hoe begin ik eraan?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showtec
    • Nov 2006
    • 4

hoe begin ik eraan?

ik ben dus van plan zelf een setje(2x top en 2xsub) voor dj toepassingen) in elkaar te zetten. of toch proberen tenminste. Het moeten geen turbosounds of eaw's worden maar toch iets dat wel hard gaat. ik had gedacht voor te topkasten ong 200 watt en de sub 500watt. maar ik zou niet weten hoe eraan te beginnen. kan iemand helpen. liefst ook wat naar budget kijken.
    thx
    Last edited by showtec; 21-11-06, 19:05.
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

Ik heb de volgend adviezen voor je:
    1: Kijk eens rond in dit forum deel (zelfbouw luidspreker) hier staan al een hele hoop topics die over het zelfde gaan.

2: Bedenk goed wat je budget is.
    Zelf speakers bouwen kan erg duur worden. Goede compontenten kosten nou eenmaal veel geld.

Gebruik bestaande ontwerpen. Deze zijn uit ervaring ontworpen en getest.
    Zoek een ontwerp wat voor jou geschikt is. Bedenk voor hoe grote feesten je de set wilt gebruiken.

Op de constructie pagina van speakerstore staat een fikse versameling goede ontwerpen Constructie pagina

Hierna kan eens sirieus gaan na denken om zelf een set te gaan bouwen.
    Of dat het misschien slimmer is om een bestaande set te kopen. Waarvan je zeker weet dat het goed is.

Goede speakers zijn altijd duur!
    Goedkoop - goed bestaat helaas niet in de audio wereld.

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Plus dat je toch wel enige kennis van houtbewerken moet hebben, en een leuk setje gereedschap helpt je ook al eind in de juiste richting.

Zolang je geen trapezium vormen wilt gaan maken kan je het meeste hout al in de bouwmarkt op maat laten zagen, en dan is het (als ze het goed zagen) een kwestie van dozen maken

Tip voor het schroeven in MDF, schroef er niet om de 5 cm een dikke 5x70 in! , hou omgeveer 20 cm er tussen aan en bij 18 mm dik MDF is een 4x50 + houtlijm D3 al voldoende om het "nooit" meer uit elkaar te laten gaan.... (wel voor boren en verzinken!)

[edit]
      Ik geef express tips voor werken met MDF dit ivm de zin "liefst ook wat naar budget kijken" , uiteraard weet ik dat multi laags berken een heeeel mooi materiaal is om mee te werken!
      Last edited by beyma; 22-11-06, 22:31.
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• soundmenn
        • Oct 2006
        • 49

je moet jezelf ook afvragen of je het van mdf wilt gaan maken, MDF heeft een nadeel dat het niet tegen stoten kan en van water houd het ook niet.
        een voordeel van MDF is dat eht lekker warm klinkt.

iets anders waar speaker kasten van worden gemaakt is berken multiplex.

dit heeft als voordeel dat het ongelofelijk sterk is.

sommige mensen bouwen eerst mdf en dan berken erom heen vanwege de klank, maar die mensen laten hun set vaak opbouwen want je kasten zijn niet meer te tillen! dat lijkt me niet bepaald de optie voor jou.

wat je eens moet gaan doen is uitzoeken welke constructie voor jou interessant en dan even voor je zelf materialenlijstje maken en dan eens kijken wat het gaat kosten. Doe dat bij een paar kasten en dan kom je een heel eind.

succes

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1066

Ik heb van het jaar zelf 4 subkasten gebouwt

ik heb toen voor zelfbouw gekozen omdat ik zelf vrij handig ben en uit kosten besparing

ik ben iid eerst eens begonnen met het opzoek gaan naar diverse kasten op internet, het forum hier rond gestruint en wat de verschillen zijn tussen de vele soorten baskasten

op slot kwam ik er uit dat de br118 kast van eighteen sound een zeer geschikte kast was voor mijn doeleinden.

aan de hand daarvan ben ik gaan kijken naar alle materialen, en dergelijke wat ik er voor nodig had

zo heb ik dus uiteindelijk gekozen voor berkenplex kasten en geen mdf ( mdf is zwaar, en minder sterk dan berken) dus berken vind ik veel geschikter voor on the road,

verder vond ik het ook belangrijk dat de kasten netjes zijn afgewerkt, zo ben ik eens om me heen gaan kijken wat er allemaal te krijgen is op het gebied van bijvoorbeeld handvaten wielen schotels en dergelijke (stukje flightcase bouw) verder heb ik een boel naar bestaande kasten gekeken hoe die waren afgewerkt

uiteindelijk ben ik alles gaan bestellen wat ik nodig had en ben ik begonnen met bouwen.

wat ik je aanraad als je niet beschikt over een goeie zaagtafel laat het uitzagen dan bij een aannemer doen
          zodat je als het ware een bouwpakket heb, dat je in elkaar hoeft te zetten

dan heb je iig een goede basis om een nette kast te bouwen

zoals men zegt ...goed gereedschap is het halve werk

iig ga het lekker op je gemak uitpluizen. er is namelijk genoeg te vinden

het hele project heeft bij mij ook wat maandjes gekost maar ik heb wel iets dat naar het zin is en waarmee ik de komende jaren goed mee vooruit ken

succes

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Maar een goed topje is toch heeeel wat moeilijker dan een subje...

Paul.
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Watt Xtra
              • Oct 2004
              • 1119

ach hij wil een topkastje van 200 watt.

12" eminence speaker met een hoorntje erboven. Dit in een vierkant doosje stoppen en je hebt een topkastje. Zet er ook een statief flans in en je kunt je doosje op een paaltje zetten.

de ts zal eerst meer informatie moeten geven over wat hij wil, wat zijn financiele middelen zijn en waarom hij wil zelfbouwen.

Ik lees namelijk dat het hard moet gaan.. Neem een K112 speaker voor weinig en zet de knop flink hard... zn kastje gaat ook erg hard.. alleen klinkt het op een gegeven moment erg KRRR...
              "het hoeft geen EAW of Tsound te zijn, ik krijg het idee dat hij er nog niet echt kaas van heeft gegeten en raad dan ook aan een stel goedkope speakers te nemen, met een beetje geluk vind je bij bv C*nr*d een kompleet bouwpakket, kun je lekker zelfbouwen en is het toch enigsinds op elkaar afgestemd. meestal zit daar ook wel een bouwtekening bij.

andere optie, zoekfunctie gebruiken en topkast, toppen, top enz intoetsen.
              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Inderdaad eerst maar eens horen hoeveel geld hij wil uitgeven, en waarom hij eigenlijk zelf wil bouwen.

Voor de kosten is het nauwelijks interessant om te doen.
                Voor een 200-250 euro heb je al heel aardige 15/1 topkasten, die je ook nog eens kunt beluisteren voordat je een cent uitgeeft.
                En dat lukt bij zelf bouwen natuurlijk niet!
                Daar geldt, geld uitgeven en hopen dat het goed komt.

Of je moet de raad opvolgen om een beproefd ontwerp precies op te volgen. Echter, beginners hebben de vaak de neiging om te bezuinigen op o.a. het filter... Fout natuurlijk!

Dus, voor de draad ermee.. waarom wil je het zelf doen, en hoeveel wil je uitgeven????

Paul
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• showtec
                  • Nov 2006
                  • 4

ik heb er geen idee van hoeveel ik eraan zou geven, wat zijn jullie adviezen daarin? waarom ik ze zelf wil bouwen? weet ik niet,lijkt me gewoon leuk

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3148

Tsja, als je het gewoon leuk vindt om te bouwen, kunnen we je alleen nog maar aanmoedigen. Kosten kunnen wel makkelijk over de tweeduizend euro heen gaan als je goede componenten neemt, zeker als je nog een flink aantal gereedschappen mist voor het bouwen.

Al een ontwerp voor kasten op het oog? Kijk anders eens rond op www.speakerplans.com of www.Speakerstore.nl

Comment

Working...