Geschikte kast voor JBL2241 gezocht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

Geschikte kast voor JBL2241 gezocht

hallo

Ik heb nu een 8 tal JBL 2241 18" speakers gekocht. Nu heb ik op het internet reeds een aantal gegevens opgezocht van deze speakers maar kom tot de volgende conclusie. Deze speaker wordt door JBL in meerdere verschillende kasten gebruikt, van een eenvoudige kleine 18" direct straler tot en met de Cinema serie waarbij de speakers in een mega grote gesloten kast zitten. Volgens de gegevens zou hij het prima doen in een kast van 190 tot 280 liter?

Nu heb ik een set HA218 kasten waarbij er 2 van deze speakers inzitten, de kast is echter veel kleiner als 560 liter.

Ik ben nu opzoek naar de kast waarin deze speaker zich erg prettig voelt en goed presteert. Het gaat mij om enkele 18" kasten.

Het is de bedoeling dat ik tot 4 van deze kasten per kant kan zetten en evt dan nog wordt bijgezet met dubbel 18" de HA218 kast. Dus de enige eis welke ik heb betreft dat of de hoogte of de breedte 58 cm moet zijn.

Iemand een idee waar of hoe ik een dergelijke kast kan vinden/ maken uitrekenen?

Nu kwam ik met het idee om een kast te maken welke voor mij perfect zijn kwa formaten ivm plaatsen, opslag en transport. Is dit mogelijk wanneer ik tussen de 190 en 280 liter blijf en zo ja hoe bepaal ik dan de basspoorten?

Ik hoor graag jullie meningen en eventuele suggresties/ ideeen.
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Bouw een HA218 kast en zaag deze precies in het midden door en, voila!
    Je hoeft niet langer te zoeken!! je hebt twee enkele 18" laagkasten die precies passend zijn zoals je HA218 kast!!!!
    Zo kan je dus meerdere kasten maken voor alle speakers die je wil inzetten.

Ayo!
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Watt Xtra
      • Oct 2004
      • 1119

Dit is echter niet geheel de bedoeling, ten eerste, geeft jbl hele andere volumes aan per speaker, ten tweede, wanneer ik de enkele 18" kasten op elkaar zet dan zou ik veels te laag uitkomen.

Het moet ook kunnen om met 2 bassen per kant en dan een enkele top erop te stapelen en dan ongeveer op de juiste hoogte uitkomen. De bassen zouden dan aan een zijde ongeveer 75 cm moeten wezen, de andere zijde 58 cm ivm 2 maal op elkaar is de hoogte van een HA218.

Ik weet zeker wanneer ik 3 enkele 18" per kant ga zetten mn top het absoluut niet gaat bijhouden.
      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Je zit bij een speaker niet per definitie vast aan een bepaald volume. De prestaties van een speaker zijn wel gebonden aan het kastvolume. Zo op de T/S-parameters af kun je een kast maken tussen de 150 en 300 liter maar >200 ltr is wel aan te raden.

Uitgaande van 220 ltr netto kom je uit op ~300 ltr bruto. Met de ene zijde 58 cm en de andere 75 cm komt de derde zijde op ~69 cm uit.

Mvg Johan

Comment

• Watt Xtra
          • Oct 2004
          • 1119

Ik had het volgende bedacht, wanneer ik voor mijzelf na ga dan zou een formaat van 58 bij bij 75 cm ideaal zijn kwa transport, opslag en kwa handelbaarheid, stapelen.
          een paar cm meer bij de 75cm zou evt nog kunnen tot max 80cm.

Kasten zouden gemaakt worden van 15mm hout, met extra bracing.

Is hier iets mee te doen en zal het ook goed presteren? Ik neem aan dat ik de poorten zal moeten berekenen?

Ik kom dan uit op een volume winst van ruim 30% ten opzichte van de huidige Ha218 kasten welke eigenlijk ook al prima presteren.

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Als je tevreden bent met de prestaties in de HA 218 dan klinkt het logisch om die na te maken volgens je eigen afmetingen. Maak je een kast kleiner (die 30% volumewinst?) dan zul je de poorten moeten berekenen en gaan de prestaties er uiteraard op achteruit.

Comment

• Watt Xtra
              • Oct 2004
              • 1119

Ik zou juist de kast iets groter maken..als wat de Ha218 nu is.
              waarmee kan ik de poorten berekenen?

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Formules of WinISD Pro.

Mvg Johan

Comment

• Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

ik heb inmiddels een goed ontwerp ontvangen en ben bezig gegaan met de bouw van 8 kasten.

ik ben inmiddels verder gegaan met de bouw van mn bassen. Echter ben ik er nu achtergekomen dat er een 2 tal extra handgrepen bij in moeten komen. (je kunt ze niet genoeg hebben).
                  Nu zit ik met het probleem dat deze handgrepen op de plek moeten komen waar de in de basspoort komen te zitten.

de handgreep zal zn 1/6 tot 1/8 gedeelte (inhoud) van de poort in beslag nemen. wat is hier het nadeel van, (bijwerkingen) en wat is hier eventueel aan te doen? poorten groter maken is geen optie evt wel langer maar of dat beter is?

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

En vandaag maar eens een kastje in elkaar gezet en getest. kast zal nog wel een beetje stabieler moeten worden, oa door te lijmen.. bracing aan de binnenkant.

bijgaande een aantal foto's.

deze kasten zullen te horen zijn op de Submeeting van 22april in emmen.

Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

Comment

• Watt Xtra
                      • Oct 2004
                      • 1119

eerste 4 kasten nu een maandje volledig af. Zijn inmiddels al een aantal keren ingezet, disco en livewerk.

Ik heb er alleen maar positieve reacties op gehoord. Bassen klinken lekker vol en drukken ook redelijk door. Schoolfeest met 400 man doe je met 4 bassen.
                      de overige vier probeer ik eind van de week af te hebben.
                      Foto's van de klare speakers toegevoegd.

Comment

• Watt Xtra
                        • Oct 2004
                        • 1119

Inmiddels alle 8 de kasten af.

Ook een groot aantal keren kunnen inzetten.
                        zowel binnen, buiten, zalen en tenten.

Veel positieve reacties op het geluid gehad en zelf ook een goed gevoel bij het geluid elke keer.

Bass is mooi vol en drukt ook flink door.
                        bij drie stuks per kant komt er echt leven in de tent. Tentje van een meter of 30 met een open kant was de bass zeer aangenaam aanwezig, zowel broekspijp gewapper als ook kicken.

Binnenkort nog eens proberen met 8 stuks voor het podium verdeelt over de gehele breedte.

op dit moment staat er 1200watt rms bij 4 ohm per 2 speakers te spelen. Binnenkort toch eens gaan kijken voor een aantal deftige versterkers welke ook probleemloos 3 stuks per versterkerkant aankunnen.

bijgaande nog enkele foto's

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DLVAYNBG.jpg
                        http://www.mijnalbum.nl/Foto-6LJQIQQZ.jpg
                        http://www.mijnalbum.nl/Foto-EC6MSRAT.jpg
                        http://www.mijnalbum.nl/Foto-FXTF6LUU.jpg

Comment

Working...