Tunning van MTL 2 met sigma pro

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RonV
    • Jul 2004
    • 67

Heren,

Het is alweer n lange tijd geleden dat ik voor het laatst iets gepost heb op het forum, maar dit wil niet zeggen dat ik het niet met grote belangstelling nog steeds volg.

Na de bouw van full-range topjes enkele jaren geleden, heb ik met een collega besloten nieuwe subjes bij te gaan maken. Aangezien deze subs de Deltamax of mtl-2 subs zullen worden, heb ik besloten maar in dit topic te posten.

Om het verhaal maar even kort te maken: we hebben de beschikking over 8 Sigma pro's. Ook hebben we de (voor zover duidelijk) de originele bouwplannen van de Deltamax en MTL-2 subs. Maar nu zit ik met het probleem; komen de Sigma's nu het best tot zijn recht in de Deltamax kast, of in de MTL-2?

Ik hoop dat iemand mij hier voor een grote fout kan behoeden.

mvg,

Ron

ps: ik heb via via vernomen dat er een tweede soort Sigma Pro (Sigma Pro 2?) in de productie is/komt. Of de t/s gegevens overeen komen durf ik niet te zeggen.
    DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!

Comment

• luc2366
      • Jul 2002
      • 1161

deltamax=mt2l

Comment

• RonV
        • Jul 2004
        • 67

Originally posted by luc2366
        ook intern zijn er verschillen! Zo uit het hoofd: de plaats waar de woofers gemonteerd worden en het aantal (en de grootte) van de openingen in de achterkamer (beide volgens mij niet zo belangrijk) MAAR ik dacht ook de plaats en de grootte van de poort, en dat...
        spreek je nu jezelf een klein beetje tegen of denk ik niet ver genoeg na?

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Kijk mijn post eens goed, ik heb daarin uitgelegd wat de verschillen kunnen zijn.
          In principe zijn ze gelijk kwa kast, de processor is verschillend.
          Delta Max heeft een andere setup dan de MTL Delta Max da's logisch!
          EV heeft in de produktie jaren veel ge-expirimenteerd met speakers en poorten, omdat deze vaak speaker problemen had...
          Vanaf 1991 zijn alle kasten gelijk geproduceerd.
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Robin.vd.Have
            • Nov 2005
            • 165

Deltamax is 100% zeker weten geen MTL !

In de deltamax subs worden geen EVX-en gebruikt maar DL18. De tuning van een DML is ook anders, evenals de kantelpunten e.d. Ook is een DML maar 2x 400 watt en een MTL 2x 600 watt.

Dat de kast anders is zou iedereen die hier tekeneningen zegt te hebben ook moeten kunnen zien. Ik snap trouwens die hele heisa niet omtrent de tekeningen van de MTL subs. Die zijn redelijke makkelijk te verkrijgen op het net, of met een paar telefoontjes.

Wel moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat niemand EVX180's gebruikt in zijn MTL kasten. Dan zou het pas echt intereessant worden dat er zoveel zelfbouwers in omloop zijn.

Die Sigma's gaan het beter doen in een MTL kast.

M.V.G

Comment

• luc2366
              • Jul 2002
              • 1161

deltamax=mt2l
              ik doelde hier enkel op het uitzicht van de kasten, zonder dieper in te gaan op de poorten, gebruikte speakers,...

@robin: in tegenstelling tot de speakers die ik nu gebruik gingen de EVX-180 wel héél snel stuk... ik heb het dus wel degelijk geprobeert maar snel opgegeven

Comment

• RonV
                • Jul 2004
                • 67

ik doelde hier enkel op het uitzicht van de kasten, zonder dieper in te gaan op de poorten, gebruikte speakers,...
                Aan het uitzicht van de kasten heb ik vrij weinig als ik de kastjes wil kopiëren. Ik doelde júist op het verschil in binnenwerk.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de snelle reacties. Waarschijnlijk wordt dan volgende week aan de bouw van 2 mtl-2's begonnen.

Ron

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Originally posted by Robin.vd.Have
                  Deltamax is 100% zeker weten geen MTL !

In de deltamax subs worden geen EVX-en gebruikt maar DL18. De tuning van een DML is ook anders, evenals de kantelpunten e.d. Ook is een DML maar 2x 400 watt en een MTL 2x 600 watt.

Dat de kast anders is zou iedereen die hier tekeneningen zegt te hebben ook moeten kunnen zien. Ik snap trouwens die hele heisa niet omtrent de tekeningen van de MTL subs. Die zijn redelijke makkelijk te verkrijgen op het net, of met een paar telefoontjes.

Wel moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat niemand EVX180's gebruikt in zijn MTL kasten. Dan zou het pas echt intereessant worden dat er zoveel zelfbouwers in omloop zijn.

Die Sigma's gaan het beter doen in een MTL kast.

M.V.G
                  Nou, kwa kast is er weinig verschil, overigens zijn de DML kasten ook leverbaar geweest met de EVX180A speakers, alleen de aansluiting van het laag naar de topkasten is i.c.m EVX180 speakers en de DML processor niet echt geweldig geweest, omdat de EVX180A meer geluidsdruk leverde dan de DL18 wat dan dus weer meer geschikt was i.c.m de DML 15 inch toppen met processor.

Het grootste probleem was dat EV de processor instellingen in het begin niet onder controle kon krijgen om het 'kapot' draaien van de EVX speakers te voorkomen.
                  Om nog maar te zwijgen wat er gebeurde met de MTL-4 laagkasten..
                  Dit was met de DL18 wel het geval, maar dat is een andere 'soort' 18 inch dan de EVX180 speaker...

Het is wel 1 van de beweeg redenen geweest om te stoppen met de productie van de MTL en de DML laagkasten...

Gelukkig hebben ze de Manifold weer terug in het leven geroepen en komen ze dit jaar weer met een 'spektakel'!

Afgelopen jaar was EV (Telex) met een convention op Aruba en heb ik een zeer uitgebreidt gesprek gehad met 1 van de managers van EV.
                  Zeer mooi te horen hoe de ontwikkeling was van deze kasten.
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Zero
                    • Oct 2005
                    • 42

Volgens dit topic (PSW Sound Reinforcement Forums: LAB Subwoofer => MTL2 Wiring) moeten de speakers in de MTL-2 kast "verkeerd" aangesloten worden om de MTL-kast in te kunnen zetten met een topkast van een ander merk. Heeft er hier iemand ervaring mee ?
                    Met verkeerd bedoelen ze : pin1+ naar speaker1- en pin1- naar speaker1+ en hetzelfde voor speaker 2 maan dan uiteraad naar pin2

Comment

• sjoerd
                      • Apr 2004
                      • 341

Er zijn door EV baskasten waaronder mtl2 gemaakt waarbij de aansluiting omgedraaid was. waarom weet ik ook niet, maar daar zul je met zelfbouw uiteraard geen rekening mee hoeven te houden.

Comment

• Zero
                        • Oct 2005
                        • 42

ik heb orginele MTL kasten, enkel andere speakers erin sinds kort. En ik gebruik ze niet meer met de MT2 toppen, wel met Zeck 215.2 Arena of de Zeck 21522 toppen.
                        En naar ik uit het topic van PSW kan opmaken zou ik dus de aansluiting moeten omdraaien.

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

Heeft te maken met processing van de kasten, er zijn updates geweest van zowel DML processors en de MTL processors.

EV heeft een hele lange tijd deze gegevens op hun site gehad en er is destijds door de Importeur (Iemke Roos) ook een pers bericht geweest.

Zoeken op Google levert misschien nog wel wat op..

Overigens heeft een Braziliaans merk nog steeds een subwoofer in hun pakket die afgeleid is van de DML/MTL kasten van EV.
                          Het merk naam is me ontschoten, ik zie dit af en toe hier op Aruba.
                          Daar zitten speciaal door hun zelf ontwikkelde speakers in met 'soepele' ophanging en zeer sterke magneten.
                          Kwa klankt niet die 'punch' zoals de EV kasten.

Comment

• EVfreak
                            • Jan 2006
                            • 146

Effe een oude koe uit de gracht slepen
                            Ik heb ondertussen eens voor de fun 2originele EVX180B speakers besteld voor mijn MTL2's.Gewoon om nu eens echt uit te proberen of er zoveel verschil in zit tussen de Sigma en de EVX...
                            Ervaring:Op lagere en normale niveaus dezelfde weergave tussen beide.Alleen bij echt hoge belastingen drukken de EVXen meer door en gaan ze volgens mij ietsje lager maar dat is amper hoorbaar.Conclusie,de Sigma is een zeer goede speaker(zeker voor het geld) voor in deze kast.Boxen zijn aangesloten op een MA5000vz.Wat ik wel merk is dat de EVXen meer stroom vragen dan de sigma's,ik zie dit omdat de Iload/Ilimit led op de versterker sneller aangaat(groen)op het kanaal van de EVXen.Misschien heeft dit te maken omdat de EVX180B een 4" spoel heeft en de Sigma Pro een 3"
                            Last edited by EVfreak; 21-11-08, 15:20.

Comment

• SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

Originally posted by EVfreak
                              Effe een oude koe uit de gracht slepen
                              Ik heb ondertussen eens voor de fun 2originele EVX180B speakers besteld voor mijn MTL2's.Gewoon om nu eens echt uit te proberen of er zoveel verschil in zit tussen de Sigma en de EVX...
                              Ervaring:Op lagere en normale niveaus dezelfde weergave tussen beide.Alleen bij echt hoge belastingen drukken de EVXen meer door en gaan ze volgens mij ietsje lager maar dat is amper hoorbaar.Conclusie,de Sigma is een zeer goede speaker(zeker voor het geld) voor in deze kast.Boxen zijn aangesloten op een MA5000vz.Wat ik wel merk is dat de EVXen meer stroom vragen dan de sigma's,ik zie dit omdat de Iload/Ilimit led op de versterker sneller aangaat(groen)op het kanaal van de EVXen.Misschien heeft dit te maken omdat de EVX180B een 4" spoel heeft en de Sigma Pro een 3"
                              Minder powercompressie in de 180B's door de 4 inch spoel waarschijnlijk. En dus lagere impedantie bij hoge uitsturingen dan de sigma
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...