18 Sound Bph-18

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • scouzy
    • Aug 2001
    • 39

18 Sound Bph-18

Hallo allemaal,

Ik zou graag de bouw van mijn 2 BPH's van 18SOUND met jullie willen delen.
    Maar misschien eerst iets over mijzelf. Ik ben een 22 jarige student tandheelkunde aan de KULeuven met een beperkte hoeveelheid geld en vrije tijd (wat hier en daar wat zal verklaren). Ik volg dit forum nu al 5 jaar lees en leer veel met jullie mee, maar post zelden of nooit iets...

Nu, om terug te komen op mijn luidsprekerkasten.Voor ik aan dit paar begon heb ik al wat kleinere niets betekenende kastjes gebouwd, maar dit project wou ik wat "grootser" en preciezer aanpakken .

Waarom nu die PBH?

- Ik zocht een paar stevige kasten voor thuis (en vanaf hier ga ik al gek verklaard worden)
    - Een stevige sound met een hoop reserve

-->Bouw dan een simpele bass-reflex 15 inch ! Ja maar daar had ik net geen goesting in... Het mocht wat groter.
    -->En dan nog 2 ? Jep, ik zweer bij stereo.

- Nu in die BPH kunnen 3 verschillende woofers , zonder door de fabrikant gegeven wijzigingen , worden gebruikt. Ik ging voor de
    zwaarste; de 18LW1400 (4ohm) (meteen ook de kaap van 1000 watt AES overschreden)
    - Qua rendement ligt deze kast vrij hoog (voor de 18LW800 en de 18W1000 en iets minder voor de 18LW1400)
    - Qua frequentieweergave rond de 45 tot 110 Hz (weer voor de eerste twee) Mijn vermoeden was dat de 18LW1400 nog wat lager
    kon.
    Uit een eerste testje (waarover later meer) bleek dat 35 Hz nog te doen was.

Tot zover de excuses

Op naar de bouw:

Ik heb alles in een fotoalbum gegoten, te vinden op:
    Image gallery

misschien hier en daar toch een woordje uitleg;

Al het hout voor 1 kast . Ik "koos" voor MDF voor de iets beter acoustieke eigenschappen , makkelijkere afwerking en uiteraard de prijs.In totaal 3 platen van 244mm X 122mm

Voor de tophat koos ik om deze in te bouwen. "Sandwich-techniek" . Opbouw vond ik maar niks, en mijn bovenfrees kon zo een kleine draaicirkel niet maken.

Het verven; ik koos voor trimite te spuiten. Misschien enkele tips,
    1) doe dat buiten!
    2) denk alles goed af wat niet geverfd moet worden (ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik verbaasd was over de precisie die je kan bereiken met zo een pistool)
    3) Draag bescherming , handschoenen, mondmasker en best ook
    beschermbril(wanneer je buiten verft). Ik had deze niet , maar miste hem wel (af en toe een airosol in mijn oog ... maar gelukkig zonder schade, die trimite droogt echt snel, en is vrij korrelig)
    4) Ik heb nu 2 lagen gespoten, lijkt me genoeg ...
    5) Reinig je materiaal achteraf alsof het je hobby is.

Wat komt erachter? Momenteel een Boost PX-2400 (2 X 1200 watt """RMS""" of toch daar ergens...) en deze voldoet prima voor thuis.

Hoe klinken ze? Goeie vraag, waar ik momenteel nog geen exact antwoord op kan geven.Een eerste testje die ik samen met Pulse AKA Dieter AKA DDAsound&light heb gedaan was een vergelijk met een dubbele 15 ich kast(Bass-reflex), en hoog door een AK kast (alles mono) versterker was die Boost en een T-amp Proline. (voor de juiste gegevens hoop ik dat Dieter hier wat post ).

Hoe kwamen ze eruit? Die dubbel 15" ging een beetje harder . dus dat vergelijk ging niet op. (ik verklaar dit door het gebruik van die 18LW1400 die in vergelijking met de andere twee mogelijkheiden wat rendement inlevert voor meer diepgang) (1,5 dB) De dubbele 15" was iets directer (door de afstraling?) meer in the face. de BPH gaf meer het gevoel van hard te gaan, ipv. te horen. Naar frequentie toe ging de 15 inchers tot 45 Hz (zo waren de kasten ontworpen) de BPH ging , volgens mij , zonder al te veel problemen tot 35 Hz. Misschien dat we de BPH eens tegen een dubbel 15inch moeten zetten met even groot bereik. (Dieter koos voor meer rendement en minder laag) Wanneer we op een metertje of 7-8 gingen staan vond ik dat de BPH nog iets beter doorduwde, wat meer adem kreeg en iets vlotter uit de bus kwam dan de 15inchers. Tot hiertoe een EERSTE oordeel. let wel, dit testje gebeurde mono in een garage naar buiten toe Dus een echt oordeel kan er nog niet zijn.Maar tevreden? JEP
    Meer test zullen hopelijk nog volgen.

Zo ik denk dat ik een beetje ben uitgepraat nu .
    Vol ongeduld wacht ik op jullie reactie's vragen en tips ! En zal ze met alle plezier beantwoorden !!!!

Met vriendelijke groet !

ps; Toch een dankwoordje aan Vital en René Boulet voor het precieze zaagwerk! En aan Ellen Boulet (mijn vriendin) voor het geduld, en , ja ook voor af een toe wat zaagwerk...
    Natuurlijk ook ne merci aan Tom, Joren en Dieter om mijn gezaag telkens opnieuw, te aanhoren!
    Last edited by scouzy; 16-10-06, 08:19.
    computergame's don't effect kid's, i mean, if pac-man affected us as kid's, we would all be running round in darkened rooms, munching magic mushrooms and listening to repetitive electronic music ...
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Leuk project, alleen zou ik die dure verf niet zo direct op het mdf spuiten, maar eerst een basis van spuitplamuur en/of primer maken !! (dan dekt het ook beter )
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2138

-->En dan nog 2 ? Jep, ik zweer bij stereo.
      Stereo weergave bestaat niet bij lage tonen! je hoort niet vanwaar het komt, dus totaal geen zin om stereo informatie door subs te laten weergeven.

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• scouzy
        • Aug 2001
        • 39

@ Beyma : inderdaad , grondlaag/primer was nuttig geweest. Misschien dat
        bij een zwarte grondlaag er maar 1 laag trimite nodig was. Qua verbruik
        viel het spuiten nog mee. Ik had een dikke 2 liter, en heb nu nog wel wat
        over...

@ Ronny: Ik ben een vrij koppig mens, en verkies ook bij de lage frequentie's
        een "stereo"beeld, desnoods gewoon voor de spreiding. Ok de term
        stereo is slecht gekozen, noem het gerust mono, maar verspreid
        over de ruimte. Mijn vader is een echte HIFI man, en vaak heb
        ik daar ook trekjes naar.
        EDIT: Behoorlijk OFF-TOPIC;
        toch nog even terugkomen op die term stereobeeld;
        soms komt het voor dat in die lage frequentie's toch een verschil is tussen links en rechts
        bv; contrabas die links luider is opgenomen dan rechts. bij een 5.1 , 2.1 systeem of centerstack enz...
        wordt dit zo niet weergegeven en is het "stereo"beeld weg.Dus misschien dat ik die term toch correct heb gebruikt.
        Last edited by scouzy; 15-10-06, 13:31.
        computergame's don't effect kid's, i mean, if pac-man affected us as kid's, we would all be running round in darkened rooms, munching magic mushrooms and listening to repetitive electronic music ...

Comment

• marten77
          • Jul 2006
          • 68

Ziet er erg mooi en strak uit !

Heb je voor een bepaalde reden gekozen, om gebruik te maken van basreflexpijpen ?
          aangezien het standaard ontwerp dit niet heeft !

Ik heb het zelf ook gedaan bij mijn eigen ontwerp, maar achteraf was het makkelijker geweest het niet te doen. Scheeld aardig wat freeswerk en de kast zal extra worden verstevigd door de gebruikte houten platen, die je gebruikt voor de poort !

De link is, zoals die van mij nu is:

Dit is echter de proto-kast !

Greetz,
          Marten

Comment

• scouzy
            • Aug 2001
            • 39

@ marten77 ;

die bassreflexpijpen, ja , dat zit wat anders dan de originele.
            Volgens de tekening van 18SOUND zitten er (wel) twee
            bassreflexpijpen in van 15 cm diameter, maar ik vond deze nergens !!!
            Na wat heen en weer ge-e-mail bleek het natuurlijk ook mogelijk te zijn
            om kleinere diameters te gebruiken, maar dan wel het aantal en de lengte aan te passen , om toch hetzelfde resultaat te bekomen.

Oorspronkelijke afmetingen waren (uit het hoofd) 2 x 15 cm diameter , beide 22.5 cm lang. In mijn kast zit 5 X 10 cm diameter , allen 25.5 cm lang.

greetings !

Comment

• marten77
              • Jul 2006
              • 68

@ Scouzy,

Ik zie het nu idd, ik had een andere kast voor me !
              Dat was deze:
              Speakerplans.com

Greetz,
              Marten

Comment

• Pulse
                • Oct 2001
                • 666

De test was met een Proline2700 (2*1350wrms 4ohm) bas + Proline 1300 (2*450w 8ohm) top + ultradrive rack.

Doordat Scouzy gekozen had voor een 4ohm versie van de 18sound LW1400 kreeg de speaker dus de volle 1350w + de headroom van de amp. Dit was zeker voldoende om het uiterste uit de kast te halen, naar mijn mening zelfs teveel om in zware/professionele omstandigheden op de kast te zetten.

Kastje presteerde wel goed vond ik, alleen over de diepgang valt weinig zinvols te vertellen ivm de grootte van de geteste ruimte en het gewone muzieksignaal dat gebruikt is. In theorie zal deze zeker beter zijn dan de diepgang van m'n dubbel 15 subs die afgestemd zijn op rendement en powerhandling.

Naar mijn inzien gaat een frontloaded dubbel15 sub toch nog net wat harder als een single 18inch driver. Zeker de versie van mijn subs met 2* Beyma 15LX-60 speakers in. Dit is echter wel logisch omdat een dubbel 15 toch nog net een wat grotere kast is met meer oppervlakte en meer powerhandling als een enkel 18 inch kast. En ook niet vergeten dat ik wat diepgang opoffer om enkele db's extra punch/rendement te krijgen.

Verder heb ik niet veel te vertellen, behalve dat Scouzy die kast goed gebouwd heeft, met veel aandacht voor detail De kast bleef zelfs op topvermogen zeer stil zonder bijgeluiden! Ook de afwerking was prima, maar je hebt wel je tijd genomen eh
                MVG,
                Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• scouzy
                  • Aug 2001
                  • 39

Originally posted by Pulse

Verder heb ik niet veel te vertellen, behalve dat Scouzy die kast goed gebouwd heeft, met veel aandacht voor detail De kast bleef zelfs op topvermogen zeer stil zonder bijgeluiden! Ook de afwerking was prima, maar je hebt wel je tijd genomen eh
                  Dankjewel , inderdaad het was een 2 jaren plan... sommigen bouwen in die tijd een huis (of 2)
                  Last edited by scouzy; 16-10-06, 13:40.

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

alleen over de diepgang valt weinig zinvols te vertellen ivm de grootte van de geteste ruimte
                    Vanwege welke relatie?

Mvg Johan

Comment

Working...