Speakerprocessor: Wat hoort er in ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marten77
    • Jul 2006
    • 68

Speakerprocessor: Wat hoort er in ?

Na de bouw van mijn BPsub( http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...432-post3.html ), ben ik begonnen aan een ontwerp van een speakerprocessor !

De laatste 2 maanden veel lopen zoeken en een hoop interesante schakelingen gevonden.
    O.a. :

1) Balanced inputs; (L & R + sub)
    2) Parametrische EQ's; (2x 6bands voor L & R en 3bands voor de sub)
    3) Limiter die enkelt het laag begrenst !; (enkelt voor de laag/mid in de top)
    4) Active crossover; (voor sub en top)
    5) CD horn EQ; (voor uiteraard de 1'' driver)
    6) Beveiliging voor de speaker/versterker (voor elke speaker 1 beveiliging)
    Deze meet de RMS Voltage output van de versterker, de max is in te stellen!
    Zodra die dat punt bereikt heeft, begrenst hij de line-out level naar de versterker !; (een soort klip-limiter)
    7) Balanced outputs. (2x low/mid, 2x high, 1x sub)

Het enige wat ik nog zoek, is een goede fasecorrectie schakeling
    Om de correcties te kunnen maken voor de driver-afstandsverschillen !

Overigens probeer ik het in een 19'' 1he te plaatsen

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien, die ook erg handig zijn ?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening !

M.v.g.
    Marten
  • neeltje
    • Apr 2003
    • 295

Persoonlijk mis ik nog een delay-tje op je top's en je sub (de fase-filter kan je houden voor speakerinstellingen, maar afhankelijk van waar je welke speaker zet moet je toch gaan delay-en, daarom zou ik een input-delay zetten voor je EQ's.
    Verder heb ik nog een bedenking bij de beveiliging die je inbouwd: je limit enkel op je uitgangsspanning, niet op je input. Nu hebben niet alle componenten in je cross een even goede en hoge headroom, dus kan je, ondanks je limiter, nog steeds oversturing krijgen op je EQ, Filters, ..., terwijl je uitgangsspanning wel constant blijft. Hierdoor ga je echter zelf staande golven creƫren, waardoor je speakers er alsnog doorvliegen. Ik zou dan ook eens gaan zoeken naar het circuit van de Aphex dominator en dit net achter je ingang gooien. Deze gaat namelijk na hoeveel je instuurt, maar ook of je sinussen dan wel staande golven instuurt. In het geval van de staande golven gaat het apperaat zelf fasewisselingen invoeren waardoor je speakers toch koeling krijgen.
    Misschien eens iets om over te denken.
    Nog iets om over te denken: als je gaat meten op de OP van je amps, kan je hoog bvb eerder beginnen limmiten dan je laag, dus trek je je balans in je speaker krom. Goed opletten dus bij het instellen.
    Verder is compressortje over het hoog ook aangenaam, zeker in life-situaties, dus miss een 3-bands stereo over je L/R gooien?
    "En Go"

Comment

• marten77
      • Jul 2006
      • 68

Hoi Neeltje,

Bedankt voor je mening en ideeƩn

Idd een delay zal zeker prettig zijn te hebben, maar ik heb nog niks kunnen vinden qua schakelingen !

Om de controlle te houden over de input-signal, heb ik nog mijn bedenkingen om dit hierin in te bouwen. Hou het wel als optie !

Wil je mij hier wat meer over uitleggen ?

Wat betreft de speaker/versterker beveiliging wordt het nog experimenteren ! Mischien ga ik enkelt het laag/mid beveiligen, om idd het balans te behouden tussen het laag/mid & hoog !
      Echter wat dan een nadeel is, dat is dat dan de crossovers achter de beveiliging komen en ik weet nog niet of dat wel optimaal werkt !

Op dit moment ben ik nog druk bezig de PCB's te ontwerpen.
      Zodra die klaar zijn, zal het testen en experimenteren kunnen beginnen

Je hebt het over een compressor voor het hoog !
      Wil je mij hier ook wat meer info over geven ?

Wat betreft de EQ's, die zijn 6bands stereo voor L/R, of bedoelde jij iets anders hiermee ?

Ik hoor graag van je

M.v.g.
      Marten
      Last edited by marten77; 16-10-06, 01:29.

Comment

• scouzy
        • Aug 2001
        • 39

Hallo marten77

We zitten precies in hetzelfde schuitje !
        Ikzelf dacht erook aan om zelf een crossover voor mijn bandpass te maken.
        (en als we dan toch bezig zijn misschien ook delay (ook hiervoor vond ik nog geen schakelingen) en limiters.

Ikzelf dacht gebruik te maken van kant en klare IC's van Texas Instruments omdat ik deze tegen zeer lage prijs heb kunnen bemachtingen. Dit zijn actieve filters, waar enkel nog een 4 tal externe weerstanden moeten aan toegevoegd worden om de frequentie's te bepalen.... "bijna" plug and play...
        ik zocht en vond wat raad op een electronica forum:

Circuits Online - Forum - actieve filter

en kwam voor de filter op dit uit:

Je kan misschien dat korte topic eens doornemen (ivm. ontkoppeling van ic's enzo)

voor de andere schakelingen dacht ik gebruik te maken van schakelingen ontworpen door Elliot sound products;

Elliott Sound Products - The Audio Pages (Main Index)

(oa. de limiter en de balanced in / outputs)

daar staan volgens mij een paar mooie schakelingen samen....

Neeltje's advies zou ik zeker gebruiken. In mijn ontwerpje kon de schakeling maar 0.9 V aan, en een mengpaneel of andere bron stuurt vaak een stuk meer uit.Persoonlijk zou ik zowel voor als na alle schakelingen een limiter plaatsen.

groetjes lode

ps , ik ben je figuur wat aan het veranderen qua opbouw (hoe ik het zou doen. misschien dat we er iets aan hebben )
        computergame's don't effect kid's, i mean, if pac-man affected us as kid's, we would all be running round in darkened rooms, munching magic mushrooms and listening to repetitive electronic music ...

Comment

• marten77
          • Jul 2006
          • 68

Hoi Scouzy,

Goed te weten dat jij er ook mee bezig bent

Ik heb bijna alles gevonden !
          Het enige waar ik nog naar opzoek ben, is een delay schakeling.
          Volgens mij niet erg gemakkelijk te maken .
          Ik zat te kijken bij diverse audio-ic's, die men gebruikt voor het hometheater.
          Alles is enkelt in een digitale uitvoering en daar heb ik weinig ervaring mee ! Plus ik weet niet of dat dit te gebruiken is !
          Maar geduld is een schone zaak ,ik blijf rustig rondneuzen.

De site van Elliott sound products, had ik idd ook ontdekt.
          Mijn active crossover komt daar vandaan !
          Erg simpel qua setup en maakt gebruik van 1 quad opamp (bijv. TL074)voor een bandpass filter 24dB/octave + wat weerstandjes en condensatoren.

Ik heb een aantal samples besteld, van diverse opamps en nu maar afwachten welke er het beste uitkomt !

Zoals ik al zei, ik ben nu druk bezig alle PCB's te ontwerpen en te maken.
          Ik kan haast niet wachten
          Gezien de drukte van mijn normale werk, zal het geduldig op zich moeten laten wachten.

Zodra er uitsluitsel is, laat ik dat uiteraard direkt weten

ps , ik ben je figuur wat aan het veranderen qua opbouw (hoe ik het zou doen. misschien dat we er iets aan hebben )
          Daar is een forum toch voor !!!

M.v.g.
          Marten

Comment

• scouzy
            • Aug 2001
            • 39

hier mijn tekening )

Zoek de 7 fouten/verschillen

ik denk dat de delay het moeilijkste gaat worden...

groetjes, lode

ps; de filter van ESP , daar staat de berekening voor het -6dB punt. welk word dan het -3dB punt? (daar zoek ik nog een antwoord op ) Hoe wordt dat berekend?
            computergame's don't effect kid's, i mean, if pac-man affected us as kid's, we would all be running round in darkened rooms, munching magic mushrooms and listening to repetitive electronic music ...

Comment

• marten77
              • Jul 2006
              • 68

ps; de filter van ESP , daar staat de berekening voor het -6dB punt. welk word dan het -3dB punt? (daar zoek ik nog een antwoord op ) Hoe wordt dat berekend?
              Volgens mij gebruik ik een andere project, mijn crossover is van project 09 !
              Hier de link voor het rekenprograma:

Ik heb ook gekeken naar andere speakerprocessoren, maar die hebben geen van allen op de line-input een limiter zitten !
              De meeste zitten idd na de crossovers en EQ's.
              Vandaar mijn eerder genomen plan !

Overigens wel een idee, om een limiter direkt na de balanced-input te proberen

Greetz,
              Marten

Comment

• scouzy
                • Aug 2001
                • 39

hmm, ik denk dat je het anders moet zien.
                een limiter net na de balanced input is niet bedoelt om je luidsprekers/versterker te beveiligen, maar om je schakelingen (delay/filter/fasecorrectie energelijke) te beveiligen...

Ik denk dat de meeste processoren zoiets wel hebben, maar dat het niet instelbaar is. (en je het dus nergens terugvindt) Het feit dat bij de meeste processoren een A/D omzetting gebeurd , moet er ook een begrenzing zijn in het digitaal gebied anders loop het evengoed fout.

correct me if i'm wrong.

(ik ga het in iedergeval doen. Mijn chips mogen max 0.9V krijgen)

Ook lijkt het me nuttig na elke schakeling het signaal te kunnen meten om versterking , indien die voorkomt , te kunnen verminderen , indien nodig.

Comment

• marten77
                  • Jul 2006
                  • 68

een limiter net na de balanced input is niet bedoelt om je luidsprekers/versterker te beveiligen, maar om je schakelingen (delay/filter/fasecorrectie energelijke) te beveiligen...
                  Idd, daar zal die limiter ook voor zijn, echter nog even kijken welke schakeling !
                  Ook lijkt het me nuttig na elke schakeling het signaal te kunnen meten om versterking
                  Er komen op diverse punten in het schema, Clip-metingen

Greetz,
                  Marten

Comment

• scouzy
                    • Aug 2001
                    • 39

Originally posted by marten77

Volgens mij gebruik ik een andere project, mijn crossover is van project 09 !
                    Hier de link voor het rekenprograma:
                    Oppassen deze crossover werkt wel degelijk bij een -6dB punt (klik maar eens op help/about in dat programma). Nu is mijn vraag nog steeds of het een probleem is om laag en hoog te "kruisen" bij -6dB?
                    Volgens ESP is dit geen probleem , meer nog een voordeel als ik het goed begrepen heb.

citaat;
                    [INDENT]"This provides two major benefits to the listener and music lover;
                    Firstly, there is almost complete phase coherency between a high and low pass filter, for several octaves either side of the crossover frequency. This provides better imaging from loudspeakers, and ensures that phase induced peaks and dips are reduced.
                    Seondly, the "normal" 3dB peak in summed output from a conventional butterworth or similar filter is completely missing. The summed output of high and low pass section is ruler flat vrom the lowest frequency right trough the audio band."
                    [/INDENT]
                    Einde citaat

Nog een losse bedenking; Waarom crossen we dan op -3dB
                    - analoog (omdat het bij de meeste filters niet anders gaat)(relatief)?
                    - digitaal (gewoonte)?

als dit te ver off-topic is , sorry daarvoor.

Ik heb een vrije dag ... vandaar de vlugge reactie's Ik hoop dat we een beetje juist bezig zijn.

Comment

• marten77
                      • Jul 2006
                      • 68

Ik merk het gauw genoeg, maar ik ga er vanuit dat het vanuit zijn woorden klopt.

Vandaag ben ik ook vrij, kan nu lekker opzoek gaan naar een delay schakeling ! Wie weet

Greetz,
                      Marten

Comment

• marten77
                        • Jul 2006
                        • 68

Hier een link naar een site, waar ook veel uitleg staat:
                        DELTA AUDIO - Active Filter one
                        Plus complete schema's en manuals voor de crossovers en EQ's

Greetz,
                        Marten

Comment

• nightline
                          • Oct 2002
                          • 1001

Dat ziet er inderdaad goed uit Marten, echter de actieve limiters waar jij het over had ontbreken helaas, evenals een limiter/beveiliging aan de ingang.
                          Ook jou gevraagde delay trouwens, toch nog even verder zoeken denk ik....

Groeten

Jack