Zelfbouw PA openlucht festival

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

Originally posted by ronny
    Zelfbouw kan oké zijn, maar de ervaring leert dat dit in veel gevallen niet zo is.
    So true....

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1066

Tja,

Ik ben eigenlijk wel benieuwt wat voor festival het is?

wie of wat komt er spelen? genre weet ik het....

wij hebben een 2 jaar geleden ook een festivalletje georganiseerd, was ook een zooi , supergezellig, best leuk geluid, en 2 a 300 man over de vloer, maar dan praat je wel over een punk festivalletje....

volgens mij staat ie nog in de hall of shame onder verlichting van een festival ofzo

daar stonden ook eigtheen sound zelfbouw subjes ....en de enigste die begon te klagen over het geluid was de politie

Dus het kan wel.....Maar als er een beetje band/ artiest komt dan zou ik ook maar een setje huren

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Allez, ik zal ook maar eens de moeite doen.

Als jullie overdag HEEL VEEL tijd hebben
        (opgelet: dit is de conditio sine qua non!)
        Zelfbouw is nog haalbaar. Met speakerprocessor kun je ontwerpfoutjes wel compenseren tegenwoordig (als het niet té erg wordt natuurlijk). Goed en deftig materiaal gebruiken én alles van de eerste keer GOED en DEGELIJK afwerken. Zoals velen hier ook al hebben gezegd: een festival organiseren behelst meer dan een geluidsset neerpoten!

Als jullie overdag ook nog "gewoon" werk hebben
        Dit jaar toch maar huren en de komende hersft/winter/lente maar even op het gemak bouwen.

In ieder geval: veel succes.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Balsan
          • Oct 2005
          • 77

Originally posted by Hansound
          Een ander nivo ??? Ik noem het juist geen nivo,

ff serieus.... Ik denk dat een huur-geluidsset voor een dergelijk festival niet veel hoeft te kosten, zeker nu je de mengtafel etc al hebt.
          Dynacord XA-2 (300 Euro)
          Bell VPL (450 Euro)

Ik wist het wel, huren en niet zelf bouwen
          It\'s the inside that matters

Comment

• Pied
            • Jun 2007
            • 7

We zijn inmiddels begonnen met het bouwen van het PA setje.

Het hebben nu het volgende plan:

4x 18sound 18lw1400 voor Wbin voor sub-bass. Deze hebben we doorgerekend. We gebruiken 18mm berken multiplex. We betalen hiervoor 12,5 euro per m2. Goedkoopste wat we hebben kunnen vinden.

4x 15" scoopers voor bass en mid. Worden ook van het berken multiplex gebouwd. Omdat we deze ook los willen hebben voor de bass dus alleen en zonder de w-bins eronder voor kinder feestjes.

4x 12" + 4x 2" hoorn voor hoog. SA achtige hoorns.

Wij hopen dat dit goed gaat komen. Verder gaan de we versterkers nu wel huren, want deze worden echt te duur al wil je een beetje kwaliteit hebben. Dit wordt voor volgend jaar.

Verder komen er geen officiele bands, alleen maar bandjes uit de regio die we zelf (half)kennen dus echte superieure kwaliteit is niet nodig.

Met vriendelijke groet,

Peter

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by Poelmans
              Nee, maar ************** komt van een heel ander niveau, daarmee is ie soms wat allergisch aan newcommers en/of low budget oplossingen

Ff serieus: Als je buiten dat festival nog nut hebt voor deze speakers dan zwijg ik. Maar denk er ff aan dat je veel tijd, moeite, en vooral geld (want drivers en hout is niet gratis) in die set steekt. Vergeet daarbij je versterkers niet. Het zou dus goed kunnen dat voor die ene keer te gebruiken het veel voordeliger is om te gaan huren. Als je het nog een beetje weet aan te pakken kan je misschien nog wat korting krijgen op de huurprijs

Neemt niet weg dat je graag je eigen speakers zal bouwen, maar probeer eerst een 'afzetmarkt' te zoeken die de kosten beetje rechtvaardigt.
              nee hoor, toevallign weet ik dat de w-bin een speaker vereist die erg specifiek door JBL alleen werd gebouwd, bijna overeenkomen is in de w-bin ongeveer gedoemd tot trouble. Oa de poort dikte voor de 2-bin is exact 19 mm, geheel toevallig de dikte van een plaat hout ... Als je tenminste die JBL toepast. Andere speakers hebben nogal eens de beiging om zichzelf in een harmonische op te blazen.... lokl

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

oh, en poot het niet in almelo neer, de buren werken bij de ME

Comment

• Pino
                  • Jul 2002
                  • 390

Als het nog niet te laat is zou ik de glijbanen vervangen door kasten van het type 4560. Ze zijn op zich niet slecht, maar hebben hun hoorn werking in hetzelfde frequentiegebied als de w-bins, nl 50-150Hz. Daarnaast heb je bij de glijbaan een zeer grillig frequentieverloop wat het gevolg is van de faseverschuivingen tussen de rechtstreekse afstraling en de hoorn afstraling, dus een optimale werking tussen W-bin en glijbaan is er niet.
                  De 4560 kasten hebben - mede door hun basreflexpijpen - een zeer groot frequentiegebied , groter dan evt de 4512 midkasten of soortgelijken; en zouden op die manier de glijbaan én de midkast kunnen vervangen.
                  Met die uitsparing zou je per kant een extra W-bin kunnen maken, zodat hun bodemfrequentie verlaagt en je een betere subweergave krijgt.
                  Mijn advies:
                  3 W-bins(liefst 4), 2 * 4560 en 2* 2" (60*40°) hoorns per kant. De 2" hoorns kan je dan evt inbouwen in de 4560 kasten waardoor je ook weer tijd en geld bespaart.
                  Op kinderfeestjes hoef je dan enkel 2 4560 kasten te plaatsen en klaar.
                  enfin,
                  Veel succes en plezier met het bouwen
                  Pino
                  Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Pied
                    • Jun 2007
                    • 7

Bedankt voor je reactie Pino, we zullen er nog over nadenken. We zijn alleen nog begonnen met de w-bin dus aan de mid range kunnen we alles nog veranderen.

Hier een plaatje van hoe het eruit komt te zien zoals we de opstelling in gedachte hadden. We hebben ze nagemaakt in solidworks. We twijfelen nog over hoe we ze gaan stacken. W-bins kun je namelijk het beste stacken, maar die mid range steken er dan aan beide kanten 2,6 cm buiten. Graag advies hierover.

Pied

Shot at 2007-06-27
                    Last edited by Pied; 27-06-07, 22:38.

Comment

• Pino
                      • Jul 2002
                      • 390

Technisch gezien is de middelste opstelling de correcte manier.
                      Bij gebrek aan hoogte kan je ook nog je mid - hoogstack naast de W-binstack plaatsen.
                      Bedoeling is dat je bij het stacken de hoorns optimaal laat koppelen. Als je W-bins naast elkaar legt krijg je faseproblemen, wegens de looptijdverschillen tussen het midden van de hoorn en de buitenkant van de hoorn. Dit effect wordt hierdoor extra versterkt.
                      Je kan evt wel de W-bins op zijn kant naast elkaar zetten, dan heb je op elke W 1 glijbaan staan.

Groetels,
                      Pino

Comment

• Mathijs
                        Moderator
                        • Aug 2002
                        • 1353

Ik snap niet helemaal waarom je glijbanen wilt gebruiken.
                        Waarom gebruik je niet net zoals SA, JBL en Martin die simpele frontloaden 12" hoorns? Ben je ook van dat hele stack probleem af.

Comment

• beyma
                          • Oct 2002
                          • 1614

Idd, glijbanen zijn leuk tot max 20 meter afstand, daarna ben je het geluid vrijwel kwijt...

Maar het ziet er wel weer leuk uit zo'n stapeltje "oud hout"
                          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Pied
                            • Jun 2007
                            • 7

Hey

We hebben een paar lege SA 4512 kasten gevonden en wilden deze laden met beyma 12GA50 Drivers

Nou is onze zorg dat dit niet gaat want ten eerste komen de T/S parameters niet overeen maar dat komt ook omdat de originele jbl E-120 drivers geen full range zijn en deze beyma speakers wel.

Verder is het zo dat in de spec sheet van de SA 4512 staat dat het frequentiebereik maar van 200 tot 1900 Hz.

Nou is onze vraag zijn deze SA 4512 kasten te laden met deze full range drivers ?? en geven ze dan ook goed het frequentie bereik weer van de speaker of in ieder geval het bereik waarvoor wij ze wilden gebruiken namelijk 1.000 tot 15.000 Hz

P.S. heeft iemand een goede building plan of een mooie dimension layout van de SA 4512 aangezien we deze toch ook wel 4 willen bouwen maar we alleen nog op zoek zijn naar een juiste driver ervoor zoals hierboven al aangestipt is.

Pied
                            Last edited by Pied; 02-07-07, 23:54.

Comment

• Mathijs
                              Moderator
                              • Aug 2002
                              • 1353

Als ik het goed lees, wil je uit een 12" driver 15k halen.
                              Dat is onmogelijk. Dat is haalbaar met een 4" fullrange drivertje. Maar veel groter moet je niet gaan.

Ik neem dan ook aan dat dit een type fout is.

Je moet je ook bedenken dat een JBL E-120 niet echt laag gaat. Dus zou je die gebruiken in combynatie met W-bins. Dan krijg je een gaat tussen de 300 en 100hz.

Comment

• Pino
                                • Jul 2002
                                • 390

De 4512 is bedoeld als laagmid speaker, het heeft geen zin om daar een full range in te steken; ik schat dat 1600Hz zowat de grens gaat zijn. Dan moet je overnemen met een 2" met volgens mij best een 60° hoorn en ten slotte een tweeter boven de 6à7kHz.
                                Je moet eens kijken naar de beyma 12MI100 of de 122ND speakers. Dit zijn stevige drivers die voor dit soort kasten gemaakt zijn. Ze zijn niet zo zwaar in vermogen, maar hebben een enorm rendement; waarbij je dan de winst van de kast hoorn nog moet bijtellen.
                                Wat dat gat tussen 100 en 300 Hz betreft: een W-bin is in principe ontworpen om met deze kasten samen te werken en zou moeten kunnen doorgaan tot zo'n 500 Hz, 200Hz moet zeker lukken.
                                Vergis je niet: een W-bin is géén sub kast, maar een hoorngeladen bas-mid. Door er veel te stacken kan je ze door laten gaan tot zo'n 40Hz (8 per kant) maar veel lager gaan ze niet, simpelweg omdat de hoornmond niet groot genoeg is.
                                Een sub hoornkast is vb de martin bin, die is frontloaded met een veel grotere hoornmond dan de W-bin. En bij gevolg ook veel groter in volume.
                                Alle, ik hoop dat je door de bomen het bos nog ziet,

Groetels
                                Pino
                                Last edited by Pino; 03-07-07, 22:37.

Comment

Working...