Zelfbouw PA openlucht festival

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pied
    • Jun 2007
    • 7

Zelfbouw PA openlucht festival

Beste mensen,

Ik en een stel kameraden gaan een festival organiseren. Hiervoor willen wij onze eigen speakers gaan bouwen. We verwachten ongeveer 500 man op dit festival. Het is volledig openlucht, en is vooral gericht op bandjes, waar we met name de drum, zang en synths over de PA draaien.

Het idee is om een 3-weg systeem te gebruiken. Met de volgende opstelling:

Laag
    4x W-bin kasten: JBL K151 met de volgende drivers: 18sound 18LW1400.

Mid
    4x 500w rms. (zoeken nog nog een goed bouwplan, mocht je er eentje weten, laat het ons weten)

Hoog
    2x RCF HD2414/T

Gelieve hier commentaar op te geven.

We doen dit voor de eerste keer dus we staan open voor ieder mogelijk advies.

Met vriendelijke groet,

Peter
  • Freek Fokker
    • Aug 2003
    • 495

Huren lijkt me de beste oplossing.
    SR20DET

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Originally posted by Pied

Laag
      4x W-bin kasten: JBL K151 met de volgende drivers: 18sound 18LW1400.

Mid
      4x 500w rms. (zoeken nog nog een goed bouwplan, mocht je er eentje weten, laat het ons weten)

Hoog
      2x RCF HD2414/T
      wordt een wereldsysteem. vooral die jbl-kasten met een 18sound erin.. humor van de bovenste plank. haha

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

Ha die Pied en maten,

Pas op dat je niet het bouwen van het systeem als hoofddoel stelt. Je organiseert een festival, dus hou je alsjeblieft ook bezig met belangrijker zaken als podium (veiligheid), lichtplan, spanning (generatur inhuren...), backstage voor je artiesten en crew (liefst overdekt en afgezet zodat er geen gitaren en drumstellen in de regen staan, of gejat kunnen worden), parkeerplekken (vooral voor bands, want die komen allemaal met 5 auto's per band en die gaan geen 300 meter lopen met hun backline), sanitair (voldoende!!), bierpompen en hotdogtenten... En vooral: onvoorziene zaken als "wat als het gaat regenen?". Ik heb te vaak op slecht georganiseerde festivals gestaan waar het weer omsloeg en je onder een lekke partytent staat, of eentje die na een zucht wind weg waait... Of zijn jullie alleen maar van de afdeling kabaal?

Hoeveel toegang betalen de bezoekers? Oftewel: hoeveel marge heb je om te "stunten?". Als de toegang gratis is, kan ik het nog wel hebben dat het niet helemaal in orde is (dan ga ik na 2 minuten weg en heb ik geen verlies geleden), maar zodra ik in de buidel moet tasten, verwacht ik toch minstens een zekere mate van professionaliteit en kwaliteit.

Ik vind het initiatief erg leuk en hoop dat het een prachtfestival gaat worden, maar ik wil jullie ook beschermen tegen jullie zelf. Ik ben ook wel eens eigenwijs geweest met alle gevolgen van dien, en dat is niet denderend voor je reputatie. Wees dus voorzichtig met de keuze voor zelfbouw en ga er niet mee werken als het resultaat (na uitgebreid testen!) niet naar wens is. Huur alsjeblieft een setje in als je het gevoel hebt dat het niet gaat werken. Ik weet niet hoe kritisch het publiek is wat je hoopt te trekken, maar 500 zeurende mensen bij het FOH hutje is echt verschrikkelijk, om maar te zwijgen van het type bezoeker dat "zelf ook verstand heeft van geluid en het wel even op zal lossen".

Laat je nog even weten wanneer het is? Misschien ben ik (en meerdere forumleden) wel vrij en kom ik een pint drinken en met een vuilniszakje in het gras zitten. Mooie gelegenheid om gezellig samen te komen

Heel veel sterkte!
        Gert

Comment

• Pied
          • Jun 2007
          • 7

Hey,

Gertman, goed om te horen dat er ook nog mensen zijn die ons niet spontaan gaan uitlachen, en echt willen helpen. Daarom deze post.

Wat betreft het festival, ik denk dat we aan alles wel hebben gedacht maar extra input is zeker nooit weg.

De vergunning ligt er al bij de gemeente. Verder zal de entree gratis zijn, en bier 1 euro, zodat veel mensen daar ook al tevreden mee kunnen zijn. Het festival zal volledig outdoor zijn, op het podium na. En we hebben een regendekking, zodat als er teveel regen valt, dat we alle gemaakte kosten terug krijgen van de verzekeringsmaatschappij.

Alle randapperatuur is al aanwezig, zoals mengpaneel (24 sporen), drum microfoons, bekabeling, stage boxen, bas versterker (4x10" + 1x15") en 3 gitaar versterkers 100w ps (10x12"), zangmicrofoons, monitoren en mid versterkers.

Hopelijk zijn er nog meer schappelijke mensen, die ons serieus willen helpen. Dat hebben we schijnbaar wel nodig... Als je onze openings post ziet.

Met vriendelijke groet,

Peter

PS: Het festival zal plaats vinden op 5 augustus op het Mortelveld te Eersel (nabij Eindhoven, in het brabantse).

Comment

• Pied
            • Jun 2007
            • 7

Originally posted by MacGyverSounds
            wordt een wereldsysteem. vooral die jbl-kasten met een 18sound erin.. humor van de bovenste plank. haha
            Wat is hier de grap? Ben je soms met die bovenste plank op je hoofd geslagen?

Het serieuze antwoord is, dat we dit ook met speakerstore en 18sound zelf hebben besproken. De T/S parameters komen vrijwel overeen met de orginele jbl driver waar hij oorsponkelijk voor ontworpen is.

Als je een beter programma hebt om dit door te rekenen houden we ons zeker aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Peter

Comment

• gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

Alle randapperatuur is al aanwezig, zoals mengpaneel (24 sporen), drum microfoons, bekabeling, stage boxen, bas versterker (4x10" + 1x15") en 3 gitaar versterkers 100w ps (10x12"), zangmicrofoons, monitoren en mid versterkers.
              Vergeet je niet de afdeling randapparatuur als een rijtje compressors, een galmpje of twee, een delaytje, een 31-bands voor de smaak van de FOH techneut? Zijn er uberhaupt gasttechneuten bij, en hebben die hun riders al opgestuurd?

Voor de zekerheid zal ik ook een extra DI meenemen voor de basgitaar. 4x10 inch is leuk, maar buiten voor 500 man doet dat niet heel erg veel... En een verzameling Beta57's of 609's (kaassouflé's) extra voor de gitaaramps is geen overbodige luxe. Je hebt als het goed is wel voldoende kanalen... 8 kantjes drums, basje, maximaal 2 gitaren, 3 (stereo) toetsen, paar vocaaltjes.. Moet te doen zijn op die 24 kanalen blender...

Het lijkt er op dat je monitoren vanaf FOH gaat draaien. Denk je alvast na over een mannetje die de hele dag op het podium je rechterhand gaat zijn? Artiesten kunnen vaak niet goed verwoorden wat ze horen, dus een sterke assistent die een beetje weet van wanten is goud waard. Een intercompostje is hierbij echt een must. Of reserveer kanaal 24 alvast voor een talkbacklijn naar alle monitoren. Je kunt dan afspreken met de man op het podium dat hij via de leadvocaalmicrofoon met je communiceert (en jij luistert dan via je koptelefoon naar wat hij te zeggen heeft, want tijdens een ombouw/linecheck speel je natuurlijk een CD met passende muziek en ga je niet over het festivalterrein lopen brallen dat er een beetje 1k6 uit de frontmonitoren moet). Heb je ook al een aantal parallelsplitjes gesoldeerd? Deze zijn ideaal voor monitoren vanaf FOH. Nadeel is dat je heel rap door je kanalen heen gaat, maar liever de vocalen apart gesplit, dan 4 galmen stereo terug laten komen waarvan je er maar 2 gebruikt... Je wordt echt gestoord als je je leadvocaal moet EQ'en op de wens van de artiest z'n monitor terwijl dat in het veld nergens naar klinkt. Desnoods laat je wat galmen terug komen op subgroepen of "effect returns"...

PS: Het festival zal plaats vinden op 5 augustus op het Mortelveld te Eersel (nabij Eindhoven, in het brabantse).
              Tot nu toe nog vrij. Wie gaat er mee?

Groet,
              Gert

Comment

• Hansound
                • Apr 2006
                • 832

Je kunt er kort of lang over praten,
                Het handigst is het om gewoon een geluidsset te huren.
                Is altijd goedkoper dan het zelf bouwen van een systeem, ook als je het volgend jaar weer gaat organiseren.

Bovendien duurt het altijd een aantal optredens voor je je set helemaal goed hebt ingeregeld, zou lullig zijn als je op je lang verwachte concert met matig geluid staat te draaien.

Die van die bovenste plank op zijn hoofd vind ik overigens wel sterk,

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 804

Wat is hier de grap? Ben je soms met die bovenste plank op je hoofd geslagen?
                  Nee, maar ************** komt van een heel ander niveau, daarmee is ie soms wat allergisch aan newcommers en/of low budget oplossingen

Ff serieus: Als je buiten dat festival nog nut hebt voor deze speakers dan zwijg ik. Maar denk er ff aan dat je veel tijd, moeite, en vooral geld (want drivers en hout is niet gratis) in die set steekt. Vergeet daarbij je versterkers niet. Het zou dus goed kunnen dat voor die ene keer te gebruiken het veel voordeliger is om te gaan huren. Als je het nog een beetje weet aan te pakken kan je misschien nog wat korting krijgen op de huurprijs

Neemt niet weg dat je graag je eigen speakers zal bouwen, maar probeer eerst een 'afzetmarkt' te zoeken die de kosten beetje rechtvaardigt.

Comment

• Hansound
                    • Apr 2006
                    • 832

Originally posted by Poelmans
                    Nee, maar ************** komt van een heel ander niveau, daarmee is ie soms wat allergisch aan newcommers en/of low budget oplossingen
                    .

Een ander nivo ??? Ik noem het juist geen nivo,

ff serieus.... Ik denk dat een huur-geluidsset voor een dergelijk festival niet veel hoeft te kosten, zeker nu je de mengtafel etc al hebt.

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 804

Originally posted by Hansound
                      Een ander nivo ??? Ik noem het juist geen nivo,
                      Sjjjt, dat mag je niet luidop zeggen (Invaliden hebben ook liever dat er andersvaliden gezegd wordt )

Comment

• Mathijs
                        Moderator
                        • Aug 2002
                        • 1353

Onderschat het zelf bouwen van een PA niet.
                        Zomaar een paar bestaande ontwerpen bij elkaar zetten geeft nog geen goede PA set.
                        Over PA systemen wordt jaren na gedacht. Jaren berekent en getest.
                        Zomaar even wat in elkaar zetten zal dus niet werken.
                        Heb je al gedacht aan filtering? Redelijke kasten bouwen gaat nog wel, maar zelf een filter ontwerpen?
                        Simulatie programma's zijn leuk, maar in de praktijk valt het vaak compleet anders uit en dan kan je dus compleet overnieuw beginnen.

Ik moet me helaas aansluiten bij de rest.
                        Huur een geluidsset. Dat weet je zeker dat je goed geluid hebt. Zelf zomaar een set bouwen gaat je heel erg tegenvallen.

Comment

• All-round Sound
                          • Feb 2006
                          • 289

Hallo ,
                          wat Mathijs zegt klopt als een bus

ik heb je het ook in een privé mail uitgelegd
                          om het niet gelijk zo openbaar te zeggen / ontmoedigen

een set huren is zeer zeker goedkoper sneller en VEEL minder stres

wat betreft de 18sound in een jbl kast
                          plat gezegt maakt geen F##k uit
                          zelf heb ik er o.a. black widow div. type Beyma , fane ,eminence en zelfs heel ver terug een keer een CAT 18" er in gehad en deze laatste deed het eigelijk heel goed

probeer het oude SA W-bin set van J&H te huren als je een oude sound wil hebben
                          probeer er nog 2 W-bins bij te huren en een zelfde mid kast van SA 2x

of koop gewoon oude w-bins en mid kasten schroef je eigen speakers er in koop ook een leuk amp rekje met actief 3weg x-over en vlammen

neem wel groot vervoer mee voor de set
                          en zorg voor een goede stroom voorziening

suc6

m.v.g.
                          Luke

Comment

• sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

Originally posted by All-round Sound
                            Hallo ,
                            wat Mathijs zegt klopt als een bus
                            m.v.g.
                            Luke
                            volledig mee eens
                            sis
                            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ronny
                              • Dec 2002
                              • 2138

ik snap ook de link tussen een festival en zelf iets bouwen daarvoor niet.
                              Wil je geld besparen?
                              Een flinke set kost je al snel een paar duizend euro.
                              Oke, toegegeven, in jaar 2 heb je die set al gratis, als die ondertussen nog werkt...

Het huren van een systeem kost hooguit een paar honderd euro. Als je daar de kostprijs van je eigen systeem tegenover zet, zul je merken dat je veel jaren kunt huren.

Overigens mag je een huurset van een beetje merk dan nog niet eens vergelijken met je eigen zelfbouwset. Denk maar aan kwaliteit, afmetingen, rendement en vermogens... .

Zelfbouw kan oké zijn, maar de ervaring leert dat dit in veel gevallen niet zo is.

conclusie is snel gemaakt. Huur een set en je bent voor een paar honderd euro van heel wat problemen verlost. Laat je festival groeien door de jaren heen en maak zo meer en meer winst.

Profiteer van die winst door in je evenement te investeren en je zal er de vruchten wel van plukken.

Pas dan wel weer op voor grootheidswaanzin. Dat is iets wat veel mensen krijgen eens een evenement goed begint te draaien. Dat is jammer, want grote evenementen is niet hetzelfde als grote winsten!!

In ieder geval, veel succes met je evenement!

mvg
                              Ronny
                              niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...