator) nodig om niet uit te fikken. Meestal zitten deze echter ingebouwd.

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Meestal zitten deze echter ingebouwd.
                    Enkel de echte Motorola's hebben dit. Bij de rest kun je het er maar beter uitwendig bijplaatsen... niet zozeer voor je tweeter maar wel voor je versterker... bij zeer hoge bijfrequenties wordt de impedantie van zo een piëzo wel erg laag!
                    Last edited by laserguy; 10-08-07, 21:24.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• GvH-E
                      • Feb 2007
                      • 122

Zo'n fullrange speaker krijgt het volledige signaal en zijn weergave zwakt in het hoog af. Om dat hoog te compenseren is een piezo erbij geplaatst.
                      Eenvoudig en goed in deze kwaliteit.

Het eventueel plaatsen van een extra filter in de fullrange speaker is weer een extra weerstand en gaat ten koste van rendement en "vlakke" weergave.

Een piezo is van zichzelf al een condensator en filtert zelf.
                      Alleen een kleine extra capaciteit zal zorgen voor iets minder hoog in het onderste gebied van de piezo maar dat heeft dus geen zin!
                      Opkrikken van het hoog kan overigens niet door een extra C!!

Wil je beter moet je andere weergevers aanschaffen met crossover enz..
                      Zo laten dus. GvH-E

Comment

Working...