Meten van de speaker excursie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

    Meten van de speaker excursie

    Heren, het volgende:
    Ik heb een proto-type gebouwd van een 12" tapped horn voor PA en disco gebruik. Op ca. 600 watt produceert de kast zoveel laag tussen 50 en 125 Hz dat het lijkt of de fundering onder m'n huis vandaan komt. Maar hierbij begint de conus behoorlijk slag te maken.
    Om de speaker max te kunnen belasten zonder over de X-max heen te gaan zou het fijn zijn om de excursie te kunnen meten.
    Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen aanpakken?

    Mvg

    Jack
    Powered by AudioMadness....
  • JVS
    • Mar 2004
    • 317

    #2
    Duur: Laser afstandsmeter gemaakt voor dit soort dingen. Voor hobbygebruik uiteraard geen oplossing.

    Simpel: Maak een houten blokje voor de driver vast en vijl in dit blokje een kleine V-groef in de richting haaks op de konus. Vervolgens een rietje o.i.d. (zonder scherpe punt) in de V-groef leggen en licht vastzetten met een elastiekje.
    Als je nu het rietje in rust juist tegen de konus laat komen heb je je nulstand. Even de testfrequentie loslaten bij de gewenste spanning, en je kunt naderhand precies nameten hoeveel slag de konus heeft gemaakt, hoe ver het rietje dus door de V-groef naar buiten is geschoven..

    Herhaal deze meting bij een aantal frequenties, en je kunt een grafiekje opzetten..

    Succes !

    Comment

    • nightline
      • Oct 2002
      • 1001

      #3
      Door de verende werking van het elastiekje zal het rietje altijd iets terug veren, maar het idee opzich is niet zo gek....
      Ik zal hier eens mee aan de slag gaan.

      Thanks!

      Jack
      Powered by AudioMadness....

      Comment

      • Xmax
        • Jan 2006
        • 59

        #4
        Nightline, heb je de T/S parameters van de driver dan niet, daar zal hij op vermeld moeten staan.
        Mij ervaring is, dat sommige fabrikanten de xmax waarde expres weg laten, omdat dit veel zegt over de kwaliteit van de speaker.
        Die xmax is ook gerelateerd aan de powerdip.

        Maar dit is een formule; Xmax=VdxSd.

        Comment

        • JVS
          • Mar 2004
          • 317

          #5
          Originally posted by nightline
          Door de verende werking van het elastiekje zal het rietje altijd iets terug veren, maar het idee opzich is niet zo gek....
          Dat is inderdaad mogelijk als de wrijving tussen rietje en hout te klein is. Zorg toch dat hij zeker zo'n 20-30mm in de V-groef ligt. Eventueel kun je ook i.p.v. de elastiek een stuk plakband nemen. Op de plaats van het rietje plak je dan een stukje papier ertussen zodat het rietje over het papier schuift en niet over de plaklaag..

          Enfin, met wat creativiteit kan dit prima werken !

          Comment

          • nightline
            • Oct 2002
            • 1001

            #6
            JVS, uiteraard heb ik de TS parameters van deze speaker, maar ik wil weten bij welk vermogen de speaker z'n X-max bereikt.
            De speaker wordt opgegeven met een RMS vermogen van 1400 watt, maar ik heb het gevoel dat de konus bij ca.600 watt in de buurt van de X-max komt.
            De speaker zit nu in een proto-type, mocht de speaker daadwerkelijk teveel slag maken, dan ga ik een 2de proto bouwen van deze tapped horn met wat constructieve wijzigingen.

            Mvg

            Jack
            Powered by AudioMadness....

            Comment

            • Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

              #7
              Je kan beginnen met dit te simuleren.
              Dit kan volgens mij met BV AJhorn of andere horn simulatie programma's

              Comment

              • nightline
                • Oct 2002
                • 1001

                #8
                Ik heb e.e.a. gesimuleerd, maar door de complexheid van de belasting van een speaker in een tappedhorn is de simulatie niet echt te vertrouwen.
                De freq. weergave komt ook absoluut niet overeen met de simulaties.
                Het is de bedoeling deze baskast in serie te gaan bouwen, en dan is de belastbaarheid erg belangrijk.
                Zoals eerder gemeld is de speaker 1400 watt RMS, dan zou het toch leuk zijn als dit vermogen haalbaar is zonder de speaker kapot te spelen.

                Mvg

                Jack
                Powered by AudioMadness....

                Comment

                Working...