D&B b2 aanpassen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • All-round Sound
    • Feb 2006
    • 289

D&B b2 aanpassen

Hallo,

kan ik het ontwerp van de D&B b2 zonder echte gevolgen aanpassen?

het bandpas hoorn gedeelte blijft hetzelfde

echter ben ik van plan om de buiten afmetingen te wijzigen

van 116 cm breedt naar 100 cm breedt
    en van 92 cm diep naar 100 cm diep
    en van 58 cm hoog naar 54 cm hoog

ik verwacht wel, dat de basreflex poort moet worden gewijzigt qua lengte voor de tuning

m.v.g.
    Luke
    =======================
    sub moet je voelen
    LAB & BEYMA altijd goed
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Tja, alles is aan te passen, maar eigenlijk vraag je zoiets als "kan je een trompet afzagen en verwachten dat hij het zelfde klinkt?"

Het antwoord daarop is dan uiteraard nee,die gaat niet meer het zelfde klinken! Zo ook met het veranderen van een subwoofer, er komt nog steeds laag uit,maar niet meer zoals het bedoeld was....

Waarom wil je hem eigenlijk aanpassen ,past het anders niet in de aanhanger /opslag ?
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

116 x 92 x 58 (/1000) = 619 liter, 100 x 100 x 54 (/1000) = 540 liter. Dus een verschil van 79 liter. Als het BPH gedeelte hetzelfde blijft resulteert dat in ca. 40 liter minder kastinhoud (achterkamer) per driver.

Mvg Johan

Comment

• All-round Sound
        • Feb 2006
        • 289

hallo,

de reden is dat mijn andere subkasten de afmetingen hebben van 100 x 100 x 54 cm
        en dat ze dan makkelijker in het transport meegaan

en ik begrijp uiteraard ook dat het vollume kleiner is achter de speakers

echter vraag ik mij af of dit met de basreflex poort te verhelpen is qua klank en impuls gedrag

m.v.g.
        Luke
        ==============================
        sub moet je voelen

Comment

• Robin.vd.Have
          • Nov 2005
          • 165

Waarom moet het het dan persee de B2 blijven ?
          Eigenlijk wil je een kast volgens een bepaald ontwerp en met bepaalde eigenschappen. Dan moet je ook dat ontwerp gebruiken.

Wel kan je natuurlijk naar het idee achter de kast kijken en dan een nieuwe kast volgens hetzelfde princiepe gaan bouwen. Dan noem je het geen B2 meer maar gewoon een infra bas met jouw naampje eraan.
          Is makkelijker dan aanpassen en geeft veel meer kans op een goed resultaat.

Comment

• All-round Sound
            • Feb 2006
            • 289

Hallo,

uiteraard kan je een kast gewoon zelf ontwerpen met dit idee

ik vroeg het me gewoon af of er mogenlijk heden waren om het ontwerp niet teveel te wijzigen

ik zit namelijk met een dilemma met de MT2
            deze zou niet zeer geschikt zijn voor snelle puls bass met LAB versterkers erachter

m.v.g.
            Luke
            =============================

Comment

• Robin.vd.Have
              • Nov 2005
              • 165

En dat is de B2 ook niet
              Voor snelle bas moet je eigenlijk gewoon n simpel br kastje hebben.
              EV X sub bijvoorbeeld , of een SB218 van L'acoustics.

Overigens werkt de MTL 2 kast goed hoor met LAB's alleen is de klank met een Crown macrotech (neem aan dat je refereerd naar het topic over de MTL2's) anders. Dit word daar ook al uitvoerig besproken.
              Een conventionele amp heeft gewoon n diepere vollere klank dan een amp met een geschakelde voeding. Echter komt een LAB een heel eind in de buurt.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Driehoeksverhouding kastgrootte, diepgang en SPL. De kast wordt kleiner dus wordt één van de andere twee slechter of allebei een beetje (t.o.v de B2).
                Daarnaast ligt de (naar aanname) ideale balans een beetje door de war.
                Waarom maak je de kast niet 15 cm dieper? Kniesoor die daar op let in een stack.

Mvg Johan

Comment

• All-round Sound
                  • Feb 2006
                  • 289

Ok Ok,

ik zie dus af van de aanpassingen

echter het geen Robin over geschakelde voedingen zegt
                  ben ik het niet helemaal mee eens [ voor de meeste merken wel ]

ik heb de lab vergeleken met een sa es40 versterker een ram-bux 3.4
                  en een MA5000 [ amcron ]
                  maar bij mij kwam de lab er toch het beste uit
                  ook bij de lage freq.
                  echter is de lab wel heel eerlijk met weergave
                  als er een iets vreemd / vervormd signaal binnen komt krijg je deze ook gelijk voor je.......
                  dat hebben de conventionele amps een stuk minder
                  verder is de piek van de lab is minder hoog wat een degelijke conventionele amp wel heeft met de clip

ik ben heel lang wantrouwend geweest ten opzichte van geschakelde voeding amps
                  mede omdat ik jaren geleden
                  DIGAM K.. & K.... versterkers als demo heb gehad
                  en dit al mijn speakers v.a. het MLaag koste
                  dan heb je het wel even gehad

m.v.g.
                  Luke
                  =======================
                  sub moet je voelen

Comment

Working...